زینب زینال‌زاده-خبرنگار:«لاله‌زار» از خیابان‌های قدیمی و مهم تهران است که در قلب تاریخی پایتخت قرار دارد.

پیاده راه لاله زار

این خیابان از جنوب به میدان امام‌خمینی(ره) و از شمال به خیابان انقلاب اسلامی منتهی می‌شود. اصلی‌ترین تقاطع آن با خیابان جمهوری است که لاله‌زار را به ۲ بخش جنوبی ‌ـ شمالی تقسیم می‌کند. خیابان لاله‌زار در دوره «ناصرالدین شاه قاجار» ساخته شده و بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و نخستین سالن‌های تئاتر، رستوران‌ها، تجارتخانه‌ها، خیاط خانه‌ها، سینماها و فروشگاه‌های معروف ایران، در آن ساخته شده است. مردم زیادی از این خیابان خاطره دارند و لاله‌زار، نماد یک نوستالژی است. شاید همین ویژگی منحصربه‌فرد لاله‌زار موجب شد تا مدیران شهری برای بازآفرینی و احیای دوباره آن دست به کار شوند و طرح سنگفرش خیابان لاله‌زار را پس از مطالعات اولیه اجرا کنند.

به گفته مدیران شهری، احیای خیابان لاله‌زار هم به نفع مردم است هم کاسبان، اما گویا کاسبان با این نظر موافق نیستند و از این کار رضایت ندارند. آنها می‌گویند: «پیاده‌روسازی و سنگفرش کردن خیابان لاله‌زار تنها یک طرح است که مدیران شهری مکلف به انجامش هستند و هیچ سود و منفعتی برای کاسبان ندارد.» برخی از آنها به خیابان ۱۷ شهریور اشاره می‌کنند و می‌گویند: «روزانه بیش از هزاران نفر در این خیابان رفت‌وآمد می‌کنند و اگر بهسازی آن با طرح و برنامه و بدون نظرخواهی کاسبان انجام شود، بی‌تردید شکست می‌خورد و مانند خیابان ۱۷ شهریور، طرح نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.» «رضا» از کاسبان قدیمی خیابان لاله‌زار البته نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: «سال‌هاست در این خیابان کاسبی می‌کنم و همیشه وضع آشفته و نابسامان آن موجب آزارم می‌شد. پیاده‌رو خیابان تبدیل به انباری شده است و کاسبان و مردم بدون توجه به قوانین رانندگی می‌کنند و هرجا که دوست دارند خودرو و موتورسیکلت‌هایشان را پارک می‌کنند. شاید بهسازی خیابان، شکل و شمایل بهتری به این خیابان بدهد و موجب ساماندهی وضعیت آن شود.» وضعیت آشفته لاله‌زار رفت‌وآمد را برای عابران و خریداران سخت کرده است و مردم بیش از کاسبان به بهسازی آن تمایل دارند. «محمدحسین‌امیری» همراه با خانواده برای خرید لوستر به خیابان لاله‌زار آمده است. او می‌گوید: «شرایط موجود این خیابان برای حضور خانواده‌ها مناسب نیست. پیاده‌روها به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شده و با پارک دوبل خودروها، خیابان هم مسدود شده است. امیدوارم با طرح بهسازی وضعیت این خیابان بهتر شود و خانواده‌ها خرید لذت‌بخشی را در لاله‌زار تجربه کنند.»


اجرای طرح با همراهی کسبه
اسفند ماه سال گذشته، طرح بهسازی و بازآفرینی خیابان لاله‌زار مطرح می‌شود و «علی‌محمد سعادتی» شهردار منطقه ۱۲ در توضیح طرح می‌گوید: «پس از بررسی‌های کارشناسان اجرای طرح آغاز شده است و نتایج آن در میان مدت و بلندمدت کاملاً مشهود خواهد بود. کارها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا در حین انجام عملیات عمرانی مشکلی برای خریداران، عابران و حتی کاسبان ایجاد نشود. بازآفرینی خیابان لاله‌زار با ساماندهی ترافیکی همراه است و بی‌تردید این به نفع مردم و کاسبان خواهد بود.» ایجاد زیست شبانه و جلوگیری از شب‌مردگی در خیابان لاله‌زار نتیجه عملیات بازآفرینی این خیابان است که به گفته شهردار منطقه ۱۲ بیشتر خانواده‌ها شب‌ها برای خرید لوستر و لوازم روشنایی به این خیابان مراجعه می‌کنند: «این حرکت ظرفیتی است که می‌توان از آن برای جلوگیری از شب‌مردگی استفاده کرد.»

بازآفرینی با توجه به هویت تاریخی لاله‌زار اجرا شود
احیای بافت‌های فرهنگی و قدیمی که بخشی از هویت شهر محسوب می‌شوند و شهروندان به آنها تعلق خاطر دارند، جزء برنامه‌های کمیسیون فرهنگی‌ ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است. در دوره‌های گذشته عملیات عمرانی برای احیای بافت‌های تاریخی با مقاومت ساکنان و کاسبان مواجه می‌شد اما در گذر زمان این مقاومت برطرف شده و مردم نسبت به عملکرد مثبت این کار آگاه شده‌اند. وجود مجموعه‌های تاریخی همچون خانه «معین‌التجاربوشهری»، عمارت «مشیرالدوله»، خانه «اتابک»، فروشگاه «پیرایش»، فروشگاه «جنرال مد»، مسجد «هدایت»، انبار «براز خان» در خیابان لاله زار، بازآفرینی و بهسازی آن را لازم و ضروری می‌کند. وجود نخستین سالن‌های سینما و تئاتر در این خیابان آن را به خاستگاه هنر هفتم تبدیل کرده و همه این ویژگی‌ها موجب شده تا این خیابان به خیابان نوستالژیک تهران تبدیل شود. بنابراین با توجه به ظرفیت‌های موجود در این خیابان اقدامات شهرداری منطقه ۱۲ در راستای بازآفرینی آن بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما این کار باید به حفظ هویت تاریخی انجام شود تا چون گذشته شاهد چهره فرهنگی، هنری و تاریخی این خیابان باشیم.
حسن خلیل‌آبادی- عضو شورای اسلامی شهر تهران

خیابان لاله‌زار پیاده‌راه نمی‌شود

بازآفرینی و بهسازی خیابان لاله‌زار با هدف ساماندهی به وضعیت آشفته این خیابان انجام می‌شود اما به گفته «محمدحسین کریمی»، معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۲، قرار نیست این خیابان تبدیل به پیاده‌راه شود. خیابان لاله‌زار حدود هزار و ۶۰۰‌متر طول دارد که حدود ۸۰۰‌متر آن لاله‌زار شمالی است و عملیات عمرانی بهسازی در این بخش انجام می‌شود. کریمی می‌گوید: «در طرح بازآفرینی و بهسازی اولویت با تعریض گذرگاه عابران پیاده یا همان پیاده‌روها است. بنابراین با حذف پارک حاشیه‌ای در ۲ طرف خیابان، حدود ۵‌متر به عرض پیاده‌روها اضافه می‌شود و از این پس خریداران می‌توانند راحت‌تر در این خیابان‌ تردد کنند.» برای پارک خودرو و موتورسیکلت‌ها هم پارکینگ‌هایی پیش‌بینی شده است که به گفته کریمی کاسبان و خریداران می‌توانند از آنها استفاده کنند. کاسبان، نگران تخلیه و بارگیری هم نباشند چراکه قرار است برای این کار در فواصل مشخص «پهلوگاه» ساخته شود. کریمی می‌گوید: «پهلوگاه‌ها به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که کاسبان می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان کارهای مربوط به تخلیه و بارگیری را انجام دهند.

ایجاد فضاها و پاتوق‌های محلی و توقفگاه برای خریداران و عابران، حرکت دیگری است که از طریق قرار دادن مبلمان شهری محقق می‌شود.» بازآفرینی و بهسازی خیابان لاله‌زار قرار بود در مدت ۴ ماه به پایان برسد اما بنا به دلایلی این کار به تأخیر افتاده است که معاون فنی و عمران شهردار منطقه۱۲ در این باره چنین توضیح می‌دهد: «کسبه مشغول کسب و کار هستند و طرح کار هم به شکل مینیاتوری انجام می‌شود و به همین دلیل پیمانکار باید کار را تکه تکه و بخش بخش انجام دهد که این مسائل روند کار را کند می‌کند. از سوی دیگر اجرا نشدن طرح انشعاب فاضلاب هم مشکلاتی ایجاد کرده که با هماهنگی‌های انجام شده و ارائه تسهیلات قرار است همزمان با تخریب سنگفرش‌های قدیمی کارهای مربوط به حفاری انشعابات فاضلاب هم انجام شود تا عملیات سنگفرش جدید بدون هیچ مشکلی انجام شود.» آغاز بارندگی‌ها هم دلیل دیگر کند شدن عملیات عمرانی در خیابان لاله‌زار است. به‌طور کلی کریمی با ابراز رضایت از پیشرفت عملیات عمرانی در خیابان لاله‌زار عنوان می‌کند: «نمی‌توان درباره پایان عملیات عمرانی زمان دقیقی را اعلام کرد اما امیدواریم تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از خیابان لاله‌زار باشیم.»

کد خبر 462997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha