صدای آژیر خودرو آتش‌نشانی که گرفتار ترافیک شده و برای رسیدن به صحنه حادثه بی‌تابی می‌کند، تمام خیابان را پر کرده است. خودروها تا حد امکان، خود را از سر راه خودرو آتش‌نشانی کنار کشیده‌اند

درکه گردشگری

 همشهری آنلاین_ حسن‌ حسن‌زاده:  اما به دلیل پارک خودروها در مکان‌های نامناسب امکان عبور خودرو امدادی وجود ندارد. چندمتر جلوتر، خودرویی سر یک پیچ و در محلی نامناسب پارک کرده و دلیل اصلی این راهبندان بوده است. این ماجرا تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که اهالی محله درکه به دلیل کمبود جای پارک و پارک خودروهای گردشگران در محل‌های نامناسب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. سری به این محله زده و در گفت‌وگو با اهالی و شورایاران، ابعاد مشکل و وضعیت ساخت پارکینگ طبقاتی در این محله را بررسی کرده‌ایم. 


روزهای آخر هفته پیدا کردن جای پارک در خیابان‌های محله درکه کار آسانی نیست. حاشیه میدان درکه و خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی اطراف آن در محاصره خودروهای گردشگران و کوهنوردانی قرار می‌گیرد که حتی در این روزهای کرونایی لذت تفرج در مسیر کوهپیمایی درکه را به نشستن در کنج خانه ترجیح داده‌اند. از میدان درکه که مسیر خیابان‌های شهید احمدپور، شهید موسوی مطلق و شهید میراسماعیلی را در پیش می‌گیریم، خیابان در تسخیر خودروهای گردشگران قرار گرفته و خودروهای سرگردانی که چند بار این مسیر را به هوای پیدا کردن جای پارک بالا و پایین کرده‌اند، همچنان به دنبال جای پارک خودرو می‌گردند. هم‌مسیر با گردشگرانی که موفق به پیدا کردن جای پارک شده‌اند، از میدان درکه به سمت خیابان شهید میراسماعیلی حرکت می‌کنیم. با اینکه در این محدوده از خیابان درکه عرض معبر کمتر می‌شود اما ردیف خودروهایی که در خیابان پارک کرده‌اند تا انتهای مسیر ادامه دارد. «سید هادی طاهری شمیرانی» یکی از اهالی قدیمی درکه می‌گوید: «این معضل به‌ویژه در روزهای آخر هفته گریبان همسایه‌ها را می‌گیرد. صبح زود، خودرو شخصی‌ات را از پارکینگ خانه بیرون می‌آوری اما با صحنه مسدود شدن کوچه توسط خودرو گردشگران مواجه می‌شوی. عرض بسیاری از کوچه‌های فرعی محله بسیار کم است و برخی از گردشگران با پارک خودرو در ورودی کوچه یا حتی روی پل پارکینگ خانه‌ها، برای همسایه‌ها مشکل‌ساز می‌شوند. متأسفانه همین مسئله بارها باعث درگیری و مشاجره و حتی نزاع‌های خیابانی شده است. آنقدر که ساکنان خیابان اصلی همیشه با سر و صدای ناشی از نزاع‌ و درگیری بر اثر پارک در محل نامناسب، آشنا هستند. معضل جای پارک در روزهای آخر هفته آنقدر جدی است که ساکنان محله شرمنده مهمانانشان می‌شوند.»

  •  راهی برای خودروهای امدادی نیست

یکی از مهم‌ترین مشکلات اهالی درکه، دیر رسیدن خودروهای امدادی به صحنه حوادث است. این معضل در خیابان‌های شهید میراسماعیلی و شهید احمدپور که نسبت به خیابان درکه عرض کمتری دارد، بیشتر احساس می‌شود.  «رضا رحیمیان پور» مسئول روابط‌عمومی شورایاری محله درکه می‌گوید: «اگر از مشکل عرض کم بسیاری از معابر محله بگذریم، بارها خودروهای آتش‌نشانی در گره‌های ترافیکی ناشی از پارک خودرو در محل نامناسب گرفتار شده‌اند. گاهی همسایه‌ها به کمک خودرو آتش‌نشانی آمده و به سختی خودرو متخلف را جابه‌جا کرده‌اند و گاهی هم مثل ماجرای آتش‌سوزی حسینیه درکه، خودروهای امدادی دیر به صحنه حادثه رسیده‌ یا خودروهای بزرگ آتش‌نشانی امکان حضور در مکان حادثه را پیدا نکرده‌اند.» رحیمیان‌پور ادامه می‌دهد: «شدت مشکل در روزهای تعطیل و پر رفت‌وآمد خیابان‌های درکه و شهید احمدپور آنقدر زیاد است که طی سال‌های اخیر، چند بیمار به دلیل گرفتار شدن خودروهای امدادی در گره‌های ترافیکی، دچار دردسر شده و متأسفانه عزیزانی را هم در همین راهبندان‌ها از دست داده‌ایم.»
 

رضا رحیمیان پور / مسئول روابط‌عمومی شورایاری محله درکه
  •  بافت فرسوده، مقصر دیگر مشکلات ترافیکی

بخش زیادی از محله درکه در بافت فرسوده قرار گرفته و معابر و کوچه‌هایی که امکان‌ تردد خودرو در آنها وجود ندارد هم کم نیست. با گذر از ترافیک صبحگاهی خیابان درکه، راهی کوچه‌های فرعی خیابان‌های شهید میراسماعیلی و شهید موسوی مطلق می‌شویم. کوچه‌های شهید تفنگسازان، شهید رستمی، شهید آقا ملایی، بهشتی، خرداد و... عرض بسیار کمی دارند و تردد خودرو سواری به داخل این کوچه‌ها به سختی امکان‌پذیر است. رحیمیان می‌گوید: «نوسازی بافت فرسوده در محله ما پیشرفت زیادی نداشته است. یکی از مهم‌ترین موانع آن پهنه‌بندی محله درکه در طرح تفصیلی است که تنها مجوز ساخت یک بنای 2طبقه را به مالکان بافت فرسوده می‌دهد. در نتیجه بسیاری از مالکان به نوسازی ترغیب نشده‌اند و هنوز در شمار زیادی از کوچه‌های محله به دلیل عرض کم معبر امکان‌ تردد خودرو وجود ندارد.»

سید محسن میرزمانی / از اعضای شورایاری محله درکه
  •  از ساخت پارکینگ طبقاتی چه خبر؟ 

اگرچه چند ماهی است که محله درکه صاحب یک پارکینگ عمومی روباز شده است اما هنوز هم کمبود جای پارک در محله معضل شماره یک اهالی به شمار می‌رود. پارکینگ روباز محله که در نزدیکی میدان درکه شروع به کار کرده است گنجایشی کمتر از 20 خودرو دارد که پاسخگوی نیاز اهالی و گردشگران نیست. اما طی سال‌های اخیر، شورایاران درکه برای حل این مشکل پیگیر ساخت یک پارکینگ طبقاتی در زمین مورد نظر بوده‌اند. «سید محسن میرزمانی» یکی دیگر از اعضای شورایاری درکه می‌گوید: «با توجه به معضلات ترافیکی محله، شهرداری زمینی را در نزدیکی میدان درکه به ساخت پارکینگ عمومی اختصاص داد. ابتدا قرار بود با توجه به شدت معضل کمبود جای پارک و نیاز اهالی و گردشگران، یک پارکینگ طبقاتی در این زمین ساخته شود اما متأسفانه با وجود پیگیری شورایاران از مسئولان شهری، هنوز خبری از شروع این پروژه و ساخت پارکینگ طبقاتی نیست.»
پارکینگ کوچک مقیاس، راهکار حل مشکل
«محمد خردمند» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه یک درباره راهکارهای حل مشکل کمبود جای پارک در خیابان‌های محله درکه می‌گوید: «راهکار اصلی حل این نوع مشکلات در محله‌هایی مثل درکه که در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند ساخت پارکینگ‌های کوچک مقیاس یا پارکینگ‌های مکانیزه در زمین‌هایی با مساحت کم است. اما در صورت وجود املاک بیش از 2 هزارمترمربع با همکاری سازمان نوسازی و جذب سرمایه‌گذار امکان ساخت پارکینگ‌های طبقاتی هم در این محله‌ها وجود دارد.» خردمند از شرایط لازم برای برای به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها می‌گوید: «برای انجام چنین پروژه‌هایی شورایاران می‌توانند املاکی را که مالک مشخص دارد به شهرداری معرفی کنند تا با هماهنگی اداره مشارکت‌ها و سپس جذب سرمایه‌گذار، پارکینگ طبقاتی یا مکانیزه ساخته شود.»
 

کد خبر 539721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha