مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

مطالعات ترافیکی ساماندهی میدانی آزادی به پایان رسید.

میدان آزادی به عنوان یکی از عمده‌ترین مکان‌های تبادل سفر روزانه با حجم بالایی از مسافرین در محورهای شمالی - جنوبی یا شرقی - غربی و برعکس مواجه است .

به منظور سرویس‌دهی به این مسافران پایانه‌های مسافربری شامل خطوط تاکسی و اتوبوس در میدان آزادی احداث شده‌است .

پراکندگی موقعیت ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس، افزایش مسافت پیاده‌روی، اختلال در عبور و مرور و کاهش ایمنی عابران پیاده و وسایل نقلیه را به دنبال داشته‌است.

غیر از مشکلات مطرح شده، این میدان از کمبود معابر برای انتقال حجم بالای ترافیک در محورهای شرقی-غربی و شمالی و جنوبی در رنج است.

افندی زاده مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره گزینه‌های مطرح شده در طرح مطالعاتی بهبود وضعیت ترافیک میدان آزادی می‌گوید: با توجه به پتانسیل موجود در معابر استاد معین و شهید اکبری با اتصال این دو معبر ارتباط مناسبی بین بخش جنوبی و شمالی در محدوده شرقی میدان فراهم و موجب افزایش سرعت متوسط تا ۲۶/۸ درصد می‌شود.

همچنین درهمین ضلع امتداد بزرگراه یادگار امام تا خیابان جی سبب افزایش سرعت متوسط خودروها تا حدود ۶ درصد خواهد شد.

وی ادامه داد: در محدوده شمالی میدان آزادی با اتصال خیابان شهید صالحی به خیابان دانش از طریق پل زیرگذر نیز می توان انتظار داشت که بخشی از سفرهای شرقی-غربی به این دو خیابان انتقال یابد و موجب افزایش سرعت متوسط تا ۵/۵ درصد شود.

به گفته افندی زاده در محدوده غربی میدان طرح تقاطع غیرهم سطح خیابان شهید رحمانی و جاده مخصوص کرج به تأمین دسترسی در این محدوده کمک شایانی خواهد کرد بویژه که این طرح حرکات گردشی غرب به شمال را تسهیل کرده و به تبع آن نیاز به تکمیل پل های طراحی شده برای بزرگراه شیخ فضل الله را تشدید کرده و افزایش سرعت متوسط خودروها تا ۹۰/۷ درصد را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: تکمیل بزرگراه کن به موازات شهید ستاری و اتصال به بزرگراه فتح بخش قابل ملاحظه ای از حجم ترافیک انتقالی شمالی-جنوبی را عهده دار شده و سرعت متوسط خودروها را تا ۸۰/۱۰ درصد افزایش می دهد.

این مقام مسئول طرح های کوتاه مدت برای رفع مسایل موجود در میدان آزادی را عبارت از تغییر موقعیت ورودی پارک سوار آزادی به خیابان شهید رحمانی و تغییر مسیر اتوبوس‌ها به مقصد پارک سوار آزادی دانست.

وی همچنین گفت: تغییر موقعیت ایستگاه های تاکسی موجود در بخش های شمالی، جنوبی و شرقی میدان به پایانه ای در ضلع شمال شرقی میدان آزادی کارآمد خواهد بود.
به نظر مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک بهترین گزینه در طرح های میان مدت متمرکز کردن کلیه خطوط حمل و نقل همگانی در مکان موجود پارک سوار آزادی است که در صورت کمبود فضا نیز می‌توان استفاده از زمین‌های واقع در کنار خیابان شهید عزیزی و برای ارتباط بین این دو منطقه تقاطع غیرهم سطح خیابان صالحی و خیابان دانش را پیشنهاد کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به این که این طرح موجب پراکندگی عابرین پیاده در ضلع شمالی میدان می شود با نرده کشی محدوده مربوط به توقفگاه اتوبوسرانی و تاکسیرانی می توان حرکت عابرین پیاده را کنترل کرد.

وی از ضرورت تغییر هندسی میدان آزادی و کاهش حجم حرکات تداخلی به این میدان سخن گفت و در این باره به دو گزینه اشاره کرد: نخست در استفاده از میدان آزادی حرکت از شرق به غرب به عنوان اولویت اول و حرکت از شمال به جنوب به عنوان اولویت دوم مدنظر قرار گیرد با این حساب برای میدان آزادی دو حلقه در دو سطح ایجاد شود.

وی در توضیح این طرح ادامه داد: حلقه زیرین که از تکمیل زیرگذرهای فعلی ساخته خواهد شد شامل کلیه دسترسی های ورودی و خروجی برای حرکات از شرق و از غرب خواهد بود.

افندی زاده افزود: با توجه به این حرکات از شمال به جنوب در اولویت دوم قرار دارد استفاده از حلقه خارجی واقع در سطح فعلی میدان پیشنهاد می شود که امکان دسترسی به حلقه زیرین را نخواهند داشت.

در این طرح امکان حرکت از شمال به شرق و جنوب به غرب وجود ندارد.وی گفت: براساس این طرح تنها در دو محل، ورودی از حلقه خارجی به حلقه داخلی امکان پذیر است.

در محل ورود از حلقه خارجی به داخل یک چراغ راهنمایی دوفازه نیز در نظر گرفته شده است و در صورتی که حرکت جنوب به غرب و شمال به شرق آزاد شود سرعت در مقطع های شمال غربی و جنوب شرقی به ترتیب ۱۷ و ۳ درصد بهبود می‌یابد در صورتی که این حرکات محدود شود سرعت در این دو مقطع به ترتیب به ۳۵ و ۳۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که نسبت به وضع موجود ۲۱ و ۷ درصد بهبود نشان خواهد داد.

کد خبر 4475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز