گوهرتراشی صنعتی آمیخته با هنر و سومین هنر صنعت پولساز جهان است که قابلیت سرمایه‌گذاری زیادی در استان خراسان جنوبی دارد.

گوهرسنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است، ولی تنها دو هزارم درصد در این تجارت پرسود سهم دارد که بسیار ناچیز است.

آریانفر مدیر گروه مهندسی معدن دانشگاه بیرجند گفت: سنگ‌های قیمتی اگر فرآوری شود بین ۳۰۰ یا ۷۰۰ درصد ارزش افزوده می‌خورد. اگر سنگ‌ها در راف باشد با قیمتی ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رود، ولی بعد از فرآوری تنها یک نگینش با قیمتی حدود ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

به یکی از معادن مهم سنگ‌های نیمه قیمتی کشور در جوار روستای خور و حاشیه کوی لوت می‌رویم. تا جایی که چشم کار می‌کند خاک و سنگ است آن هم سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، در خراسان جنوبی تنها خور نیست فردوس، سه‌قلعه و زیرکوه نیز زیباترین سنگ‌های شجر دنیا را دارند. اما در نبود برنامه مشخص استخراج گوهرسنگ‌ها با هر وسیله‌ای از بیل و کلنگ گرفته تا بیل و تراکتور انجام می‌شود. مردم می‌گفتند تمام کوه‌ها و زمین‌ها در این محدوده پر از گنج است، فقط لازم است یک تیشه برداریم تا سنگ‌ها را از زمین جدا کنیم.

کارگران می‌گفتند: با بیل و کلنگ روزی ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو سنگ جدا می‌کنیم. انبوهی از سنگ‌ها در منازل انبار شده که خام‌فروشی می‌شود.

شهروندی می‌گفت: ۷۰۰تن سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی دارم، ۲ تن را با قیمت کیلویی ۴ هزار تومن فروختم. کل سنگ‌های منطقه خام‌فروشی می‌شود و به خارج از کشور می‌رود.

جرجانی رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: گوهرسنگ‌ها از مرزهای کشور خارج شده و به به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پاکستان فرستاده می‌شود و پس از فرآوری دوباره به کشور برمی‌گردد. خام‌فروشی یا فرآوری ۲ راهی است که پیش روی ماست، اگر جاده فرآوری هموار شود هم سود و هم اشتغال بیشتری نصیب ما می‌شود. هیچگونه مرکز جامعی در زمینه مطالعه، اکتشاف، استخراج و فرآوری وجود ندارد و به دلیل عدم وجود این مراکز آشنایی عمومی هم نسبت به این سنگ‌ها وجود ندارد.

فردوس پیشگام در آموزش گوهرتراشی در شرق کشور

نخستین حلقه در چرخه فرآوری آموزش تخصصی گوهرتراشی است که در شرق کشور گام‌هایی در این راه برداشته شده است.

یعقوبی رئیس مرگز آموزش فنی و حرفه‌ای فردوس گفت: دپارتمان آموزش تخصصی گوهرتراشی فردوس، قابلیت برگزاری ۲۵ کارگاه آموزشی مربوط به گوهرتراشی را دارد. ظرفیت آموزش سالانه این دپارتمان ۲۵۰ نفر است. افراد از صفر تا ۱۰۰ کار را در این کارگاه یاد می‌گیرند و نیازی به خام فروشی سنگ ندارد.

قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

باید قدر گوهرهایمان را بدانیم و به آسانی از دستشان ندهیم، در کشور ما ۷۰ نوع سنگ قیمتی یا نیمه قیمتی وجود دارد که اگر استخراج و فراوری آن به خوبی مدیریت شود می‌توانیم سهم بسیار بیشتری از بازار جهانی گوهرسنگ‌ها داشته باشیم.

کد خبر 567432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha