اول صبح یا حوالی غروب فرقی ندارد؛ جای پارک در بلوار میرداماد به‌ویژه در ساعات اداری گوهر نایابی می‌شود که پیدا کردنش در شلوغی این بلوار پررفت و آمد، صبر بی‌پایان می‌خواهد.

جاي پارك

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  تجمع مراکز اداری، درمانی و مجتمع‌های تجاری فراوان در بلوار میرداماد، نه تنها جای پارک را به طلایی نایاب تبدیل کرده، بلکه توقف خودروها در مکان‌های نامناسب هم زمینه‌ساز ترافیک‌گاه و بیگاه در مقابل این مراکز پر تردد شده است. شورایاران، گسترش پدیده تغییر کاربری واحدهای مسکونی به مراکز اداری را یکی دیگر از متهمان معضل کمبود جای پارک می‌دانند و به نمایندگی از ساکنان محله‌های اطراف بلوار خواستار ساخت پارکینگ‌های محلی برای حل این معضل جدی هستند.   

آرش ثمری نیک/ رابط و عضو هیئت ‌رئیسه شورایاری منطقه ۳

دقایق اول صبح و همزمان با شروع فعالیت واحدهای تجاری، مقابل مجتمع تجاری پایتخت جا برای سوزن انداختن پیدا نمی‌شود. ردیف موتورسیکلت‌ها و خودروهایی که به‌صورت دوبله مقابل مجتمع توقف کرده‌اند، ‌ تردد خودروهای عبوری را هم با کندی روبه‌رو می‌کند. مجتمع تجاری پایتخت مثل چند مجتمع پرمراجعه دیگر در بلوار میرداماد، پارکینگ ندارد و همین مسئله به معضل کمبود جای پارک در محله‌های داودیه و کاوسیه دامن زده است.

«آرش ثمری نیک» رابط و عضو ‌هیئت رئیسه شورایاری منطقه ۳ درباره این معضل فراگیر منطقه و به‌ویژه محله‌های کاوسیه و داودیه می‌گوید: «در دهه ۷۰ که هنوز طرح جامع تفصیلی شهر تهران به‌صورت مدون ابلاغ نشده بود، شهرداری‌ به مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مسکونی که پارکینگ تأمین نکرده بودند پروانه پایان کار داد و از مالکان جریمه دریافت کرد. جریمه‌ای که قرار بود برای ساخت پارکینگ‌های عمومی هزینه شود اما مانعی بزرگ مثل افزایش قیمت‌ ملک به‌ویژه در محله‌های بالای شهر، سد راه آن و زمینه‌ساز معضل کمبود جای پارک در تهران شد. در همین دوران در بلوار میرداماد هم مجتمع‌های تجاری پایتخت، مریم، میرداماد و... ساخته شدند که به دلیل نداشتن پارکینگ، مشکلات بسیاری برای ساکنان ایجاد کردند.»

در سراسر بلوار میرداماد، مجتمع‌های تجاری فراوانی وجود دارد که از ابتدا بدون تأمین پارکینگ به بهره‌برداری رسیده‌اند. مجتمع تجاری میرداماد در غرب بلوار یکی از این مجتمع‌های دردسرساز برای اهالی محله داودیه است. «مهرداد هاشمیان» از اهالی محله داودیه می‌گوید: «مجتمع تجاری میرداماد که ۲۰ سال پیش روی مسیل رودبار ساخته شد، پارکینگ ندارد. علاوه بر کاسبان این پلاک‌های تجاری، مشتریان هم خودروهای خود را در معابر اطراف پارک می‌کنند. کافی است فقط چند دقیقه خودرو شخصی‌مان را جابه‌جا کنیم آن وقت باید چند ساعت در کوچه‌های اطراف دنبال جای پارک بگردیم.»

  • تغییر کاربری بلای جان همسایه‌ها
پیمان شهرآبادی /شورایار و عضو کارگروه حمل‌ونقل ‌هیئت رئیسه شورایاری منطقه ۳

معضل کمبود جای پارک در محله‌های اطراف بلوار میرداماد متهم دیگری هم دارد. پدیده تغییر کاربری املاک مسکونی به واحدهای اداری بلای جان محله‌های داودیه و کاوسیه شده است. در دهه ۸۰ پدیده تغییر کاربری‌ شتاب بیشتری گرفت و حالا مراکز اداری به بسیاری از معابر فرعی این محله‌ها هم نفود کرده‌اند. پدیده تغییر کاربری علاوه بر ایجاد مشکلات امنیتی پس از تاریکی هوا و تعطیلی مراکز اداری، در طول روز به معضل کمبود جای پارک در این محله‌ها دامن زده است.  
«پیمان شهرآبادی» شورایار و عضو کارگروه حمل‌ونقل هیئت‌رئیسه شورایاری منطقه ۳ می‌گوید: «از آنجایی که این محله‌ها خارج از محدوده طرح زوج و فرد قرار داشت و اکنون هم در خارج از محدوده طرح‌ کنترل آلودگی‌هوا قرار دارند، از یکی دو دهه پیش، شرکت‌های خصوصی و حتی اداره‌های دولتی بسیاری مثل بانک مرکزی، دارایی و ده‌ها شرکت تابعه مراکز دولتی به این محدوده کوچ کردند. طولی نکشید که واحدهای مسکونی به واحدهای اداری تغییر کاربری دادند. در نتیجه، ساختمان‌های اداری که به تعداد کارمندان و مراجعه‌کنندگان به اداره‌ پارکینگ نداشتند به معضل کمبود جای پارک در این محله‌ها دامن زدند.»
 بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرشمار در محله‌های اطراف بلوار میرداماد هم از دیگر متهمان کمبود جای پارک در این محله‌ها به شمار می‌روند. در طول ساعات شبانه‌روز در کوچه‌های منتهی به بیمارستان هاشمی‌نژاد به سختی جای پارک مناسب پیدا می‌شود.  
«محمدعلی کاظمی» یکی از اهالی محله کاوسیه می‌گوید: «بیمارستان هاشمی‌نژاد حتی به تعداد کادر درمان بیمارستان جای پارک ندارد. بنابراین بیماران و همراهان آنها در کوچه‌های اطراف بیمارستان پارک می‌کنند. از طرفی وجود ده‌ها آزمایشگاه، مطب و مراکز درمانی در این محدوده باعث ترافیک و کمبود جای پارک شده است.»

  • حاشیه‌های عجیب جای پارک در میرداماد

وجود مراکز تجاری و اداری بسیار در بلوار میرداماد و کمبود پارکینگ عمومی در محله‌های کاوسیه و داودیه زمینه‌ساز پدیده پارکینگ‌های غیرمجاز و حتی اجاره غیرمجاز پارک‌های حاشیه‌ای توسط افراد ناشناس شده است. در محله داودیه کمبود پارکینگ عمومی، صاحبان ساختمان‌های نیمه‌کاره را به صرافت اجاره جای پارک انداخته است. ساختمان آجری و نیمه‌کاره نبش کوچه نسا یکی از همان بناهای نیمه‌کاره مدت‌هاست به‌عنوان یک پارکینگ غیررسمی استفاده می‌شود؛ ساختمان غول‌پیکری که قرار بود به‌عنوان یک مجتمع تجاری به بهره‌برداری برسد اما سال‌هاست به حال خود رها شده و هیچ نشانی از ادامه پروژه ساختمانی ندارد. با وجود این، همسایه‌ها می‌گویند از این ساختمان نیمه‌کاره به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود.  
«رضا صفرنژاد» یکی از اهالی داودیه می‌گوید: «پس از تغییر کاربری شمار زیادی از ساختمان‌های مسکونی محله به مراکز اداری و کمبود جای پارک در محله، مالکان برخی ساختمان‌های نیمه‌کاره هم دست به کار شدند. آنها از این فرصت برای اجاره جای پارک به کارمندان و مشتریان مراکز تجاری استفاده می‌کنند.» فضای داخلی ساختمان نیمه‌کاره و انبوه خودروهایی که در طبقه همکف ساختمان پارک کرده‌اند نگرانی‌های بسیاری به همراه دارد. «مهرداد هاشمیان» یکی از اهالی محله داودیه می‌گوید: «با وجود پارک ده‌ها خودرو با باک پر از بنزین، از سیستم اطفای حریق و حتی کپسول آتش‌نشانی در این ساختمان نیمه‌کاره و نیمه‌مخروبه خبری نیست.»
قصه پارکینگ‌های غیرمجاز در بلوار میرداماد سر دراز دارد. پدیده اجاره جای پارک توسط افراد ناشناس یکی دیگر از پیامدهای کمبود پارکینگ عمومی در این محدوده است. «میلاد کریم‌پور» یکی دیگر از اهالی محله داودیه می‌گوید: «سال‌هاست که شماری از مسافرکش‌های پلاک شخصی از چند شهرستان غرب کشور به تهران آمده‌اند و در محدوده بلوار میرداماد کار می‌کنند. بسیاری از آنها شب را داخل خودرو شخصی خود و در حاشیه خیابان‌های اطراف میدان مادر به صبح می‌رسانند. صبح زود هم جای پارک خود را به کارمندان و مشتریان مراکز تجاری که دنبال جای پارک می‌گردند اجاره می‌دهند. این معضل در خیابان‌های اطراف بیمارستان هاشمی‌نژاد هم وجود دارد.»

  •    پاسخ مسئول/پارکینگ‌های زیرسطحی در راهند

با وجود معضل جدی کمبود جای پارک در بلوار میرداماد و محله‌های حاشیه آن فقط یک پارکینگ عمومی در فضای زیر پل میرداماد وجود دارد که ظرفیت آن در نخستین دقایق صبح تکمیل می‌شود.  
با وجود این «سعید شمالی‌نژاد» سرپرست معاونت ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری منطقه ۳ از برنامه‌های شهرداری برای ساخت پارکینگ‌های زیرسطحی و حل معضل جای پارک در این محدوده می‌گوید: «شهرداری منطقه و حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۳ برای حل معضل پارکینگ و پارک حاشیه‌ای در منطقه به راهکار ساخت پارکینگ‌های زیرسطحی در معابر بالای ۱۶‌متر منطقه رسیده است.

علاوه بر فعالیت ۳۲ پارکینگ عمومی همسطح در منطقه، اکنون پس از انجام مراحل کارشناسی، ۴ نقطه در منطقه برای ساخت پارکینگ طبقاتی زیرسطحی شناسایی شده است. یکی از این نقاط در محدوده بلوار میرداماد حدفاصل میدان مادر تا بزرگراه مدرس قرار دارد. ساخت پارکینگ زیرسطحی در این نقطه، اکنون به مرحله مطالعات امکان‌سنجی و ژئوفیزیک رسیده است و امیدواریم پس از انجام مطالعات، به مرحله عملیاتی برسد.» شمالی‌نژاد از برخورد شهرداری با افرادی که خودسرانه اقدام به اجاره‌ دادن پارک حاشیه‌ای به شهروندان می‌کنند می‌گوید: «عوامل سدمعبر و اجرائیات شهرداری در بازدیدهای میدانی و براساس گزارش‌های مردمی، با این افراد سودجو برخورد جدی کرده و این مسأله به‌عنوان یکی از معضلات مهم در دستور کار شهرداری منطقه قرار دارد.»
 

کد خبر 582885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha