فاطمه عسگری‌نیا ـ خبرنگار: نایب قهرمانی ورزشکاران نوجوان منطقه ۱۱ در مسابقات کاراته قهرمانی کشور و دروی مدال‌های رنگارنگ این دوره از مسابقات از سوی نوجوانان و نونهالان کاراته‌کا، بهانه‌ای شد برای اینکه به مجموعه ورزشی شهید «رعیت» برویم و با تیم افتخارآفرین منطقه گپ کوتاهی بزنیم.

رزمی کاران محله 11

تیمی که کمی با تیم‌های ورزشی دیگر فرق می‌کند و این تفاوت به سبب حضور پدران و پسران ورزشکار در کنار همدیگر است.

مجموعه ورزشی شهید رعیت در خیابان امام خمینی(ره)، نزدیکی‌های میدان حر و در خیابان مرادی واقع شده است. اما اعضای تیم کاراته آن از راه دور و نزدیک خود را برای انجام تمرینات ورزشی به مجموعه می‌رسانند. آن هم به عشق مربی تیم «‌خلیل فلاحی‌زاده»، بچه‌محله مختاری، مردی که فعالیت‌های ورزشی خود را از ۷ سالگی در باشگاه‌های قدیمی منطقه آغاز کرده و امروز با داشتن ۶ کمربند مشکی، هم مربی کاراته است، هم درجه داوری ممتاز را در رشته ورزشی تخصصی‌اش دارد. فلاحی‌زاده می‌گوید: «از گذشته تاکنون بچه‌های مناطق مرکز و جنوب تهران علاقه خاصی به ورزش‌های رزمی داشته‌اند و همواره از این مناطق، قهرمانان ورزشی زیادی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی درخشیده‌اند. من هم به‌عنوان یکی از اهالی منطقه۱۱ پس از تسلط بر رشته کاراته تلاش کردم همه فعالیت‌های خود را در محله‌های جنوب و مرکز شهر تهران متمرکز کنم تا بتوانم استعدادهای این رشته را شناسایی کنم و شاهد حضور اعضای تیم خود در عرصه‌های ملی و بین‌المللی باشم.»

  • کسب ۲۶ مدال رنگین از سوی ۱۸ نفر

او با اشاره به درخشش اعضای تیمش در آخرین دوره از مسابقاتی که شرکت کرده‌اند، می‌گوید: «۱۸ نفر از اعضای تیم ما که در بیست و چهارمین دوره کاراته قهرمانی کشور شرکت کرده بودند، موفق به کسب ۲۶ مدال شامل ۳ طلا، ۱۵ نقره و ۸ برنز شدند و توانستند عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را از آن خود کنند.»
فلاحی‌زاده در ادامه با اشاره به کمبود فضاهای ورزشی در منطقه ۱۱ اظهار می‌کند: «از میدان راه‌آهن تا میدان منیریه، حدود ۲۵ قهوه‌خانه وجود دارد، اما تعداد باشگاه‌های ورزشی یا سالن‌هایی که قابلیت انجام تمرین در آنها وجود داشته باشد و استاندارد باشند، به ۳ سالن هم نمی‌رسند این در حالی است که منطقه ۱۱ یکی از مناطق مستعد رشد آسیب‌های اجتماعی است و توجه به ورزش و تأمین زیرساخت‌های ورزشی در منطقه باید از اولویت‌های مسئولان باشد.»

  • پدران و پسران کنار هم ورزش می‌کنند
    فلاحی‌زاده که همه کودکی‌های خود را در کوچه‌پسکوچه‌های محله مختاری گذرانده، می‌گوید: «‌ترویج ورزش در بین کودکان و نوجوانان جنوب شهر با هدف دور ماندن بچه‌ها از آسیب‌های اجتماعی یکی از اهداف من در این مناطق است و در این مسیر کوشیده‌ام که پدران و پسران را کنار هم داشته باشم.» همان‌گونه که فلاحی‌زاده می‌گوید، امروز پدران دوش به دوش پسران خود در تمرینات کلاس‌های کاراته او شرکت می‌کنند و همین مسئله موجب شده تا رقابت دیدنی و خوبی بین اعضای تیم شکل بگیرد. فلاحی‌زاده در این‌باره می‌گوید: «معمولاً پدرها پس از تمرین سراغ بچه‌ها می‌آیند و من تلاش می‌کنم آنها را برای شرکت در دوره‌های آموزشی و عضویت در تیم باشگاه جذب کنم. خیلی از پدران از قهوه‌خانه به ورزش کاراته روی آورده‌اند.»
  • بزگترین عضو باشگاه، ۵۷ ساله

«احد جمشیدی‌خامه» یکی از پدرهایی است که با ۵۷ سال سن در کنار فرزندش کاراته را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کند. او بزرگ‌ترین عضو این تیم است و می‌گوید: «از ۹ سال پیش تاکنون با تشویق‌های فلاحی‌زاده به این ورزش روی آورده‌ام و پسر ۱۸ ساله‌ام نیز در کنار من مشغول تمرین و ورزش است. حضور من کنار فرزندم در باشگاه؛ او را ترغیب و تشویق می‌کند و همین خیال مرا از آینده فرزندم راحت کرده است.»

  • کوچک‌ترین عضو باشگاه، بیشترین مدال
    «محمد طاهر قزلباش» ۱۰ ساله، کوچک‌ترین عضو تیم کاراته منطقه ۱۱ اما نفر اول کسب مدال‌های رنگین است. او در مسابقات اخیر مدال طلا و نقره کسب کرده تا تعداد مدال‌هایش در رشته کاراته به ۱۴ مدال برسد. او می‌گوید: «همراه برادرم که ۱۵ ساله است، در این تیم حضور داریم و همه تمرینات را با هم در خانه انجام می‌دهیم.» محمد طاهر همراه برادر و دیگر دوستانش از محله راه‌آهن خود را به باشگاه رعیت در خیابان امام خمینی(ره) می‌رسانند تا به تمرین‌ مشغول شوند. هرچند راه برای آنها طولانی است اما انگیزه بالای آنها در این رشته مانع از حضورشان در تمرین‌ها نمی‌شود. در میان جمع پرشور این تیم کسی نبوده که در مسابقات قهرمانی کشور مدالی کسب نکرده باشد. «ایلیازندی» ۱۰ساله از جمله کاراته‌کاهایی است که مدال طلا گرفته و کلکسیون مدال‌هایش ۸ تایی شده است. او می‌گوید: «از ۷ سالگی در رشته کاراته مشغول شدم و هرجا که مربی‌ام باشد می‌روم چون او در کنار ورزش برای ما معلمی هم می‌کند و درس‌های زیادی از ایشان فرا می‌گیریم.»  «سجاد ظهیرالدینی» ۱۳ساله حرف‌های دوستش را تأیید کرده و می‌گوید: «ما در کنار هم درس دوستی، مهربانی و ایثار می‌گیریم و اخلاق‌مداری در جامعه، در باشگاه و در مسابقات همواره مورد تأکید مربی ماست. برای همین است که همه اعضای تیم با هم رفاقت می‌کنند.» «آریاجوادی» دارنده مدال نقره مسابقات قهرمانی کاراته کشور هم می‌گوید: «از راه‌آهن تا باشگاه کنونی راه زیادی است اما همه دوستان من عاشقانه و با شور و شوق خاص، خود را به باشگاه می‌رسانند چون مربی‌مان را دوست داریم. او با ما رفیق است و هوای بچه‌ها را دارد. هم در پرداخت شهریه هم در آماده‌سازی برای مسابقات.»
  • آموزش دلسوزانه
    خانوده‌ها از موفقیت فرزندان خود در این تیم ابراز رضایت می‌کنند و حتی اسم و آوازه تیم موجب شده که خیلی‌ها از راه‌های دور به این مجموعه اضافه شوند. مادر «نوین طاهری» یکی از اعضای تیم کاراته می‌گوید: «۴ ماه است فرزندم به عضویت این تیم درآمده. هرچند از خیابان آزادی با طی مسافت طولانی برای شرکت فرزندم در تمرینات به این مجموعه می‌آییم اما از شیوه کار و نوع رفتار مربی که دلسوزانه با بچه‌ها تمرین می‌کند، رضایت داریم.»
  • از ورزشکاران محلی حمایت می‌کنیم
    یکی از مهم‌ترین تلاش‌های فلاحی‌زاده برای اینکه بچه‌های منطقه ۱۱ از امکانات ورزشی ارزان برخوردار شوند، رایزنی با مسئولان باشگاه‌های مختلف است. ‌کاری که در مجموعه رعیت اتفاق افتاده و امروز اعضای تیم او با هزینه‌های ارزان‌تر نسبت به سایر باشگاه‌ها می‌توانند رشته ورزشی خود را دنبال کنند. «وحیدمحمدزاده» یکی از مسئولان مجموعه ورزشی رعیت می‌گوید: «هدف ما در منطقه، ‌ ترویج ورزش در بین نوجوانان و جوانان منطقه است. در این مسیر، از همه تیم‌های فعال و پویای منطقه حمایت می‌کنیم. همان‌گونه که تیم کاراته برای همین حمایت‌ها بوده که اعضای تیم با کسب عناوین قهرمانی زیاد موجب کسب افتخار برای ما و منطقه شده‌اند.»
کد خبر 463064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha