بلوار قائم در محله‌ والفجرـ اسلام‌آباد طی چند سال اخیر به بورس نمایشگاه‌های خودرو و پاتوق دلالان این صنف تبدیل شده است.

نمایشگاه ماشین

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده:  فعالیت غیرمتعارف این نمایشگاه‌ها از نظر نقض قوانین ترافیک، دردسرساز و از طرفی حقوق شهروندان ضایع شده است. در این نمایشگاه‌ها دلالان خودروهای‌فروشی خود را هر طور که بخواهند در بلوار قائم پارک می‌کنند؛ از پارک مورب در خیابان که کل مسیر را اشغال کرده تا پارک عمود در پیاده‌رو که علاوه بر پیاده‌رو بخشی از حاشیه خیابان و مسیر اصلی را مسدود می‌کنند. کافی است ساعت حدود ۱۸ شهروندی بخواهد در پیاده‌روهای این بلوار تردد کند. در این صورت با خودروهایی مواجه می‌شود که عمود پارک شده‌اند و بخشی از بدنه آنها مسیر پیاده‌رو سد کرده است.

  •  اینجا بافت مسکونی است، نه تجاری

ساعت حدود ۱۶ است. بعد از گذر از مسعودیه به بلوار قائم می‌رسیم. هنوز ترافیک اوج نگرفته و دلالان خودرو سر و کله‌شان پیدا نشده است. اما ردپای تخلف و بی‌انضباطی به وضوح در این بلوار دیده می‌شود. ابتدای بلوار قائم در سمت چپ کوچه‌ای هست که در آن چند نمایشگاه فروش خودرو کنار هم دیده می‌شوند. تعداد زیادی خودرو به‌صورت عمود جلو در نمایشگاه‌ها پارک شده‌اند. تابلوی کوچکی که روی آن نوشته «فروشی» روی سقف خودروها به چشم می‌آید. این خودروها علاوه بر پیاده‌رو، بخش زیادی از مسیر اصلی کوچه را اشغال کرده‌اند. طوری که یک راننده باید با هزار سلام و صلوات وارد کوچه شود تا بلکه شانس بیاورد و به خودروهای‌فروشی برخورد نکند. رهگذری به سختی از لابه‌لای خودروهای پارک شده در حال عبور است. «محمد تهرانی» یکی از ساکنان محله والفجرـ اسلام‌آباد و از فعالیت نمایشگاه‌ها بسیار گله‌مند است. می‌گوید: «باور کنید روزگاری که پدر و مادرم در این محله خانه خریدند، خبری از این نمایشگاه‌های ماشین نبود. هیچ‌وقت هم متوجه ایجاد این تعداد از نمایشگاه در بافت مسکونی نشدیم. درست نیست صاحبان این نمایشگاه‌ها به حریم عابران در پیاده‌رو هم رحم نمی‌کنند و خودروها را به‌صورت عمود در پیاده‌رو پارک می‌کنند. اینجا بافت مسکونی است، نه تجاری.»

  •  بیکار بودم، نمایشگاه اجاره کردم

با شنیدن نام نمایشگاه خودرو ذهن بیشتر افراد به فضای بزرگی معطوف می‌شود که تعداد زیادی خودرو پشت شیشه‌های بلند آن در معرض دید عموم قرار گرفته، اما واقعیت در بلوار قائم چیز دیگری است. در بلوار قائم تعداد انگشت‌شماری نمایشگاه با متراژ بزرگ و فضای پارک خودرو در داخل نمایشگاه وجود دارد. درعوض تا چشم کار می‌کند مغازه‌های کوچکی با عنوان نمایشگاه فعالند که هیچ شباهتی به نمایشگاه خودرو ندارند. بنا به گفته اهالی، حدود ۳۵۰ واحد خرید و فروش خودرو در بلوار قائم فعالیت دارند که فقط تعداد محدودی از صاحبان این واحدها مجوز کسب دارند و بقیه به‌صورت آزاد و البته غیرمتعارف و کسب سودهای کلان مشغول خرید و فروش خودرو هستند. «احسان مرادی» یکی از جوانان محله والفجر که به تازگی وارد کار خرید و فروش خودرو شده است در این‌باره می‌گوید: «مدت‌ها بیکار بودم و کلافه. در نهایت تصمیم گرفتم یک مغازه کوچک در بلوار قائم اجاره کنم و وارد صنف خرید و فروش خودرو شوم. خیابان که سندش به نام کسی نیست حالا ۴ تا ماشین هم کج پارک کنند به جایی برنمی‌خورد. من و تعدادی از رفقایم اینجا کاسبی می‌کنیم و این بهتراز بیکاری است.»

  •  کاهش ترافیک بلوار قائم

یکی از مسائلی که اکثر اهالی محله والفجر و اسلام‌آباد در خصوص فعالیت نمایشگاه خودرو مطرح می‌کنند سدمعبر و ترافیک است. «اصغر مخبر» یکی از ساکنان کوچه تاج میری در قلب بلوار قائم در این‌باره می‌گوید: «دلالان خودروهای خود را هر طور که بخواهند در بلوار قائم پارک می‌کنند. عده‌ای در پیاده‌رو باعث سدمعبر می‌شوند و عابران نمی‌توانند به راحتی‌ تردد کنند. برخی دوبله پارک می‌کنند که باعث ایجاد ترافیک سنگین در بلوار قائم می‌شوند. لااقل راه عابران را باز بگذارند اما گوششان بدهکار نیست. البته مدتی است پلیس طرحی را در این بلوار اجرا کرده که ترافیک در مقایسه با گذشته کمتر شده است.»

 نمایشگاه‌داران بلوار قائم را قرق کرده‌اند
رئیس پلیس راهور منطقه 15
  • حضور محسوس و نامحسوس پلیس در طرح انضباط خیابان قائم 

طرح انضباط بخشی ترافیک در خیابان قائم طی 2 ماه اخیر به‌صورت ویژه توسط پلیس راهور منطقه 15 اجرا شده است. سرهنگ «حمید طریقت» رئیس پلیس راهور منطقه 15 در این خصوص می‌گوید: «بلوار قائم در محله‌ای هست که هم بافت مسکونی دارد و هم بافت تجاری. از طرفی برخی از واحدهای خرید و فروش جواز صنفی هم ندارند و خلأ قوانین در این زمینه منجر به تغییر کاربری‌های ناگهانی صنوف دیگر به نمایشگاه‌های خودرو شده. سیستم کار در این نمایشگاه‌ها به گونه‌ای است که نمایشگاه یک مالک دارد اما روزانه تعداد زیادی از فروشندگان خودرو در این نمایشگاه برای عرضه خودرو خود جمع می‌شوند و فعالیت اقتصادی دارند که ما صرفاً با این بعد موضوع مشکلی نداریم.

 اما با توجه به مراجعه شهروندان به شهردار منطقه مبنی بر برهم زدن نظم عمومی توسط صاحبان این نمایشگاه‌ها از جمله پارک مورب و عمود، پارک در پیاده‌رو و مقابل نمایشگاه و دوبله که هیچ‌کدام تعریفی در قوانین ترافیک ندارد و تخلف محسوب می‌شود. تصمیم گرفتم شخصاً با همکاری نیروهای راهور وارد عمل شوم. بعد از بررسی وضعیت بلوار قائم، همکاران من بنرهایی مطابق با قوانین برای اطلاع‌رسانی درخصوص اجرای طرح انضباط بخشی و برخورد با تخلفات در بلوار نصب کرده‌اند. طرح انضباط بخشی به 2روش آغاز شده است. روش اول مأموران پلیس راهور به‌صورت نامحسوس با لباس شخصی در این مسیر حاضر می‌شوند و توسط گوشی‌های هوشمند پلاک خودروهایی را که تخلف دارند ثبت می‌کنند و فوراً پیامک برای مالک خودرو ارسال می‌شود. روش دوم هم حضور نیروهای راهور به‌صورت محسوس و فیزیکی است که اعمال قانون توسط آنها صورت می‌گیرد. در ساعات مختلف نیروهای راهور در این خیابان حضور دارند. شرایط در حال حاضر نسبت به گذشته در این خیابان بهتر شده است. البته برای من راضی‌کننده نیست. زمانی راضی‌کننده خواهد بود که شاهد بروز هیچ تخلفی در این خیابان نباشیم. متخلفان باید آگاه باشند که در صورت ادامه تخلفات هر روز جریمه خواهند شد. طبق قوانین، مالک تمام مسیرهای پیاده‌رو و سواره‌رو شهرداری است و تمام شهروندان حق دارند از این مسیرها استفاده کنند. هدف پلیس صرفاً خدمت‌رسانی به شهروندان و ایجاد نظم و امنیت است.»

کد خبر 651248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha