حوالی میدان آزادی سراغ «میرابراهیم سنگ‌تراش» را از هرکسی بگیریم، دستمان را می‌گیرد و یک‌راست می‌آورد مقابل مغازه‌ جمع و جوری که چندین هزار قطعه سنگ قیمتی، نیمه قیمتی و درمانی در خود جای داده است.

میرابراهیم سیدرزاقی

 همشهری آنلاین -سحر جعفریان:سنگ‌های بزرگ و کوچکی که در رنگ‌های مختلف کنار هم چیده شده‌اند و هرکدام به طریقی چشمنوازی می‌کند. «میرابراهیم سیدرزاقی» معروف به میرابراهیم سنگ‌تراش ۶۹ ساله در محله استادمعین از ۱۵ سالگی با جمع‌آوری سنگ‌های خاص علاقه‌اش به این تجمع‌های طبیعی و جامدگونه مواد معدنی و شبه معدنی را ابراز داشته است. با او درباره کلکسیون ارزشمندش گفت‌وگو کرده‌ایم.

سنگ‌هایی از سراسر دنیا
«آمیتیس» خاصیت دفع انرژی‌های منفی را دارد، «لاجورد» برای تنظیم فشارخون مناسب است و «سیترین» را برای درمان افسردگی و رفع غم استفاده می‌کنند؛ اینها اولین جمله‌های میرابراهیم سنگ‌تراش برای آغاز گفت‌وگویمان است که با اشتیاق بیان می‌کند: «حدود سال ۷۵ بود که به دلیل فعالیت برادر بزرگ‌ترم با انواع سنگ آشنا شدم و جمع‌آوری سنگ‌های مختلف را شروع کردم. اشتیاقم به سنگ باعث شد تا شغلم در اداره مخابرات را بعد از ۱۵ سال رها کنم و به دنبال کشف‌گونه‌های مختلف سنگ بروم. اوایل امرار معاش با این سنگ‌ها کمی سخت بود ولی با دلگرمی و همراهی همسرم به خوشی و سلامتی از آن دوران گذشتیم. گاهی خودم راهی این شهر و آن شهر می‌شدم تا سری به معادن بزنم و سنگ‌هایی را به دست آورم که اطلاعات و ویژگی‌های آنها را در کتاب‌ها و اینترنت می‌خواندم. گاهی هم به کسانی که راهی سفرهای خارج از کشور بودند سفارش خرید سنگ می‌دادم. این‌طور شد که بیش از ۷۰‌درصد مغازه‌ام از سنگ‌های ایرانی به‌ویژه سنگ‌های معادن بیرجند، نیشابور، کرمان، خراسان رضوی و اصفهان و قریب به ۳۰‌درصد هم از سنگ‌هایی که از معادن پاکستان، هند، چین، برزیل و اروگوئه به دست آمده بود، پر شد.»
از انرژی سنگ‌ها غافل نشو
میرابراهیم سنگ‌تراش در سال ۷۹ دوره‌های سنگ و گوهرتراشی حرفه‌ای را گذراند و یک دستگاه سنگ‌تراش برقی و تعدادی ابزار اولیه آن را به‌طور قسطی خرید و کارگاهش را در یکی از اتاق‌های خانه قدیمی‌شان راه انداخت: او می‌گوید «نمونه‌هایی که با تراش‌های زاویه‌دار و منحنی، زینت می‌دادم را پیش جواهرسازان و تولیدی‌های ساخت زیورآلات می‌بردم. بخشی از کارهایم را نیز توریست‌ها به‌عنوان هدیه و سوغات می‌خریدند. بعد از مدتی که بحث ماساژ با سنگ‌های داغ و ویژگی درمانی آنها در ایران رونق گرفت، به فکر سنگ‌هایی افتادم که در مورد خاصیت‌های درمانی‌شان بسیار شنیده و خوانده بودم. البته دانشجویان و زمین‌شناسان هم از مشتری‌های دائمی سنگ‌هایم برای تکمیل تحقیقات و آزمایش‌هایشان بودند و هستند. خیلی‌هایشان بیشتر از من سنگ دارند و معتقدند سنگ انرژی‌های مخصوصی دارد که اغلب باعث آرامش می‌شوند. ادعایی که سال‌ها قبل، از نظر علمی ثابت شده است. شاید به دلیل همین علاقه و پایه و اساس علمی و کهن است که به هر کسی که دوستش دارم بی‌مناسبت، سنگ متناسب با حال و هوایش هدیه می‌دهم.»

ارزش به صاحب سنگ است
گران‌ترین سنگ یا همان گوهر موجود در مغازه این هم‌محله‌ای هنرمند یک قطعه کوچک زمرد سبز زیباست: او می‌گوید «تصور کنید سنگ‌های قیمتی به سبب ترکیب ناخالص کانی‌ها، ارزشمند می‌شوند. ولی انسان‌ها که به اشرف مخلوقات شهرت دارند باید به سبب خوبی‌های بی‌شمار ارزش یابند که متأسفانه این اتفاق در این دوره و زمانه به هزار و یک دلیل کمتر می‌افتد. به نظرم آدم‌ها از خودشان غافل مانده‌اند. گاهی که فردی می‌آید و سفارش تراش یک سنگ گرانبها و تبدیلش به گردنبند یا دستبند را می‌دهد اول می‌گویم که ارزش هدیه‌ات به پولش نیست به فردی است که به او هدیه می‌دهی. این اعتقادی است که من در پس سال‌ها سر و کار داشتن با سنگ‌ها به آن رسیده‌ام و از آن لذت می‌برم. همیشه به کارآموزهایم می‌گفتم که اول باید سنگ دلشان را بتراشند بعد به جان سنگ‌های زمین بیفتند.»

کانی‌های دوستداشتنی یا درمان‌گر؟
فرایندهایی نظیر کوه‌زدایی و فرسایش، هوازدگی فیزیکی و شیمیایی باعث ایجاد جامداتی به نام سنگ می‌شود که‌گونه‌های مختلفی دارد. به گواه تاریخ، چین، نخستین سرزمینی است که قرن‌ها پیش با توجه به شمایل و رنگ خاص برخی سنگ‌ها، فرضیه درمان با سنگ را مطرح کرد. فرضیه‌ای که خیلی زود با حمایت تجار به سرزمین‌های دور و نزدیک رسید و بسیاری را مشتاق خود کرد. سنگ درمانی امروزه موضوع تحقیق و کاوش بسیاری از محققان و سنگ‌شناسان است و زیرمجموعه طب باستان به شمار می‌آید. «کاوه ثابت» زمین‌شناس و عضو انجمن ملی سنگ ایران در این‌باره می‌گوید: «گوهرها انرژی‌های محفوظه‌ای دارند که امکان انتقال آن به افراد با هدف ایجاد حال خوب و به تفکر واداشتن وجود دارد اما افراط خرافه‌گونه در این مسئله که یک سنگ بلایا و بیماری‌ها را از شما دور کند واقعی به نظر نمی‌رسد. براساس همین انرژی کانی‌های مختلف سنگ‌ها است که تکنسین‌های ماساژ از حرارت‌دیده آن در فرایند ماساژ درمانی بهره‌می‌برند.»

  • ۱۰۶۷ قطعه سنگ درمانی جمع‌آوری کرده است.
  • ۳۱۳۹ قطعه سنگ قیمتی و نیمه قیمتی فروخته است.
  • ۱۸۷۶ قطعه سنگ کمیاب از معادن ایرانی در مغازه خود جای داده است.
  • ۱۳۴۵ قطعه سنگ آمیتیس ارغوانی به فروش رسانده است که جزء پرفروش‌ترین محصولاتش است.
کد خبر 463802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha