از پشت فنس‌های فلزی پیاده‌رو شمال میدان شیخ‌بهایی، ردیف خودروهایی که در دل یک گود پارک کرده‌اند جلب توجه می‌کند.

پاركينگ

همشهری‌آنلاین _ حسن حسن‌زاده: اول صبح و پیش از آغاز به کار مراکز اداری و تجاری اطراف، خودروها از شیب تند رمپ ورودی گود پایین می‌روند و طولی نمی‌کشد که ظرفیت پارکینگ عمومی محله آرارات تکمیل می‌شود. پارکینگی متفاوت در دل یک گود ۱۵ ساله که به‌عنوان تنها پارکینگ عمومی محله آرارات فعالیت می‌کند. اما اهالی و شورایاران محله نگران وضعیت ایمنی این گود و خطرات احتمالی آن برای عابران، رانندگان و خودروها هستند. سری به محله آرارات و پارکینگ متفاوت میدان شیخ‌بهایی زده و در گفت‌وگو با شورایاران به معضل جای پارک در این محله و بررسی وضع این پارکینگ متفاوت پرداخته‌ایم.   

ساعت ۸ صبح با شروع فعالیت روزانه مراکز اداری، در تنها پارکینگ عمومی محله آرارات جا برای سوزن انداختن پیدا نمی‌شود. آخرین خودرو که از شیب تند ورودی پارکینگ می‌گذرد، ظرفیت پارکینگ ضلع شمال میدان شیخ بهایی تکمیل می‌شود. پارکینگ عمومی میدان شیخ بهایی شباهتی به دیگر پارکینگ‌های عمومی ندارد. خودروها در زمینی که ۱۵ سال از خاکبرداری آن می‌گذرد و حالا به گودی قدیمی در شمال میدان تبدیل شده است پارک می‌کنند.

«داود میرصراف» عضو شورایاری محله آرارات می‌گوید: «حدود ۱۵ سال پیش، عملیات خاکبرداری در این زمین ۳ هزار مترمربعی برای ساخت یک پارکینگ طبقاتی آغاز شد. اما با وجود پیگیری شورایاران هنوز خبری از ساخت پارکینگ نیست. با توجه به معضل کمبود جای پارک در محله، حالا ۲ سال است که از گود ضلع شمال میدان شیخ بهایی به‌عنوان پارکینگ عمومی استفاده می‌شود.» اما استفاده از این گود قدیمی به‌عنوان پارکینگ عمومی نگرانی‌هایی هم به دنبال داشته است.

اهالی و شورایاران نگران خطرات احتمالی پارک خودرو در این گود ۱۵ ساله هستند. میرصراف ادامه می‌دهد: «اگر از مشکلات شیب تند رمپ ورودی و خروجی پارکینگ بگذریم نشانی از ایمن‌سازی در دیواره‌های خاکی ضلع شمال و غرب این گود دیده نمی‌شود. خودروها دورتادور گود و در کمترین فاصله با دیواره خاکی آن پارک کرده‌اند. اهالی نگرانند در صورت بارندگی شدید و رانش احتمالی دیواره، به خودروها و حتی عابرانی که از پیاده‌رو اطراف گود عبور می‌کنند آسیب وارد شود.»

به نام اهالی، به کام کارمندان

مشکلات تنها پارکینگ عمومی محله آرارات به همین‌جا ختم نمی‌شود. طی سال‌های اخیر گسترش پدیده تغییر کاربری واحدهای مسکونی به واحدهای اداری و ساخت مراکز تجاری و فروشگاه‌های بسیار به معضل کمبود جای پارک در این محله دامن زده است. تمرکز مراکز اداری در خیابان‌ شیخ‌بهایی تنها پارکینگ عمومـــی آرارات را برای اهالی این محله عملاً غیرقابل استفاده کرده است.

«سید مصطفی زاهدی» یکی از اعضای شورایاری آرارات می‌گوید: «اگر در ساعت‌های اداری به پارکینگ شیخ بهایی مراجعه کنیم به سختی جای پارک پیدا می‌شود. مراکز اداری اطراف با قراردادهای بلندمدت، بیشتر ظرفیت پارکینگ عمومی را برای کارمندان خود اجاره کرده‌اند. در نتیجه پس از شروع ساعت‌کاری ادارات، اهالی محله ومشتریان فروشگاه‌های اطراف جایی برای پارک در این پارکینگ پیدا نمی‌کنند.» میرصراف هم می‌گوید: «محله آرارات هیچ پارکینگ عمومی یا خصوصی دیگری ندارد. با وجود این مشکلات، پارکینگ خصوصی ابتدای خیابان سئول و ۲پارکینگ عمومی همسطح در نبش کوچه آفتاب و پارکینگ همجوار ساختمان شهرداری ناحیه هم مدتی پیش تعطیل شدند تا معضل کمبود جای پارک آزاردهنده‌تر از قبل شود.»

تغییر کاربری، متهم ردیف اول

داود میرصراف/ عضو شورایاری محله آرارات

خانه‌باغ‌ها و باغ‌های قدیمی محله آرارات دیگر به خاطره‌ای دور در ذهن اهالی این محله تبدیل شده‌اند؛ خانه‌هایی که جای خود را به آپارتمان‌های مسکونی دادند و حالا چند سالی است که آپارتمان‌های مسکونی هم قافیه را به ساختمان‌های اداری و شرکت‌های دولتی و خصوصی باخته‌اند. شورایاران و اهالی محله آرارات پدیده تغییر کاربری را متهم ردیف اول کمبود جای پارک در خیابان‌های سئول، خدامی، شیخ‌بهایی و... می‌دانند. میرصراف می‌گوید: «افزایش حجم ترافیک عصرگاهی و کمبود جای پارک در معابر محله مقصری جز تغییر کاربری گسترده ندارد.  
اگرچه ساخت پارکینگ عمومی می‌تواند به حل معضل کمبود جای پارک در محله کمک کند ولی مقابله با تغییر کاربری واحدهای مسکونی به واحدهای اداری راهکار اصلی حل معضل است. پدیده تغییر کاربری از میانه دهه ۷۰ در آرارات آغاز شد و از میانه دهه ۸۰ به اوج خود رسید. طی سال‌های اخیر و در طرح تفصیلی جدید، املاک بیشتر خیابان‌های پر تردد محله مثل خیابان شیخ‌بهایی در پهنه M با کاربری اداری و تجاری قرار گرفتند و همین مسئله به گسترش پدیده تغییر کاربری کمک کرد.» 

اکنون پای ساختمان‌های اداری به معابر فرعی این خیابان‌ها هم باز شده که پیامد آن کمبود جای پارک در ساعات اداری و پدیده شب‌مردگی بعد از تعطیلی مراکز اداری است.  
«محمدرضا رحیمی» یکی از اهالی محله آرارات می‌گوید: «هر کدام از این اداره‌ها ده‌ها کارمند دارند که با توجه به قرارگیری محله ما در خارج از محدوده طرح‌های ترافیکی، از خودرو شخصی برای رفت‌وآمد به محل کار استفاده می‌کنند. در نتیجه علاوه بر کمبود جای پارک در محله، شب‌ها با تعطیلی ادارات، خیابان‌های محله دچار پدیده شب‌مردگی و کاهش احساس امنیت می‌شود.»

ایمن‌سازی گود در دستور کار است

سیدمصطفی زاهدی‌/ عضو شورایاری محله آرارات

نگرانی اهالی و شورایاران آرارات از ایمنی گود میدان شیخ‌بهایی را که ۲ سال است به‌عنوان پارکینگ عمومی استفاده می‌شود با مسئولان شهرداری منطقه ۳ مطرح می‌کنیم. «آریوبرزن شهریور» مشاور شهردار منطقه ۳ از برگزاری جلسه‌ای برای بررسی وضعیت ایمنی این گود خبر می‌دهد: «رضایت شهروندان از جمله اولویت‌های مدیریت فعلی شهرداری منطقه است.

با توجه به درخواست شهروندان جلسه‌ای با موضوع بررسی وضعیت گود ضلع شمال میدان شیخ بهایی در حضور شهردار منطقه، معاونان و مسئولان عمران و املاک و مشاوران شهردار برگزار شد. در این جلسه برای بررسی وضعیت ایمنی گود و انجام اقدامات لازم در سریع‌ترین زمان ممکن برای ایمن‌سازی دیواره‌ها تصمیماتی گرفته شد. به‌زودی با حضور کارشناسان فنی شرایط ایمنی گود، بررسی و کارهای عملی برای ایمن‌سازی آن انجام خواهد شد.» 

پارکینگ زیرسطحی خیابان گرمسار در راه است

درخواست اهالی و شورایاران آرارات درباره معضل کمبود جای پارک در محله را هم با «سعید شمالی‌نژاد» سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۳ در میان می‌گذاریم.

شمالی‌نژاد از برنامه‌ریزی‌های شهرداری منطقه برای توسعه پارکینگ‌های عمومی در منطقه می‌گوید: «از آنجایی که در منطقه ۳ با معضل کمبود ملک و ارزش افزوده بالای املاک با کاربری پارکینگ عمومی روبه‌رو هستیم، راهکار ساخت پارکینگ‌های عمومی طبقاتی زیرسطحی را در ۴ نقطه از منطقه در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی از این نقاط به دلیل حجم بالای‌ تردد وسایل نقلیه در محدوده ناحیه یک شهرداری، در حد فاصل خیابان شیراز تا خیابان شیخ‌بهایی پیش‌بینی شده است. اکنون ساخت پارکینگ زیرسطحی در خیابان گرمسار شرقی که کمک زیادی به معضل کمبود جای پارک در محدوده خیابان‌های شیراز، شیخ‌بهایی و... خواهد کرد در مرحله مطالعات امکان‌سنجی و ژئوفیزیک قرار دارد.»
 

کد خبر 584026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha