رابعه تیموری ـ خبرنگار: خالی از سکنه نیست و در همسایگی خانه‌های قد و نیم‌قد و پرجمعیت محله‌های وصفنارد و زمزم قرار گرفته است.

وصله ناجور محله بهاران

دنج و دور از شهر هم نیست تا از چشم مسئولان و مدیران شهری دور بماند، ولی از سال‌ها پیش به پاتوق امن معتادان و محل تعمیر مخازن زباله تبدیل شده است. زمین انتهای بوستان بهاران وسیع است و در منطقه ۱۷ که کمبود فضای مناسب برای افزایش سرانه‌های خدماتی و فرهنگی مشکل مهمی محسوب می‌شود مکان قابل اعتنایی است، اما در طول چند سال اخیر فقط به‌عنوان پارکینگ خودروهای حمل زباله و محل شست‌وشوی مخازن زباله مستعمل مورد استفاده قرار گرفته است. این زمین مسیر رفت‌وآمد ساکنان محله‌های وصفنارد و زمزم است.

مانند وصله‌ای ناجور به انتهای بوستان بزرگ و باصفای بهاران سنجاق شده است. درختان تکیده‌اش خشک و برهنه هستند و از سرسبزی و طراوت درختان رشید و پرشاخ‌و بار بوستان نشانی ندارند. اینجا ازچمن و سبزه سیراب و شاداب خبری نیست و برگ‌های زرد درختان تنها بزک زمین خشن و خاکی است. در مجاورت این فضای خزان‌زده، زمین چمن مصنوعی سرحال و روبه‌راهی قرار گرفته که پشت حصارهای نرده‌ای آن، کودکانی با چهره‌های شاد و عرق‌کرده به دنبال توپ فوتبال می‌دوند. فقط چندمتر آن‌سوتر از زمین چمن تعداد زیادی مخزن زباله مکانیکی کهنه و زهواردررفته روی زمین رها شده‌است. تعدادی از مخازن خالی و بعضی از آنها هم لبریز از زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی هستند. کیسه‌های زباله‌ در اطراف مخازن رها شده‌ و زباله‌های گندیده و بدبو از داخل کیسه‌ها بیرون ریخته‌اند.

  • اینجا مخازن زباله شسته می‌شود
    از شیلنگ آب و لوازم شست‌وشو اثری نیست، ولی آب راکدی که در گوشه و کنار مخازن جمع شده، از شست‌وشوی آنها در این محل حکایت می‌کند. این آب کدر با شیرابه زباله‌ها درهم آمیخته و بوی مشمئزکننده و غیرقابل تحملی در هوا منتشر شده است. کنار مخازن چند تپه تراشه آسفالت به چشم می‌خورد، ولی فقط در مسیری باریک عجولانه و ناشیانه آسفالت پاشیده شده است. مرکز مکانیزه ناحیه۲ در حاشیه این زمین نابسامان قرار گرفته و خودروهای سنگین مرکز در گوشه و کنار زمین پارک شده‌اند. کوچه شهید حسینی که در تقاطع محله‌های وصفنارد و زمزم واقع شده، از مزاحمت این خودروهای عریض و طویل بی‌نصیب نمانده‌ و به پارکینگ بی‌نظم و قانون خودروهای مکانیزه حمل زباله تبدیل شده‌ است. قرارگیری مجتمع مسکونی ۱۰۰واحدی شفق و تعداد زیادی خانه قد و نیم‌قد در این کوچه و خیابان‌های مجاور سبب شده زمین به مسیر پررفت‌وآمدی تبدیل شود.
  • پرسه معتادان در اطراف زمین بازی کودکان

«زینب درویشی» از ساکنان محله وصفنارد است. او می‌گوید: «این زمین مسیر میانبر ساکنان محله‌های زمزم و وصفنارد به میدان بهاران است و اگر از این محل عبور نکنیم، باید برای رسیدن به میدان بهاران خیابان مسجد را دور بزنیم و مسیر و زمان رفت وآمدمـان چندبرابر می‌شود.» بسیاری از کودکان محله‌هـای وصفنارد و زمزم در مدارس ابتدایی شهیدان مطهری و نوران درس می‌خواننـــد که در اطراف میـدان بهاران قرار گرفته‌اند. درویشی می‌گوید: «دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برای رفت‌وآمد در مسیر خانه تا مدرسه از این مسیر میانبر استفاده می‌کنند تا هزینه سرویس مدرسه به آنها تحمیل نشود، اما صبح و غروب، اینجا پر از افراد معتاد و بی‌خانمان است که لابه‌لای درختان موادمخدر مصــرف می‌کنند.»
«شایان امیدی» نوجوان ۱۳ ساله‌ای است که از مدت‌ها پیش برای بازی فوتبال به زمین چمن نیامده است. او که در حال بازگشت از مدرسه است، می‌گوید: «وقتی هوا تاریک می‌شود، افراد ناباب زیادی رفت‌وآمد می‌کنند. آنها در اطراف زمین چمن پرسه می‌زنند و خانواده‌ام اجازه نمی‌دهند اینجا بازی کنم.»

  • شهردار ناحیه ۲: این زمین ساماندهی می‌شود
    «ابراهیم کوه‌نژاد» به تازگی مسئولیت سرپرستی ناحیه۲ را برعهده گرفته است. او از ساماندهی زمین انتهای بوستان بهاران ظرف چند روز آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: «این زمین ۲۵ هزارمترمربع مساحت دارد و برای اجرای پروژه‌های عمرانی ظرفیت مناسبی به شمار می‌آید، اما به دلیل داشتن مالک شخصی، مدیریت شهری برای نظارت و بهینه‌سازی فضا محدودیت دارد.» به گفته کوه‌نژاد برای تملک و ساماندهی زمین قدم‌هایی برداشته شده و به‌زودی ساماندهی می‌شود. شهردار ناحیه ۲ درباره دلیل شست‌وشو و رهاشدن مخازن زباله در این محل می‌گوید: «این مخازن مستعمل و خراب هستند و برای تعمیر از معابر جمع‌آوری می‌شوند. شست‌وشوی مخازن در این زمین انجام نمی‌شود و برای تعمیر به واحد اسکان کارگری که در حوالی زمین قرار دارد انتقال پیدا می‌کند.»

  • زورگیران در کمین هستند
     زمین چمن به چند پروژکتور مجهز است ولی با وجود گرگ‌ومیش‌شدن هوا هنــوز روشن نشـــده‌اند. «جلال ذوالقدر» ساکن کوچه شهید حسینی است. او می‌گوید: «تنها منبع روشنایی این حوالی همین پروژکتورهاست که هیچ‌وقت روشن نمی‌شوند. اینجا غروب کاملاً تاریک است. بارها پول، گوشی تلفن همراه و وسایل افراد به سرقت رفته و ازکودکان و خانواده‌ها زورگیری شده است.» ذوالقدر برای پیگیری این مشکل بارها با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته است. او می‌گوید: «به من پاسخ دادند این زمین مالک شخصی دارد و نمی‌توانیم‌ کاری انجام دهیم، ولی اگر شخصی است چرا مخازن زباله مکانیزه را در این زمین نگهداری می‌کنند و شست‌وشو می‌دهند. چرا دراینجا آســفالت نگهداری می‌شود.» ذوالقدر و اهالی محل بخشی از زمین را که پررفت‌وآمد بوده، تراشه آسفالت پاشیده‌اند. او می‌گوید: «زمین خاکی است و در بارندگی‌ها پر از گل و لای می‌شود. گاهی آب شست‌وشوی مخازن مکانیزه و خودروهای حمل زباله را اینجا می‌ریزند و از شدت بو و گل‌ولای نمی‌توانیم راه برویم. بارها از شهرداری خواستیم زمین را آسفالت کنند، اما کاری انجام نشده است. اهالی هم مقداری از تراشه‌های آسفالت را روی زمین پاشیدند تا گل‌آلود نشود.»
  • خواب و آرامش نداریم

«معصومه کریمی» برای ورزش از امکانات مجموعه الزهرا(س) استفاده می‌کند که انتهای بوستان بهاران قرار گرفته است. او می‌گوید: «بسیاری از دوره‌های باشگاه بعدازظهر برگزار می‌شود و ساعت ۱۸ که از باشگاه برمی‌گردیم، اینجا تاریک و ترسناک است. امسال درختان انتهای زمین را هرس نکرده‌اند و معتادان و افراد ناباب به‌راحتی بین آنها پنهان می‌شوند.» «حسن‌حسنی» ساکن مجتمع شفق است. او درباره پرسه‌زنی شبانه سگ‌های ولگرد در اطراف مخازن زباله و لابه‌لای درختان می‌گوید: «ما شب‌ها خواب و آرامش نداریم و صدای پارس سگ‌ها خانواده‌ها را به وحشت می‌اندازد. گاهی معتادان با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و با نزاع و فریادهای شبانه آنها سراسیمه و وحشت‌زده از خواب بیدار می‌شویم.» حسنی می‌گوید: «از غروب کارگران شهرداری شروع به تعمیر و جابه‌جایی سطل‌های زباله مکانیزه می‌کنند و سروصدای جابه‌جایی سطل‌ها تا صبح قطع نمی‌شود.»

کد خبر 463698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha