گودهای عمیق خطرناکند، به‌ویژه اگر رها شده باشند. آنها سرانجام فرو می‌ریزند و بخش‌های فراوانی از زمین‌های اطراف را خواهند بلعید

اسکان

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور:  بنابراین هر روز که از عمر گودهای رها شده می‌گذرد، خطر فرو ریختن و بلعیدن جان، زمین و خانه‌های مردم بیشتر می‌شود. دردسر ساکنان اطراف گودها وقتی افزایش می‌یابد که مجبور به تحمل آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از ریختن زباله، تجمع معتادان و... هم باشد. این وضع تا چندی پیش برای ساکنان اطراف گود «اسکان» در خیابان «گلبو» منطقه ۵ به وجود آمده بود. چون در این خیابان، گودال ۹۰۰ متری وجود داشت که ۱۰ سال رها شده بود و زمین کارگاه که وسعتش به ۷ هزارمتر می‌رسید، به محل تجمع کارگران خدمات شهری، استقرار خودروهای حمل زباله و... و. تبدیل شد. همین موضوع به مرور گلایه اهالی و شکایت‌های آنها را بیشتر کرد تا اینکه با پیگیری‌های شهردار ناحیه ۴، در نهایت مشکل اهالی حل و نه تنها محوطه گود پاکسازی، بلکه گودال پر خطر هم پر شد. در یکی از روزهای عملیات ایمن‌سازی و جمع‌آوری ضایعات به محل گود رفتیم.

۱۰ سال گود اسکان رها شده بود و به دلیل بروز خطر، تردد شهروندان از مسیر کندرو بزرگراه ستاری آسان نبود.

زمین گود اسکان بیش از ۷ هزارمترمربع وسعت دارد. از غرب به خیابان گلبو و از شرق به بزرگراه «شهید باکری» می‌رسد. در شمال آن هم ده‌ها درخت «کاج» کاشته شده اما به دلیل حصارکشی و جلوگیری از بروز خطر تاکنون برای اهالی کارکردی نداشته است. گودال ۹۰۰ متری با عمق ۶‌متر در حاشیه بزرگراه واقع شده است و تا چندی پیش، یکی از ۲۸۵ گود پرخطر شهر تهران به شمار می‌آمد که ۱۰ سال قبل از سوی شهرداری منطقه ۵ با هدف ساخت محل اسکان کارگری ایجاد شد، اما پس ازگودبرداری با پیدا شدن معارض، عملیات ساخت‌وساز متوقف شد. با گذر زمان زمین رها شده گود به دلیل وسعت بالایش به محل توقف خودروهای جمع‌آوری زباله، سکونت کارگران خدمات شهری در کانکس‌ها، تجمع ضایعاتی خدمات شهری مانند سنگدال‌ها و مخازن شکسته و... تبدیل شد. تا این مرحله اگرچه ساکنان خیابان روبه‌روی گود شاهد زشت شدن محله‌شان بودند، اما اعتراضی نداشتند تا اینکه به مرور وضع بدتر شد.

  •  گودالی که زباله‌دانی شده بود

«محمد مفیدی» که از ۸ سال پیش ساختمان ۴۰ واحدی را در مقابل گود ساخته است، می‌گوید: «وقتی عملیات ساخت ساختمانم به پایان رسید، شهرداری عنوان کرد که مشکل گود در کم­ترین زمان حل می‌شود. اما نه تنها گود پر نشد، بلکه شاهد ورود کارگران و ماشین‌آلات خدمات شهری بودیم. این اواخر هم این مکان به زباله‌دانی تبدیل شده است و بوی شیرابه‌های خودروهای حمل زباله و از همه بدتر، ‌ تردد معتادان به زمین اطراف گود ساکنان را به شدت آزار می‌داد.»

 وعده‌ای که عملی نشد
در محل زمین گود هر آنچه را که فکرکنید، پیدا می‌شود. از مخزن زباله‌های شکسته، شاخ‌وبرگ‌های هرس شده، بلوک‌های سیمانی تا فرش‌های پاره و ضایعات پلاستیک. تماشای این وضع از پنجره اتاق ساکنان مجتمع‌های روبه‌روی گود، این اواخر آنها را به ستوه آورده بود و همین موضوع سبب بروز شکایت و مراجعه‌های مکرر به شهرداری شد. «جوادجابری»، بازنشسته آموزش و پرورش، یکی از همان شاکیان است. او می‌گوید: «۲ سال پیش وقتی خانه را خریدم، گفتند مشکل گود ۲ ماهه حل می‌شود، اما نشد. سراغ مسئولان رفتم تا اینکه شهردار ناحیه پیگیر موضوع شد.»
«راحله حسین مهدی» از دیگر ساکنان محله می‌گوید: «به جز خطر ریزش گود، ‌ تردد خودروهای سنگین و صدایشان و بوی زباله‌ها آزارمان می‌داد. از سویی به تازگی پیمانکار اجازه می‌داد تا کارتن‌خواب‌ها و کولی‌ها شب را در این زمین سپری کنند. معتادان هم در گوشه و کنار مواد مصرف می­کردند. صبح‌ها کارگران خدمات شهری در محل‌ تردد داشتند. در اصل ما روز و شب نداشتیم و روزگار بدی را سپری می‌کردیم.»

  •  حل مشکل پس از ۱۰ سال

این روزها با شکایت‌های مردمی و پیگیری‌های «مریم تراشی»، شهردار ناحیه ۴، مشکل ۱۰ ساله تا حدودی حل شده، محوطه اطراف گود پاکسازی و همه زباله‌ها در حال انتقال است. هم­چنین کانکس‌ها و آلونک‌ها تخریب شدند و خودروها به شهر سنگ و ۲۰ کارگر مستقر در محل هم به اسکان کارگری انتقال یافتند. ‌تراشی که از نخستین روزهای آغاز عملیات پاکسازی در محل حضور داشته است، می‌گوید: «این گود، محله را به مکانی زشت با انواع ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل کرده بود و شاهد شکایت اهالی بودم. به همین دلیل تلاش کردم با پیگیری کارهای قانونی مشکل را حل کنم که با همراهی شهردار منطقه این کار انجام شد. البته حجم کار بالا است، چون علاوه بر پاکسازی زمین، باید گود هم ایمن‌سازی و پر شود.»

  •  پیشنهادهایی برای آینده گود

با آغاز عملیات، هریک از اهالی پیشنهادی برای زمین گود دارند تا با گذر زمان دوباره به محل تجمع زباله‌ها تبدیل نشود. «حمیدرضا بیگری»، شورایار محله سازمان برنامه، می‌گوید: «در شمال این زمین، درختان زیادی وجود دارد. با اجرای طرحی مناسب می‌توان این مکان را تبدیل به فضای مناسب درشان اهالی کرد.» «جواد جابری» دیگر هم‌محله‌ای هم با توجه به نبود مسجد و مجموعه فرهنگی در محله، پیشنهاد تبدیل زمین را به مجموعه فرهنگی و مذهبی می‌دهد. اما در پاسخ به این موارد، شهردار ناحیه ۴ منطقه ۵ می‌گوید: «با توجه به داشتن معارض زمین، شهرداری نمی‌تواند ساخت‌وسازی در محل داشته باشد. تنها راهکار اجرایی با وجود فضای جنگلکاری شمال زمین و وسعت فضا، تبدیل آن به زمین خاکی «فوتبال» و «بدمینتون» و... است.»

  •   گود برای همیشه پر می‌شود

پر کردن گودها معمولاً هزینه بالایی دارد، اما شهرداری ناحیه ۴ با همکاری معاونت فنی و عمران در تلاش است با کمترین هزینه گود اسکان را پر کند. تاکنون برای پر کردن این گود ۲۰۰ کامیون خاک به محل گود انتقال یافته و به گفته «مریم تراشی» شهردار ناحیه ۴ منطقه ۵، این گود با توجه به عملیات ایمن‌سازی و پس از ریختن سیمان تا پایان دی ماه کاملاً پر می‌شود.

کد خبر 578562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha