به ابتکار اداره ورزش و تربیت‌بدنی شهرداری منطقه۱۶ برای نخستین بار مسابقه قایقرانی پدران و پسران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دردریاچه بوستان بعثت برگزار شد و مورد استقبال اهالی قرار گرفت.

پدر ناخدا؛پسر ملوان

همشهری آنلاین_رضا نیکنام: در شرایط کنونی که شهروندان به دلیل شیوع ویروس کرونا کمتر در مجامع و اماکن تفریحی و ورزشی حضور دارند، برگزاری چنین رویداد ورزشی و تفریحی می‌تواند باعث افزایش روحیه و نشاط آنان شود. بنابراین اداره ورزش و تربیت‌بدنی شهرداری منطقه۱۶ با ثبت‌نام از تعداد محدودی از پدران و پسران علاقه‌مند به رشته قایقرانی، فرصتی را فراهم آورد تا آنها در این مسابقه شرکت کنند.  

سید مهدی پورآقایی/معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۶

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۶ عنوان می‌کند که قایقرانی جزء رشته‌های پرهیجان است و برگزاری مسابقه در این رشته آن هم در روزهای شیوع ویروس کرونا، با رعایت همه نکات بهداشتی انجام می‌شود. سید «مهدی پورآقایی» درباره اهداف اصلی برگزاری این مسابقه می‌گوید: «افزایش رابطه صمیمانه بین والدین و فرزندان، تجربه شیرین همکاری و تلاش برای به دست آوردن موفقیت، بروز استعداد و توانایی فردی، بالابردن اعتماد به نفس و دور شدن از گوشه‌گیری و انزوای فرزندان در شرایط کرونایی از جمله اهدافی است که در برگزاری این مسابقه به آنها توجه شده است.»

  •  شور و هیجان وصف‌ناپذیر

محوطه دریاچه بوستان بعثت چندان شلوغ نیست. تعدادی از شهروندان در گروه‌های ۲نفره با ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده به محل آمده‌اند تا در مسابقه قایقرانی شرکت کنند. طولی نمی‌کشد که نوجوانان و پدران هم‌محله‌ای با لباس ورزشی وارد میدان مسابقه می‌شوند و با راهنمایی کارشناس اداره ورزش درون قایق‌های شماره‌گذاری شده می‌نشینند. شور و هیجان در چهره تک تک آنها دیده می‌شود. دیدن تعداد زیادی پدر و پسر علاقه‌مند به رشته قایقرانی برای رهگذران جذاب است. افرادی که برای تفریح و استفاده از هوای پاک و سالم به بوستان بعثت آمده‌اند، در گوشه‌ای می‌ایستند و از دور تماشاچی مسابقه می‌شوند. به عقیده کنگرانی، این رقابت ورزشی دوستانه چاشنی «آموزشی» و «فرهنگی» دارد و تلاش شده ارتباط عاطفی پدران و پسران بیشتر شود تا در تنگناهای زندگی دست به دست هم بر مشکلات فائق آیند.  

  •  یک مسابقه دوستانه
رضا کنگرانی/مدیر اداره ورزش منطقه۱۶

«رضا کنگرانی»، مدیر اداره ورزش منطقه۱۶ می‌گوید: «با توجه به بحران کرونا در این دوره از رقابت‌ها میزبان ۳۰تیم ۲نفره از پدران و پسران ساکن در این محدوده بودیم، در صورتی که مجموع آمار ثبت‌نام‌شدگان و علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه قایقرانی بیش از۳۰۰تیم بود. با این حال تلاش کردیم تیم‌های شرکت‌کننده از همه محله‌های منطقه۱۶ انتخاب شوند تا عدالت رعایت شود.» 
«احمد عباسیان» ۱۶ساله در حال نرمش کردن است و می‌خواهد با آمادگی بدنی وارد مسابقه شود. در چهره‌اش نگرانی دیده نمی‌شود. با پدرش یک تیم ۲نفره تشکیل داده‌اند و دلش حسابی قرص و محکم است و حتی به برنده شدن در این مسابقه امید زیادی دارد.  
«یاسین» ۹ساله هم یکی دیگر از بچه‌هاست که همراه پدر و برادر بزرگش به بوستان بعثت آمده و قرار است با پدرش «علی باقری» داخل قایق شماره۱۶ بنشیند و برای برنده شدن پارو بزند. او با پدرش وارد میدان مسابقه شده تا مهارت‌های گروهی خود و خانواده‌اش را به نمایش بگذارد.  
با سوت داور رقابت به‌صورت رسمی آغاز می‌شود تا صحنه‌های زیبای ورزشی پدران و پسران ورزشکار هم‌محله‌ای شکل رسمی به خود بگیرد. انگار برخی از شرکت‌کننده‌ها تجربه و مهارت بیشتری در قایق‌سواری دارند، بنابراین خیلی زود قایق خود را جلو می‌برند، اما معلوم است همه به یک اندازه از این رقابت لذت می‌برند.  

  •  تلاش برای رسیدن به پیروزی 

«ناصر احمدی» همراه فرزندش نوید ۱۰ساله در این رقابت شرکت کرده است. پدر و پسری که برای به ثمر رساندن زحمت‌های خود و کسب پیروزی از هیج تلاشی رویگردان نیستند. آنها می‌دانند که در این رقابت هماهنگی و انضباط حرف اول را می‌زند و هرکدام از آنها باید وظیفه خود را تا رسیدن به خط پایان مسابقه به درستی انجام دهند. نوجوانان یاد می‌گیرند که برای رسیدن به موفقیت و پیروزی باید زحمت بکشند و تلاش کنند.  
مسابقه قایقرانی پدران و پسران رقابت نزدیکی را به وجود آورده است طوری که هر تیم تلاش می‌کند که از دیگری عقب نماند. اعضای تیم‌ها چنان صمیمیت و همکاری را به تصویر کشیده‌اند که زیبایی مسابقه را دو چندان کرده است. به گفته کنگرانی، برد و باخت در این مسابقه اهمیت چندانی ندارد و هرکدام از شرکت‌کنندگان توان و انرژی خود را به معرض نمایش می‌گذارند. پدران و پسران در کنار هم لحظه‌های شاد و زیبایی را در یک روز پاییزی خلق می‌کنند.

کنگرانی می‌گوید: «متأسفانه بسیاری از پدرها به دلیل دغدغه‌های شغلی و زندگی کمتر با فرزندان خود وقت می‌گذرانند و برگزاری این‌گونه مسابقه‌ها بهانه‌ای است تا فرصتی پیدا کنند که بیشتر در کنار فرزندان خود باشند.» وی به نکته جالب دیگری اشاره می‌کند. می‌گوید: «خیلی از پدران آمادگی جسمی فرزندان خود را دست‌کم گرفته بودند و البته بچه‌ها هم فکر نمی‌کردند که پدران قوی و قدرتمندی داشته باشند. این مسابقه باعث شد به شناخت دقیقی از هم برسند.» 
این رقابت برندگانی هم داشت که با لوح تقدیر و جایزه از طرف اداره ورزش منطقه۱۶ از آنها قدردانی شد. تیم‌های پدران و پسران از محله‌های علی‌آباد، نازی‌آباد، خزانه بخارایی، تختی و باغ آذری به‌ترتیب اول تا پنجم شدند.  

  • آثار مثبت برنامه‌های گروهی در موفقیت فرزندان
روح‌الله دلیری/مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶

«خیلی از کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط سنی‌شان تجربه چندانی از سختی‌ها و مشکلات زندگی ندارند. این موضوع باعث می‌شود که در بیشتر مواقع درک مناسبی از اتفاق‌ها و رویدادهای اطراف خود نداشته باشند و در این مواقع درست تصمیم‌گیری نکنند. برگزاری یک بازی ساده و صمیمانه میان پدران و پسران می‌تواند آثار مثبت زیادی به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن استفاده از تفکر و تأمل برای حل مسئله و همچنین ایجاد ارتباط کارآمد بین والدین و فرزندان است.» 
«روح‌الله دلیری»، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶ که در رابطه با روان‌شناسی خانواده و علوم رفتاری مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای انجام داده با بیان این مطلب می‌گوید: «شرکت فرزندان در کنار والدین‌شان در چنین مسابقاتی آثار مثبت زیادی به همراه دارد. آنها در جریان این‌گونه رقابت‌ها بسیاری از مسائل کاربردی مثل هماهنگی، همکاری، گذشت، دقت، سرعت و... را یاد می‌گیرند که هرکدام از این موارد در آینده و در طول زندگی به دردشان خواهد خورد.»

کد خبر 561925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha