خاورشهر، نام شهرکی در خارج از محدوده مرکزی منطقه ۱۵ است که حدود ۱۱ کیلومتر با تهران فاصله دارد و به‌عنوان یک شهرک اقماری هم محسوب می‌شود.

پايان بي نظمي

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: وجود کارگاه‌های مختلف صنعتی، ساختمانی در این محله و از طرفی مجاورت با بزرگراه امام رضا(ع) که به‌عنوان یک محور ترانزیتی محسوب می‌شود، باعث شده ساکنان این محدوده با تردد زیاد وسایل نقلیه از جمله خودروهای سنگین در طول شبانه‌روز در این شهرک مواجه باشند.

در گذشته ورودی شهرک خاورشهر از بزرگراه امام رضا(ع) به گونه‌ای بوده که امکان تصادف در آن وجود داشت و بارها این اتفاق افتاده بود و اهالی از این بابت نگران بودند اما در حال حاضر و با اجرای اصلاحات هندسی در نقاط حادثه‌خیز به‌ویژه ورودی شهرک خاورشهر و سایر معابر که با هدف ایمن‌سازی صورت می‌گیرد، خطر تصادف در این معابر به حداقل خواهد رسید. رفع گره‌های ترافیکی و جلوگیری از به خطر افتادن جان رانندگان و به‌ویژه عابران از اهداف این طرح است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع به شهرک خاورشهر رفتیم و با «سعید دادگستر» شهردار ناحیه ۸ شهرداری منطقه ۱۵ گفت‌وگو کردیم.  

  • پایان آشفتگی ترافیکی در تقاطع

وقتی از مسیر غرب به شرق بزرگراه امام‌رضا(ع) وارد شهرک خاورشهر می‌شویم، شیب ملایمی مقابل‌مان قرار دارد که ما را به سمت میدانی در ابتدای خیابان الوند و ورودی خیابان قاسم‌آباد تهرانچی هدایت می‌کند. اما در گذشته میدانی در این تقاطع وجود نداشت و این تقاطع به‌عنوان حادثه‌خیزترین معبر خاورشهر شناخته می‌شد اما میدان شهید سلیمانی به تازگی در این محدوده ایجاد شده است سه مسیر ورودی و خروجی در این شهرک تعبیه شده است. مسیر اول، کندرویی است که در آن خودروها از غرب به شرق بزرگراه امام رضا(ع) وارد خاورشهر می‌شوند؛ مسیر دوم، مربوط به کندروی دیگری است که در آن خودروها از تقاطع خیابان الوند وارد بزرگراه امام رضا(ع) شده و در ادامه وارد مسیر غرب به شرق می‌شوند.

اما مسیر سوم، مربوط به گذر از پل بزرگراه امام رضا(ع) است که این پل زیرگذر خودروها را به سمت مسیر شرق به غرب بزرگراه امام رضا(ع) هدایت می‌کند. حالا به این مسیرها و حرکت‌های طولی خودروها، حرکت‌های عرضی از خیابان الوند به سمت تقاطع و تغییر مسیرهای ناگهانی خودروها را هم اضافه کنید و آن وقت است که متوجه می‌شوید چه وضعیتی در گذشته در این محدوده حاکم بوده است اما حالا با ایجاد میدان شهید سلیمانی حرکت خودروها نظم گرفته است.  

  • تأمین سرانه‌های مختلف
سعید دادگستر/شهردار ناحیه ۸ شهرداری منطقه ۱۵

هنگامی که به شهرک خاورشهر وارد می‌شوید هرگز تصور نمی‌کنید در محدوده نسبتاً دوری از منطقه ۱۵ قرار دارید. هر چند در برخی نقاط این شهرک پروژه‌های عمرانی بسیاری باید تعریف شود اما تصورتان از خاورشهر با یکبار رفتن به این ناحیه عوض خواهد شد. «سعید دادگستر»

شهردار ناحیه ۸ شهرداری منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «شهرک خاورشهر، به‌عنوان یک شهرک اقماری محسوب می‌شود. در سنوات قبل و حدود ۲ سال پیش شهرک قیامدشت در چند کیلومتری این شهرک قرار داشت که ناحیه ۷ محسوب می‌شد که حالا از محدوده منطقه ۱۵ خارج شده است. خاورشهر ۱۳ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که این میزان به‌صورت شناور به ۳۰ هزار نفر هم می‌رسد این درحالی است که بسیاری از ساکنان این شهرک داخل شهر تهران فعالیت دارند.» دادگستر در خصوص تأمین سرانه‌های مختلف در این ناحیه هم می‌گوید: «در خصوص تأمین سرانه‌ها سعی کرده‌ایم شهروندان خاورشهر به‌صورت کامل از سرانه‌های خدماتی، رفاهی و ورزشی برخوردار باشند. به‌عنوان مثال، ما بیشترین سرانه فضای سبز را در این ناحیه داریم.»

  • اصلاحات ترافیکی در خاورشهر

اقدامات ترافیکی، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت ترافیک در هر ناحیه و معبری است و در این زمینه، اخیراً اصلاحات هندسی در یکی از نقاط پرحادثه در ورودی خاورشهر انجام و در نهایت منجر به ساخت یک میدان در این محدوده شده است.

دادگستر در خصوص ایجاد این میدان توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۵ می‌گوید: «پروژه میدان شهید سلیمانی که در حال حاضر فقط کارهای فضای سبز آن باقی مانده، محدوده‌ای است که در مرز منطقه ۱۵ یعنی خاورشهر و خیابان قاسم‌آباد تهرانچی که در محدوده منطقه ۱۵ نیست، واقع شده است. در این محدوده تقاطعی قرار داشت که حرکت چند جانبه خودروها از شمال به جنوب و بالعکس و حرکت عرضی خودروها از غرب به شرق و بالعکس باعث شده بود در طول روز با تصادفات بسیاری مواجه شویم که خوشبختانه با برنامه مطالعاتی که توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و مشاوران سازمان ترافیک شهرداری تهران انجام شد، این میدان قبل از ورودی خیابان قاسم‌آباد تهرانچی ایجاد شد.»

  • اصلاحات هندسی درخیابان دنا

اصلاحات هندسی صرفاً مربوط به سهولت در تردد خودروها نیست و دایره وسیعی را شامل می‌شود. از جمله، در نقاط دیگر شهرک خاورشهر اصلاحات هندسی و پیاده‌روسازی برای‌ ترددآسان عابران و تأمین رفاه حال معلولان در حال انجام است.

دادگستر با یادآوری این موضوع ادامه می‌دهد: «در خیابان دنا، بازارچه‌ای وجود دارد که مقابل این بازارچه به مساحت ۳۰۰‌مترمربع پیاده‌روسازی، اصلاح هندسی و مناسب‌سازی پیاده‌رو برای سهولت در تردد معلولان در حال انجام است.» وی به اجرای سایر کارهای عمرانی در خاورشهر هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ما اقدامات عمرانی متعددی را در خاورشهر در دستور کار داریم. از جمله، پروژه‌ای مانند المان ورودی خاورشهر که در حال حاضر در مرحله فوندانسیون است. همچنین ادامه باغ‌راه فدک که اسناد آن برای مناقصه آماده شده است. ساخت سرویس بهداشتی در بوستان ابریشم واقع در خیابان الوند از دیگر طرح‌ها محسوب می‌شود که کارهای آن انجام شده و در مرحله مناقصه است و سعی داریم تا پایان سال این پروژه‌ها را به پایان برسانیم.»

  • نظم بخشی به حرکت خودروها

ساخت میدان شهید سلیمانی به نوعی به حرکت خودروها نظم‌بخشیده است.

«مریم محبعلی‌زاده» یکی از ساکنان خاورشهر با اشاره به این موضوع، در خصوص ایجاد میدان شهید سلیمانی می‌گوید: «در گذشته هر وقت با خودرو شخصی از تقاطع خیابان الوند عبور می‌کردیم، مدام نگران این موضوع بودیم که راننده‌ای با خودرو ما برخورد خواهد کرد. شرایط در این تقاطع به گونه‌ای بود که اغلب خودروها بدون رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی به هر جهتی که تمایل داشتند حرکت می‌کردند. به‌عنوان مثال، تصور کنید برخی از خودروها می‌خواهند از جنوب یعنی از سمت خیابان قاسم‌آباد وارد مسیر شرق به غرب بزرگراه امام رضا(ع) شوند، در همین هنگام در همین مسیر تعدادی از رانندگان از مسیر غرب به شرق وارد تقاطع می‌شدند. تصادفات بسیاری در این محور اتفاق افتاد تا در نهایت ساخت این میدان باعث نظم‌بخشی و جهت‌دهی به حرکت خودروها شد و خوشبختانه از این پس می‌توانیم بدون نگرانی و با آرامش خاطر در این محدوده‌ تردد کنیم.»

۱۵۰۰ مترمربع اصلاح هندسی و ایمن‌سازی در طرح اصلاح هندسی خاورشهر ایجاد شده است

۹ کیلومتر، مساحت خط‌کشی خطوط محوری در پروژه خاورشهر است

۳۰ عدد ترسیم نوشتار صورت گرفته است

۴۰۰ متر طول خط‌کشی بلوک عابرپیاده است

  • ساخت میدان جدید در خاورشهر ضروری بود
مسعود لواف‌زاده/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵

میدان جدید در فاز ۲ شهرک خاورشهر ایجاد شده و در مراحل پایانی و تدارک فضای سبز است. «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل وترافیک شهردارمنطقه ۱۵ با اشاره به این موضوع می‌گوید: «یک میدان در ورودی دوم خاورشهر از فاز ۲، ابتدای روستای قاسم‌آباد تهرانچی ایجاد شد و به دلیل اینکه این خیابان یک محور شلوغ بین شهری به سمت شهرری است، انجام این اصلاحات هندسی بسیار ضرورت داشت.» لواف‌زاده ادامه می‌دهد: «این میدان به درخواست شورایاران و اهالی خاورشهر ایجاد شد و طرح مطالعاتی آن به خاطر تصادفات ناگوار و سرعت غیرمجاز در تقاطع ورودی شهرک خاورشهر با جاده قاسم‌آباد، توسط مشاور انجام شد.»

به گفته وی، این طرح پس از تأیید در کمیته فنی حمل‌ونقل شهرداری تهران، وارد مراحل اجرایی شد و عملیات اصلاح هندسی این محور در دستور کار قرار گرفت.» او با اشاره به زمان اتمام ساخت این میدان می‌افزاید: «طرح اصلاح هندسی میدان خاورشهر به مساحت ۱۵ هزارمترمربع از آبان سال جاری آغاز شده و عملیات اجرایی طرح تا اواسط دی ماه به پایان می‌رسد.»

لواف‌زاده به تشریح اقدامات انجام شده در این طرح هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «احداث میدانگاه به شعاع ۱۳ متر، عملیات خاکبرداری به مساحت هزار و ۵۰۰‌مترمربع، انجام عملیات قلبه‌ریزی به مساحت هزار و ۴۰۰‌مترمربع، احداث کانیو و جدول به طول هزار متر، انجام پیاده‌راه‌سازی به مساحت ۵۰۰‌مترمربع و احداث نهر سرپوشیده به مساحت ۲۵۰‌مترمربع از جمله این اقدامات است.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه تأکید می‌کند: «اجرای این پروژه موجب روان‌سازی ترافیک، نظم‌بخشی، تسهیل در تردد و کاهش میزان گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شود.»

کد خبر 577584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha