زینب زینال‌زاده-خبرنگار: خیابان برادران مظفر یکی از معابر سنگفرش شده مرکز شهر تهران است. این خیابان موازی خیابان فلسطین است و با خیابان‌های طالقانی و انقلاب تقاطع دارد و از معابر مهم‌محله وصال شیرازی و همچنین منطقه ۶ محسوب می‌شود.

حمید جوکار

بخش عظیمی از این خیابان به واحدهای تجاری، اداری و آموزشی اختصاص دارد و به همین دلیل شهروندان عادی کمتر در آن‌ تردد می‌کنند. این خیابان عریض و زیبا این روزها حال و روز خوشی ندارد و معضلات و مشکلاتی در آن دیده می‌شود که مردم را گلایه‌مند کرده است.

مظفر در دل تاریکی خیابان برادران مظفر به دلیل موقعیت جغرافیایی و بافت اداری، تجاری و آموزشی و البته به دلیل وجود مرکز تبادل کتاب، بافت فرهنگی دارد و به همین دلیل محل‌ تردد و گذر عموم مردم نیست. با تاریک شدن هوا خیابان در خاموشی فرو می‌رود و دچار شب‌مردگی می‌شود. نبود روشنایی کافی، این خیابان را به محل امن و پاتوق اراذل و اوباش و معتادان تبدیل کرده است. موضوعی که گلایه اهالی محله وصال شیرازی را در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله به همراه داشته است: «تاریکی این خیابان آن را برای حضور افرادی که رفتارهای ناهنجار دارند، امن کرده است و رفت‌وآمد همین افراد به محله هم امنیت و آرامش اهالی را از بین برده است. چندین بار از مسئولان شهری و انتظامی خواستیم به این موضوع رسیدگی کنند اما گویا فرصت رفع مشکلات و برخورد با این معضل را ندارند.» اهالی در ادامه گلایه‌هایشان از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات خیابان برادران مظفر می‌گویند: «قرار بود این خیابان به گذر فرهنگی تبدیل شود اما متولیان فرهنگی فقط وعده داده‌اند و سال‌هاست که هیچ اتفاقی نیفتاده است.» ساکنان محله وصال باور دارند انجام کارهای فرهنگی البته همراه با زیرساخت‌های درست و اصولی معضل ناامنی و شب‌مردگی این خیابان و محله را حل می‌کند.

پیاده‌راهی که پارکینگ شد
خیابان برادران مظفر سال‌هاست که سنگفرش شده و قرار بوده محل عبور و مرور عابران پیاده باشد اما این روزها به پارکینگ خودرو و موتورسیکلت تبدیل شده است. «امیر رمضانی» که در یکی از ادارات این خیابان کار می‌کند می‌گوید: «این خیابان به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به یک پاتوق بزرگ خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه تبدیل شود اما مسئولان به جای استفاده درست و بهینه از پتانسیل‌های این خیابان، روی تخلفات راننده‌ها سرپوش می‌گذارند و اجازه می‌دهند چنین خیابان زیبایی به پارکینگ تبدیل شود.» این خیابان بافت مسکونی ندارد و گویا همین امر توجیهی برای عملکرد نادرست مسئولان در تبدیل آن به پارکینگ است اما همجواری این خیابان با محله وصال موجب می‌شود اهالی از معضلات و دردسرهای این خیابان بی‌نصیب نمانند. «رحمان‌ حسینی‌پناه» یکی از اهالی می‌گوید: «عبور و مرور مداوم و وقت و بی‌وقت ماشین و موتورسیکلت در خیابان برادران مظفر آرامش مردم را از بین برده است. این خیابان اصلاً قرار نبود پارکینگ شود. چرا مسئولان به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند؟ » نبش کوچه نیلو زمین خالی‌ای وجود دارد که اهالی معتقدند مدیران شهری می‌توانند آن را به پارکینگ تبدیل و این مشکل را رفع کنند.

زباله های رها شده و بوی تعفن
نظافت خیابان برادران مظفر به خوبی انجام می‌شود اما نبود نظارت و همچنین تخلیه نکردن به موقع و مستمر سطل‌های زباله موجب شده زباله‌گردها راهی این خیابان شوند. جست‌وجوی زباله داخل سطل برای زباله‌گردها سخت است و به همین دلیل آشغال‌ها را کف خیابان می‌ریزند و پس از اتمام کارشان آنها را رها می‌کنند و می‌روند که موجب نارضایتی طیف گسترده‌ای از اهالی می‌شود. آنها می‌گویند: «رها شدن زباله‌ها در خیابان علاوه بر اینکه چهره خیابان را زشت می‌کند، بوی تعفن هم آزاردهنده است و موجب تجمع حشرات و جانوران موذی می‌شود.» مردم باز هم مدیریت شهری را مقصر می‌دانند و می‌گویند: «این خیابان بافت آموزشی، تجاری و اداری دارد و قطعاً در مقایسه با بافت‌های مسکونی زباله‌های بیشتری در آن تولید می‌شود. بنابراین مدیران شهری باید نگاه ویژه‌تری به این خیابان داشته باشند و موضوع نظافت آن را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.»

باغچه‌های بی‌حصار

باغچه‌های دورچین نشده و بدون حصار اطراف درختان خیابان برادران مظفر معضل دیگری است که سبب دردسر شهروندان شده است. اگر هنگام گذر از این خیابان حواستان نباشد ممکن است پایتان داخل این باغچه فرو رود و افتادن در چاله را تجربه کنید. «مریم احمدی» ساکن محله وصال برای استفاده از کتاب‌های مرکز تبادل کتاب، زیاد به این خیابان‌ می‌آید. او می‌گوید: «این خیابان به حدی زیباست که وقتی قدم در آن می‌گذارید اصلاً متوجه کاستی‌ها و کمبودها نمی‌شوید. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم روزی پایم در اثر افتادن در باغچه کنار خیابان آسیب ببیند. عصر بود و هوا تاریک، مشغول صحبت با تلفن همراهم بودم که ناگهان حس کردم داخل چاله فرو رفته‌ام. بر اثر این حادثه پایم به شدت آسیب دید و روز بعد با سامانه ۱۳۷ تماس گرفتم و گزارش هم دادم اما هیچ نتیجه‌ای نداشت.» رهاسازی باغچه‌ها با این وضعیت برای همه مردم به‌ویژه کودکان و سالمندان بسیار خطرناک است و امکان دارد صدمات جبران‌ناپذیری به این اقشار وارد کند.

شهرداری در چهارچوب قوانین به وظیفه‌اش عمل می‌کند

حمید جوکار-شهردار ناحیه ۲

خیابان برادران مظفر سال‌ها در محدوده شهرداری ناحیه یک منطقه ۶ بود اما گویا مدت کوتاهی است که در تقسیم‌بندی نواحی، این خیابان در محدوده ناحیه ۲ قرار گرفته است. البته در زمان تهیه این گزارش روی تابلو خیابان، ناحیه یک درج شده بود که به گفته مدیران شهری این تغییر به‌زودی روی تابلو و نقشه نواحی هم اعمال می‌شود. برای گرفتن پاسخ گلایه‌هایی که شهروندان از مشکلات خیابان برادران مظفر داشتند سراغ «حمید جوکار» شهردار ناحیه ۲ می‌رویم و او می‌گوید: «شهرداری در چهارچوب قوانین و وظایف عمل می‌کند و شهروندان مطمئن باشند هیچ کوتاهی در عملکرد مدیریت شهری منطقه وجود ندارد.»

  • تأمین روشنایی معابر عمومی به عهده شرکت توزیع برق است. مطالبه شهروندان بحق است اما باید توجه داشته باشند که شهرداری وظیفه‌اش نصب پایه‌های روشنایی بوده که این کار انجام شده است. برای رفع این مشکل مکاتباتی با مسئولان شرکت توزیع برق انجام داده‌ایم. امیدواریم به‌زودی شاهد تأمین روشنایی در این خیابان باشیم.
  • تبدیل خیابان برادران مظفر چند سالی است که اتفاق افتاده و مدیریت شهری منطقه هم به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل و استفاده درست و بهینه از پتانسیل‌های این خیابان است. طبق آخرین بررسی‌ها و توافق‌های انجام شده با اداره کل بازرسی شهرداری تهران، طرح‌هایی برای این خیابان پیش‌بینی شده است تا از حالت پارکینگ خارج و به یک پیاده‌راه زیبا توأم با امکانات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود.
  • تخلیه زباله‌ها در خیابان توسط زباله‌گردها معضلی است که در همه جا مشاهده می‌شود و نمی‌توان آن را انکار کرد. تخلیه سطل‌های زباله زمان‌بندی دارد و براساس آن در روز ۲ تا ۳ بار تخلیه می‌شوند و خارج از آن زمان‌بندی مصوب، نمی‌توانیم عمل کنیم. البته در این میان مشارکت شهروندان در قرار دادن زباله‌ها رأس ساعت ۹ داخل سطل‌ها می‌تواند به کاهش این معضل کمک کند. همچین شهرداری هیچ اهرم فشاری برای مقابله با زباله‌گردها ندارد و نمی‌تواند با آنها برخورد قهری کند.
  • باغچه‌هایی که مردم از آنها گلایه دارند در واقع محل آبخوری درختان است. برخی از درختان این خیابان خشک شده‌اند و قرار است به‌زودی واکاوی شوند. حصاری‌بندی اطراف درختان را بعد از انجام این عملیات انجام می‌دهیم و امیدواریم مردم با صبر و بردباری ما را در رفع مشکلات یاری کنند.
کد خبر 457213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha