ساکنان مجتمع مسکونی سپه‌شهر و شهرک الغدیر وقتی می‌خواهند پیاده از محل سکونت‌شان خارج شوند، یا باید با دلهره از وسط خیابان راه بروند یا سختی گذر از لابه‌لای کاج‌ها و شاخه‌های درختان قدونیم‌قد را به جان بخرند و از روی سنگلاخ‌ تردد کنند.

خيابان دنا

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  آنها چاره‌ای جز این هم ندارند. چراکه خیابان «دنا» که معبر ورودی این دو مجموعه مسکونی است، پیاده‌راه ندارد. عابران پیاده مجبورند از کنار خودروها گذر کنند تا به خیابان اصلی برسند که آنجا هم پیاده‌راه ندارد. باتوجه به درخواست تعدادی از ساکنان این محدوده مشکلات آنها را پیگیری کرده‌ایم.

  •  تردد دشوار عابران پیاده

همین‌که از ورودی شهرک‌های سپه‌شهر و الغدیر بیرون می‌آیند، امتداد مسیر ترددشان به بن‌بست می‌رسد و باید وارد خیابان شوند. زنان و مردان پیر و جوانی که مجبورند جان خود را به خطر بیندازند و قوانین را زیر پا بگذارند و از کنار خودروها و حتی از میان آنها عبور کنند. «زهرا عمویی» یکی از ساکنان شهرک سپه‌شهر با گله از این وضع می‌گوید: «شما در این خیابان پیاده‌رو می‌بینید!؟ وقتی ما پیاده از شهرک بیرون می‌آییم، راهی جز عبور از وسط خیابان نداریم. هر دو سمت خیابان دنا، چه سمت مجتمع مسکونی سپه‌شهر و چه سوی شهرک الغدیر، گذر عابرپیاده ندارد. البته سمت دیوارهای شهرک الغدیر باز یک گذر خاکی و چند قدمی آسفالت باریک برای‌ تردد هست اما سمت دیوارهای فنسی سپه ‌شهر، این مسیر هم وجود ندارد. ما باید وسط خیابان راه برویم که در زمستان و هنگام بارندگی وضع‌ تردد برای عابران پیاده بسیار دشوارتر می‌شود.»

او می‌افزاید: «حتی رانندگان هم باید خیلی حواسشان به حضور مردم باشد که با آنها تصادف نکنند. چون همزمان با تاریک شدن اگر عابری لباس تیره به تن داشته باشد و از اینجا گذر کند، دیده نمی‌شود و برای رانندگان هم‌ تردد عابران از وسط خیابان دردسرساز می‌شود. حتی بعد از عبور از این خیابان هم عابران پیاده سردرگم یافتن یک راه اختصاصی برای خودشان در خیابان ۲۴۴ هستند.» 

  •  هراس از تاریکی معبر

ورودی اصلی مجتمع‌ مسکونی سپه‌شهر با بیش از ۶۰۰ واحد و شهرک الغدیر با بیش از ۴۰۰ واحد در خیابان دنا قرار دارد که دست‌کم نیمی از ساکنان آنها هر روز این مسیر را پیاده طی می‌کنند. ساکنان بیش از هزار واحدمسکونی خیابان دنا، دل‌خوشند به تأمین ابتدایی‌ترین امکانات شهری در خیابان منتهی به محل زندگی‌شان. یکی دیگر از مشکلات آنها تاریکی معبر و نبود روشنایی در اینجا است.

«مریم خواجوی» یکی از ساکنان محدوده هم دراین‌باره می‌گوید: «نبود تیرچراغ برق در خیابان دنا، ‌ تردد اهالی به‌ویژه بانوان را دشوار کرده‌است. وقتی از محل کار به خانه برمی‌گردیم و در تاریکی به اینجا می‌رسیم، باید با ترس و دلهره خود را به ورودی شهرک‌ برسانیم. ما نمی‌توانیم به خیال راحت از اینجا بگذریم. حتی پیاده‌راه منتهی به اینجا از خیابان عریض ۲۴۴ هم تاریک و خاکی است و در کل همه این مسیر را باید با هراس طی کنیم.

چرا مسئولان روشنایی این محدوده را تأمین نمی‌کنند و سراسر این خیابان یک تیرچراغ برق ندارد؟ ‌» همچنین «علی رمضانی» یکی دیگر از ساکنان با تأیید صحبت‌های همسایه‌ خود دراین‌باره می‌افزاید: «برخی هم از وضع تاریکی این خیابان سوء‌استفاده و با توقف در اینجا مشکلات جانبی برای مردم ایجاد می‌کنند. اگر تیرچراغ برق دست‌کم در وسط خیابان دنا نصب شود، هم عابران با امنیت بیشتر رفت‌وآمد می‌کنند، هم متخلفان گذرشان به اینجا نمی‌افتد.»

  •  نبود راه عبور و گذر خاکی زباله‌دار

مشکلات ساکنان خیابان دنا به اینها محدود نمی‌شود و عابران پیاده در امتداد مسیر وقتی از خیابان دنا، به خیابان اصلی ۲۴۴ می‌رسند، آنجا هم با چالش دیگری مواجه می‌شوند. «احمد جلالی» یکی دیگر از ساکنان اینجا دراین‌باره می‌گوید: «کلا راه‌ تردد عابرپیاده از خیابان بختیاری به بعد تا شهرک شهید بهشتی در اینجا وجود ندارد. فقط در یک سمت آن هم حدفاصل خیابان‌های بختیاری تا دنا، گذری وجود دارد که با گاردریل از خیابان جدا شده و یک محدوده باریک آن را اخیراً آسفالت کرده‌اند (جنب دیوارشمالی شهرک الغدیر) که حتی دو نفر از کنار هم نمی‌توانند همزمان از روی مسیر آسفالته عبور کنند.

این مسیر محدود هم مملو از زباله‌های‌ریز و درشت است و سمت دیگر خیابان ۲۴۴ هم از شهرک شهید بهشتی تا خیابان بختیاری، کلا پیاده‌رو ندارد و مردم مجبورند از کنار خیابان و خودروهایی که با سرعت از اینجا می‌گذرند، عبور کنند.» او می‌افزاید: «اوضاع در روزهای بارانی و برفی وخیم‌تر ‌می‌شود و عابران پیاده از حرکت خودروها خیس و آلوده می‌شوند. انگار اینجا جزو محدوده شهری نیست.» در گذر نیمه‌خاکی و آسفالته حدفاصل خیابان‌های بختیاری تا دنا، انواع زباله از ماسک و دستکش یکبارمصرف گرفته تا بطری آب میوه و سرنگ و... دیده می‌شود و عابران مجبورند در کنار اینها و حتی روی زباله‌هایی که‌لایه‌های خاک بخشی از آنها را پوشانده و جزئی از این گذر شده، ‌ تردد کنند.  

  •  ترس از سگ‌ها

صدای تنفس متفاوتی را که پشت سرش می‌شنود، قدم‌هایشان را دوتا یکی و تندتر می‌کند، بانوی جوان وقتی سگی را که با فاصله چند قدمی از او قرار دارد، می‌بیند، رنگ از رخش می‌پرد و وقتی از او می‌خواهیم چند دقیقه‌ای بایستد، می‌گوید: «ببخشید، نمی‌توانیم و از این سگ‌ می‌ترسم.» و خود را هراسان به نگهبانی شهرک می‌رساند و کمی آرام می‌گیرد و به سمت بلوک‌های مجتمع می‌رود. عابر دیگری که از دیدن این صحنه خنده‌اش گرفته جلو می‌آید و می‌گوید: «ما به این سگ‌ها عادت کرده‌ایم. حتی داخل شهرک چندین روباه هم شب‌ها تردد دارند و دنبال غذا می‌گردند.  
اما بسیاری از خانم‌ها و کودکانی که همراه مادرانشان از اینجا عبور می‌کنند، معمولاً از دیدن تعداد زیاد سگ در این حوالی هراسان می‌شوند. چندین بار برای خودم پیش آمده آنها را تا ورودی بلوک‌هایشان همراهی کرده‌ام تا از سگ‌ نترسند.» 
«سینا سپهری» می‌افزاید: «بعضی از مردم در خیابان دنا برای ‌سگ‌ها غذا می‌ریزند و حتی برخی زباله‌هایشان را در اینجا رها می‌کنند و همین موضوع موجب تجمع سگ‌ و روباه می‌شود. به نظر من گروه‌های زنده‌گیری سگ‌ها باید هر روز و در ساعت‌های مختلف به اینجا سر بزنند و هم به این حیوانات کمک کنند و هم مردم را از ترس نجات دهند.» 

  •  مسافران بی‌سرپناه اتوبوس

در نزدیکی خیابان دنا و حوالی سطل زباله مکانیزه، تابلوی زردرنگ نشانگر ایستگاه اتوبوس نصب و روی آسفالت خیابان هم با رنگ زرد، ایستگاه اتوبوس نوشته شده‌است. ایستگاه اتوبوس سپه شهر سرپناه ندارد ومسافران کنار خیابان می‌ایستند.

«رضا یوسفی» یکی از اهالی دراین‌باره می‌گوید: «ایستگاه اتوبوس سپه شهر، محدود به همین خط‌کشی زردرنگ است و افرادی‌که می‌خواهند در این ایستگاه بایستند، باید در گرما و سرما کنار خیابان منتظر بمانند. از اینجا تا ایستگاه پایانی خط شهرک شهید بهشتی به مترو علم صنعت که تنها وسیله نقلیه عمومی این محدوده است، دست‌کم ۴ ایستگاه دیگر وجود دارد و خیلی وقت‌ها مسافران به جای ایستادن در کنار خیابان تا رسیدن اتوبوس، مسیر را پیاده طی ‌می‌کنند که خطرناک است.

چون در اینجا پیاده‌رو وجود ندارد.» او می‌افزاید: «همچنین تاکسی عمومی هم در اینجا تردد ندارد و ما باید از خودروهای گذری برای رفت‌وآمد استفاده کنیم. قبلاً بنر ایجاد یک خط تاکسیرانی از خیابان شهید رجایی تا ایستگاه مترو علم و صنعت را در درب جنوبی شهرک سپه شهر نصب کردند که هر وقت رفتیم، آنجا تاکسی نبود و با ماشین‌های گذری رفت‌وآمد کردیم. اکنون آن بنر هم وجود ندارد و از تاکسی هم خبری نیست و تا رسیدن به فلکه‌های تهرانپارس یا میدان نوبنیاد دست‌کم باید ۲ خودرو سوار شویم.» ساکنان بیش از هزار واحد مسکونی خیابان دنا، منتظرند ابتدایی‌ترین مشکلاتشان در خیابان منتهی به محل سکونت‌شان رفع و آرامش به آنها هدیه شود.  

  • معاون بهره‌برداری منطقه برق تهرانپارس /روشنایی خیابان دنا را بررسی می‌کنیم

مشکلات نبود روشنایی در خیابان دنا را از منطقه برق تهرانپارس پیگیری کردیم. مهندس «ذوالفقاری» معاون بهره‌برداری منطقه برق تهرانپارس دراین‌باره می‌گوید: «تأمین روشنایی داخل شهرک با ما نیست اما در خیابان‌های بیرون در صورت وجود شبکه، روشنایی را تأمین می‌کنیم. با این حال کارشناسان ما سریعاً از محل بازدید و موضوع را بررسی می‌کنند.» 

مهم‌ترین مشکلات خیابان دنا

  1. نبود مسیر پیاده‌رو در خیابان دنا 
  2. تاریکی معبر دنا و نبود تیرچراغ برق
  3. نبود مسیر رفت‌وآمد عابران پیاده در خیابان ۲۴۴شرقی حدفاصل خیابان بختیاری تا شهید رجایی در دو سوی خیابان
  4. جولان سگ‌های ولگرد و روباه در محدوده شهرک‌ها
  5. منظر نازیبای فنس‌های محوطه مجتمع مسکونی ‌سپه‌شهر 
  6. نبود خطوط تاکسیرانی
  7. نبود جایگاه ایستگاه اتوبوس در خیابان ۲۴۴شرقی، ایستگاه سپه شهر
  8. خراب بودن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی چشمک‌زن در تقاطع خیابان‌های دنا و ۲۴۴ شرقی

شهردار ناحیه ۹ اعلام کردرفع مشکلات خیابان دنا در صورت تأمین اعتبار 

محمد احمدلو/شهرداری ناحیه ۹ منطقه۴

خیابان دنا در محله کوهسار و محدوده شهرداری ناحیه ۹ منطقه۴ قرار دارد که مشکلاتش را با شهردار ناحیه ۹ در میان گذاشتیم. «محمد احمدلو» می‌گوید: «طرح ساماندهی پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی خیابان ۲۴۴ را در دستور کار داریم در صورت اجرایی شدن همه این مشکلات حل می‌شود. چون در این طرح پس از پیاده‌روسازی که در خیابان ۲۴۴ انجام خواهد شد، فرعی‌ نظیر خیابان دنا هم بی‌بهره‌نمی‌ماند.» او می‌افزاید: «این موضوع در برنامه ما قرار دارد و کارهای آن انجام شده است. درصورت تأمین اعتبار، سال آینده این طرح آغاز خواهدشد. چون خیابان ۲۴۴ یک خیابان عریض است و باید همزمان و با بودجه مناسب اقدامات آن انجام شود، پیاده‌روسازی اینجا هم به‌صورت یک پروژه یکپارچه و همراه با مناسب‌سازی باغچه‌ها، جوی‌ها و... اجرا خواهدشد.» او ادامه می‌دهد: «نبود تیر چراغ‌برق و خاموشی معبر را هم باید اداره برق پیگیری کند چون تأمین روشنایی گذرها به عهده این اداره است.»

  • زنده‌گیری مستمر سگ‌ها

حضور سگ‌های ولگرد یکی دیگر از مشکلات عابران خیابان دنا است که شهردار ناحیه۹ دراین‌باره می‌گوید: «در دو هفته گذشته ما به‌طور ممتد طرح زنده‌گیری سگ‌ها را اجرا کرده‌ایم. به دلیل نزدیکی این محدوده به جنگل و فضای عمومی اطراف، میزان حضور سگ‌ها و جمع‌آوری ما خیلی زیاد است. چون اگر آنها جمع‌آوری نشوند، میزان جمعیت بیشتر می‌شود. اما جمع‌آوری نیازمند رعایت پروتکل‌های خاصی است که ما مستمر این کار را انجام می‌دهیم. مردم هم در صورت مشاهده سگ‌می‌توانند با ۱۳۷ تماس بگیرند اما وقتی نیروهای ما به آنجا می‌رسند، سگ اعلام شده در محل موجود نیست چون در حرکت است. فقط در صورت داشتن کلونی‌ها همان موقع می‌توان جمع‌آوری کرد.» او می‌افزاید: «این معضل در زمستان مضاعف شده به دلیل مباحث انسان‌دوستانه مردم به آنها غذا می‌دهند و همین باعث عادت کردن سگ‌ها به محدوده می‌شود.»

  • مردم زباله نریزند

احمدلو درباره وضع زباله‌های کنار گذر عابران پیاده نیز معتقد است: «ما روزانه دست‌کم ۳بار زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و نگهداشت روز هم داریم اما حجم ریزش زباله زیاد است و مردم باید رعایت کنند و زباله‌های خود را در پیاده‌رو تخلیه نکند. رفع این مشکل نیازمند مشارکت بیشتر مردم است. اگر می‌خواهیم وضع بهتر شده باید من شهروند این موضوع را رعایت کنند و زباله در دستانم را کنار خیابان رها نکنم.» او تأکید می‌کند: «با این حال روند پیشرفت خیابان تدریجی و خوب است و ما تلاش می‌کنیم این مشکلات هم برطرف شود.»

کد خبر 583829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha