میدان سرآسیاب از میدان‌های قدیمی و اصیل منطقه ۱۴ است که از زمستان سال گذشته دستخوش اتفاق‌هایی شده که جز دردسر و مشکل برای اهالی محله پیامدی نداشته است.

سرآسیاب

همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی: میدان سرآسیاب از میدان‌های قدیمی و اصیل منطقه ۱۴ است که از زمستان سال گذشته دستخوش اتفاق‌هایی شده که جز دردسر و مشکل برای اهالی محله پیامدی نداشته است. به گفته ساکنان این محدوده، قرار بود در این محل نماد قدیمی این میدان درست شود تا علاوه بر هویت‌بخشیدن به محله، یاد و خاطره روزهای دیرین را برای آنها زنده کند. اما از قرار معلوم این طرح عمرانی تا مرحله کلنگ‌زنی و حفاری پیش رفته و تا الان که بیش از ۵ ماه از آن می‌گذرد هنوز اقدام خاصی برای ساخت‌وساز سردر سرآسیاب انجام نشده است. علاوه بر آن، نیمه‌کاره ماندن طرح به ترافیک خیابان سرآسیاب دامن زده و شهروندان هر روز شاهد راهبندان سرسام‌آوری در محله‌شان هستند. در این‌باره با «حسین‌حاجی قربانی» دبیر شورایاری محله سرآسیاب دولاب گفت‌وگو می‌کردیم.  

  • قرار شد نقشه اصلاح شود 

وقتی صحبت از میدان می‌شود نخستین تصویری که در ذهن شکل می‌گیرد، فضای بزرگ دایره‌ای شکلی است که به گل و بوته آراسته شده باشد. اما میدان سرآسیاب این‌طور نیست. یک میدانگاهی کوچکی است که به خیابان‌های کندی، پورعبدی، زینتی افخم و کرمان راه دارد. درون آن یک آسیاب کوچک جانمایی شده که چند سال پیش به همت شهرداری منطقه برای نشان دادن هویت محله نصب شده است. سرآسیاب از محله‌های قدیمی و پر رفت‌وآمد منطقه ۱۴ است و قبل از اینکه طرح زیباسازی آن بخواهد اجرا شود از ترافیک سنگین فعلی خبری نبود. این روزها متأسفانه خیابان کم‌عرض سرآسیاب با راه بندانی مواجه است که رفت‌وآمد را برای اهالی به‌خصوص کاسبان دشوار کرده است. حسین حاجی قربانی، دبیر شورایاری محله سرآسیاب دولاب در این‌باره می‌گوید: «سال گذشته سازمان نوسازی شهر تهران به ما نقشه‌ای را نشان داد که می‌خواست اینجا را بازپیرایی کند. این جلسه با حضور معاون فنی و عمران، سازمان نوسازی و معتمدان محله سرآسیاب برگزار شد. ایراداتی به نقشه وارد شد و خواستیم نماد هویتی سرآسیاب که شامل چند گنبد و طاق‌نما بوده اجرا شود. قول دادند نقشه را اصلاح کنند که این مهم هم اتفاق نیفتاد. » 

  • ترافیک سرسام آور 

کلنگ طرح بازپیرایی میدان سرآسیاب به زمین زده شد اما به جای اینکه دستی به سر و روی این میدان بکشد باعث باریک شدن خیابان سرآسیاب شده است. «هاشم کشمیری» یکی از کاسبان این محله درباره مشکلات به وجود آمده می‌گوید: «میدان سرآسیاب مرز مشترک بین محله‌های سرآسیاب، شیوا و جوادیه است. از میدان‌های پر رفت‌وآمد منطقه به شمار می‌آید. متأسفانه اصلی‌ترین معبر منتهی به میدان سرآسیاب را باریک کرده‌اند و همین مشکلات زیادی را برای اهالی ایجاد کرده است. شما اگر هنگام غروب به اینجا بیایید با راهبندان سنگینی مواجه خواهید شد. به‌خصوص که دو طرف خیابان هم ماشین پارک می‌کنند. مسیر ۵ دقیقه‌ای را باید نیم ساعت در ترافیک بمانیم. » از دیگر کاسبان شاکی در محله، «احمد آشتیانی» است که در تأیید صحبت‌های کشمیری متذکر می‌شود عملیات عمرانی که اخیراً در میدان سرآسیاب اجرا شده رونق کسب و کار مغازه‌دارهای این محله را از بین برده است. آشتیانی برای این گفته‌اش دلیل می‌آورد: «اینجا با مشکل جای پارک مواجه است. از این‌رو خودروها نمی‌توانند لحظه‌ای توقف کرده و از مغازه‌ها خرید کنند. صدای بوق و حرف‌های راننده‌ها هم ما را کلافه کرده است. »

  •  سازمان نوسازی باید اقدام کند 

مشکل میدان سرآسیاب به اینجا ختم نمی‌شود. از قبل از تعطیلات نوروز این طرح نیمه‌کاره مانده و هنوز هم برای رسیدگی به آن اقدام نشده است. حاجی قربانی در این‌باره می‌گوید: «عملیات عمرانی بازپیرایی میدان سرآسیاب متوقف شده و دردسر زیادی برای ما درست کرده است. بعد از تعطیلات نوروز با قائم‌مقام سازمان نوسازی جلسه داشتیم. درباره مشکلات پیش آمده توضیحاتی دادیم و قرار شد برای رفع آنها اقدام کنند. اما آنها بی‌خبر خودشان برای بازدید به محله آمده بودند و از ما نخواستند تا از نزدیک دغدغه‌های مردم را برایشان بازگو کنیم. » به گفته حاجی قربانی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و فنی و عمرانی شهرداری منطقه همه سعی خود را برای برطرف کردن مشکل محله سرآسیاب به کار گرفته اما تا اقدامی از سوی سازمان نوسازی صورت نگیرد مردم همچنان با معضل ترافیک روبه‌رو هستند. «طاهره اصالتی» از اهالی خیابان واضحی فرد هم می‌گوید: «آمدند محله‌مان را قشنگ کنند، زشت ترش کردند. کنده‌کاری‌هایشان را هم درست نمی‌کنند. با رفت‌وآمد ماشین‌ها گردوخاک در هوا پخش می‌شود و روی وسایلمان می‌نشیند. باید مرتب دستمال به دست بگیریم و وسایلمان را پاک‌کنیم. تقاضا داریم مسئولان سازمان نوسازی برای رفع این مشکل تدبیری بیندیشند. » 

  • مریم ولاشی مسئول دفتر توسعه نوسازی سرآسیاب‌ ـ شیوا/ آتش تخلف پیمانکار دامن اهالی را گرفته است

اینکه چرا عملیات عمرانی بازپیرایی میدان سرآسیاب چند ماه نیمه‌کاره مانده و کسی برای به سرانجام رساندن آن اقدامی نمی‌کند سؤالی است که برای رسیدن به جواب آن سراغ «مریم ولاشی» مسئول دفتر توسعه نوسازی محله‌های سرآسیاب‌ـ شیوا رفتیم. او می‌گوید: «سازمان نوسازی طرح‌های زیادی را انجام داده که تأثیر زیادی در بهبود وضعیت محله‌ها داشته است. نیمه‌کاره ماندن این طرح نباید باعث دغدغه شهروندان شود. » او در ادامه با بیان اینکه پیمانکار این طرح در اجرای آن قصور کرده است، می‌افزاید: «نقشه، آن‌طور که باید از سوی پیمانکار اجرا نشده است. سازمان نوسازی به او تذکر داده که کم‌کاری‌ها را جبران کند. البته هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند. » از شواهد امر پیداست تا زمانی که پیمانکار تصمیم قطعی برای ادامه کار نگیرد، مشکلات همچنان به قوه خویش باقی است.  

کد خبر 517018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha