ناصرالدین شاه پس از بازگشت از سفر اول فرنگستان به خیال احداث خیابانی مانند شانزه‌لیزه در تهران به‌عنوان دارالخلافه افتاد و دستور داد که از میان باغ مصفای لاله‌زار خیابانی بکشند

لاله

 همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری: تا مردم بتوانند در آن پیاده‌ راه بروند و از زیبایی‌هایش لذت ببرند. لاله‌زار در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی نماد نوگرایی و هنر ایران بود و شانزه‌لیزه تهران لقب گرفته بود. بسیاری از تئاترها، رستوران‌ها، تجارتخانه‌ها، خیاط‌خانه‌ها، سینماها و فروشگاه‌های معروف ایران در این خیابان قرار داشتند.

خانه و باغ اتحادیه یا خانه امین‌السلطان عمارتی مربوط به دوران قاجار است که به‌عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم و یکی از نفیس‌ترین معماری‌های عصر قاجار شناخته می‌شود. یکی از وعده‌های پیروز حناچی در ابتدای تکیه بر کرسی شهرداری تهران احیای بافت تاریخی لاله‌زار به‌عنوان یکی از گنجینه‌های هویتی تهران بود که این روزها با اجرای پروژه بهسازی خیابان لاله‌زار و ساماندهی سیمای آن از سوی شهرداری منطقه ۱۲ در حال تحقق است.

  •  کسبه ناراضی، مردم راضی 

بازآفرینی و بهسازی خیابان لاله‌زار با هدف ساماندهی به وضعیت آشفته این خیابان از اسفند ماه گذشته در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ قرار گرفت تا ضمن بهسازی بستر خیابان زمینه احیای زندگی شبانه هم در این خیابان فراهم شود. حالا تقریباً یک سالی از آغاز پروژه بهسازی خیابان لاله‌زار می‌گذرد و این طرح در قسمت شمالی خیابان در حال تکمیل است. البته به اندازه موافقانش مخالفانی هم دارد. این مخالفان کسبه‌ای هستند که این روزها نگرانند مبادا سنگفرش شدن خیابان و عریض شدن پیاده‌راه آن مانع از کسب و کارشان شود.  
یکی از کاسبان خیابان لاله‌زار شمالی، می‌گوید: «با پیاده‌روسازی و سنگفرش کردن خیابان، لاله‌زار زیبا می‌شود، اما کاسبان در این شرایط باید چه کنند؟ ما برای تخلیه بار و بارگیری از انبارها با چالش محل پارک خودرو روبه‌رو هستیم. سال‌های سال است که خیابان لاله‌زار به یک راسته تجاری تبدیل شده و واحدهای کسبی در آن قد کشیده‌اند و نمی‌توان امروز به بهانه اجرای یک طرح همه این شرایط را نادیده گرفت. »

صحبت‌های این کاسب را همسایه او ادامه می‌دهد و می‌گوید: «ما یک راسته تجاری عادی نیستیم. اینجا مرکز پخش لوازم الکتریکی و ملزومات برقی است و روزانه صدها خودرو مشغول بارگیری و تخلیه بار در آن هستند. بعید می‌دانیم اهداف شهرداری در این راسته عملیاتی شود. »
هرچه کاسبان از اجرای این طرح ناراضی هستند، شهروندان از ساماندهی این خیابان ابراز خرسندی و خوشحالی می‌کنند. لاله عربشاهی در حال‌ تردد در این خیابان به خبرنگار ما می‌گوید: «توسعه تجارت شهری هویت تهران را نابود کرده است. لاله‌زار یکی از خیابان‌های نوستالژیک تهران است و باید با بهسازی آن شاهد بازگشت زیبایی‌های گذشته به این خیابان باشیم. »
شهروند دیگری می‌گوید: «از وقتی طرح بهسازی خیابان در قسمت شمالی خیابان اجرا شده، می‌توان در آن نفس کشید و امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری از این خیابان باشیم. »

  •  تکمیل لاله‌زار، مهم‌ترین پروژه منطقه ۱۲

معاون برنامه‌ریزی شهرداری منطقه ۱۲ در این‌باره می‌گوید: «تکمیل پروژه ساماندهی لاله‌زار نو از مهم‌ترین پروژه‌های ما در سال ۹۹ است که به‌طور جدی آن را دنبال خواهیم کرد. »
مصطفی حسینی کومله می‌افزاید: فرایند تدریجی در مسیر ساماندهی و باززنده‌سازی خیابان، پیاده‌مداری و مؤلفه‌های حمل‌ونقل انسان محور، شکل‌گیری تدریجی توسعه مبتنی بر اقتصاد فرهنگی و تعریف دانه‌ها و خوشه‌های احیا در مقاطع مختلفی از خیابان از جمله راهبردهای کلان فرایند بهسازی و ساماندهی خیابان لاله‌زار است.

او در خصوص سیاسـت‌های اجرایی اتخاذ شـده در راســـــتای ساماندهی محور لاله‌زار می‌گوید: «آغاز بهسازی محیطی و ساماندهی ترافیکی خیابان لاله‌زار نو، حدفاصل خیابان جمهوری تا انقلاب اسلامی، تعریض پیاده‌روهای جانبی، ساماندهی بار و کالا از طریق پیش‌بینی پهلوگاه‌های حاشیه‌ای، اصلاح کفسازی و مبلمان محیطی و پیرایش و مرمت ابنیه ارزشمند، مهم‌ترین اقدامات اجراشده در بخش شمال خیابان است. »
معاون برنامه‌ریزی شهرداری منطقه ۱۲ یکی از اتفاقات خوب در حاشیه بهسازی خیابان لاله‌زار را احیای ابنیه تاریخی و ارزشمند موجود در این خیابان برمی‌شمرد و می‌گوید: «با اجرای طرح بهسازی خیابان لاله‌زار بناهای ارزشمندی چون ساختمان خانه سینما، خانه اتحادیه و سینماهای متروکه‌ای نظیر متروپل نیز احیا می‌شوند. »
حسینی کومله یادآور می‌شود: «در بهسازی خیابان لاله‌زار ۳۲ بنای واجد ارزش که نیازمند مرمت و پالایش جداره به علت حجم بالای اغتشاش بصری هستند، شناسایی شده که طی فرایندی مشارکتی با تقبل بخش عمده‌ای از هزینه از سوی مالکان جداره‌سازی آنها انجام می‌شود. » 

  • تشکیل کارگروه ویژه برای کاهش آلایندگی کارواش‌ها

کارگروه ویژه با هدف شناسایی کارواش‌هایی که فعالیتشان سبب آلودگی زیست‌محیطی می‌شود در شهرداری منطقه ۷ تشکیل شده است.  
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه با اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت:  «حدود ۱۸ کارواش در منطقه فعالیت می‌کنند که لازم است برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی این صنف فعالیت آنها توسط کارگروه ویژه مورد بررسی قرار گیرد. »
به گفته‌«عباس‌مافی» پیگیری و کاهش معضلات زیست‌محیطی، نحوه تأمین آب مصرفی، چگونگی دفع پساب، شناســـایی اقدامـات غیرقانونی برخی از کارواش‌ها مانند حفر چاه و استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی اقداماتی است که توسط کارگروه تشکیل شده انجام می‌شود. او در ادامه عنوان کرد: «کارشناسان کارگروه به‌طور مستمر به کارواش‌های منطقه سرکشی می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف، گزارش می‌دهند و با متخلفان برابر قانون برخوردمی‌شود. »

  • تغییر نام میدان محمدیه به خیام

شهردار منطقه ۱۲ گفت: «با بهره‌برداری از پروژه میدان محمدیه عرصه‌ای دیگر از شهر را به زمینه‌ای برای بازنمایی فرهنگ و شعر این سرزمین بدل خواهیم کرد. »  
محمدعلی سعادتی با بیان اینکه فرایند اجرایی پروژه میدان محمدیه (خیام) با جدیت در حال پیشرفت است، افزود:‌«به‌زودی طی یک لایحه تقاضای تغییر نام میدان محمدیه به میدان خیام تقدیم شورای‌شهر می‌شود. » 
او اظهار داشت: «اجرای پروژه‌های عمران شهری در محدوده منطقه ۱۲ و کیفیت اجرای این پروژه‌ها به دقت زیر ذره‌بین شهرداری منطقه است و امیدواریم در سایه تلاش و همدلی پیمانکاران با مدیران شهری شاهد بهره‌برداری هرچه سریع‌تر پروژه‌های فوق باشیم. »
 

کد خبر 509629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما انگورانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 0
    امیدوارم گراند هتل، اولین هتل ایران هم توسط شهرداری خریداری و مرمت شود.