چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

بازارچه‌ای کوچک، ولی پررونق در دبیرستان همت در منطقه ۱۵ برپا شده که همه نوع هنر دستی در آن پیدا می شود.

هنر دستی یا صنایع دستی

همشهری آنلاین/ مژگان مهرابی: از شبه قالی و کیف چرمی گرفته تا پادری و تابلوهای ویترای و مسی. این صنایع‌دستی رنگارنگ دست‌سازه‌های دانش‌آموزان این دبیرستان که هر آنچه در کلاس‌های کار و فن‌آوری یاد گرفته‌ بودند را به مرحله عمل رسانده و تعداد قابل توجهی صنایع دستی برای فروش ساخته‌اند. این بازارچه چندسالی است که در این دبیرستان برپا می‌شود.

حیاط مدرسه شلوغ است. در این دبیرستان، شور و هیجان خاصی در بین دانش‌آموزان دیده می‌شود. قرار است دست‌آوردهایشان به نمایش گذاشته شود. تعداد زیادی از مادرها هم در مدرسه حضور دارند. آمده‌اند تا از این بازارچه دیدن کنند. البته امکان خرید هم برای اولیای مدرسه و هم مادرها وجود دارد و همین شادی دانش‌آموزان را مضاعف می‌کند. از اینکه می‌توانند حاصل زحمت خود را بفروشند و درآمدی کسب کنند. این موقعیتی است که «فرحناز حدادی» مدیر مدرسه برای شکوفایی توانمندی دانش‌آموزانش فراهم کرده است.

بازارچه‌ای با ۱۰ غرفه
بازارچه در سالن غذاخوری مدرسه برپا شده است. فضای بزرگی که ۱۰ غرفه از صنایع‌دستی در آن جانمایی شده است. ترکیب رنگ‌ها و تنوع صنایع‌دستی باعث شده دست‌آورد بچه‌ها بیشتر به چشم بیاید. هر غرفه مربوط به یکی از صنایع‌دستی است. سارا، دانش‌آموز سال هفتم، تعداد زیادی کیف چرمی درست کرده است. مثل فروشنده ماهری درباره کیفیت کیف‌هایش تبلیغ می‌کند: «این کیف ۱۵۰ هزار تومان. کیف کوچک‌تر ۱۱۰ هزار تومان ولی به شما ۱۰۰ هزار تومان هم می‌دهم. قیمت کیف پول‌ها هم از ۴۰ هزار تومان به بالاست.» زیبایی و ظرافت دوخت کیف‌ها نشان می‌دهد که سارا و دیگر دوستانش که محصولاتشان را در این غرفه عرضه کرده‌اند زحمت زیادی برای تولید کیف‌ها کشیده‌اند. غرفه بعدی مربوط به لوازم زینتی است که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند. نگار، دانش‌آموز دیگری است که درباره ساک خریدی توضیح می‌دهد که روکش پارچه‌ای آن از پیراهن مردانه تهیه شده است.

رتبه اول از آن بچه‌های دبیرستان همت
از دیگر محصولاتی که در این بازارچه دیده می‌شود، عروسک‌های جورابی، شبه قالی‌هایی با طرح عروسک‌های کارتونی، تراریوم، تابلوهای ویترای، ظرف‌های سفالی، کیف‌های بافتنی و تابلوهای مسی است. تعداد زیادی هم عروسک نمدی وجود دارد که بسیار جذابند. هرکدام از آنها به یک نقش و رنگند و همین جلوه‌شان را چشمنوازتر می‌کند. حدادی می‌گوید: «این بازارچه در واقع بازارچه کارآفرینی است. در این مدرسه دانش‌آموزان کلاس هفتم تا نهم با توجه به آموخته‌هایشان در کلاس کار و فن‌آوری محصولاتی را تولید کرده‌اند. این کار باعث افزایش اعتماد به نفسشان می‌شود. دیگر اینکه در تولید دست‌آوردهایشان دقت بیشتری به خرج می‌دهند.» به گفته حدادی سال گذشته درآمد خوبی از فروش محصولات این بازارچه نصیب دانش‌آموزان شده است. خبر خوش دیگری که حدادی می‌دهد، این است که بازارچه مدرسه شهید همت رتبه اول در جشنواره خوارزمی را از آن خود کرده است. او می‌گوید: «این بازارچه در تهران هم به‌عنوان بازارچه برگزیده انتخاب شده است.»

کد خبر 464147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha