تمرکز مراکز اداری و تجاری در بلوار میرداماد به ترافیک و کمبود جای پارک در کوچه‌ها و معابر فرعی محله داودیه نیز دامن زده است. در نبود پارکینگ عمومی، شرایط برای فعالیت‌ شغل‌های کاذبی مثل فروش جای پارک حاشیه‌ای خیابان توسط برخی افراد ناشناس مهیا می‌شود.

پارکینگ

همشهری آنلاین-حسن حسن‌ زاده:صاحبان برخی ساختمان‌ها و بناهای نیمه‌کاره بیکار ننشسته‌اند و با اجاره دادن جای پارک در ساختمان‌های نیمه‌کاره آن هم با مبالغ گزاف دردسرساز شده‌اند. سراغ یکی از ساختمان‌های نیمه‌کاره محله داودیه رفتیم که مدت‌هاست به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود و علاوه بر مشکلات ایمنی متعدد، مبالغ زیادی هم از مشتریانش برای جای پارک می‌گیرد.

خطر آتش‌سوزی در کمین است
اول صبح پیدا کردن جای پارک در خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی اطراف میدان مادر، کاری سخت و طاقت‌ فرساست. ردیف خودروهایی که در خیابان نسا، کوچه دوم و دیگر معابر اطراف، در حاشیه خیابان پارک کرده‌اند از معضلی بزرگ برای ساکنان این بخش از محله داودیه خبر می‌دهد. «فرهاد قادری» از اهالی داودیه می‌گوید:«تمرکز فروشگاه‌ها، مراکز تجاری و اداری در خیابان میرداماد باعث شده به سختی در خیابان‌های محله جای پارک پیدا شود. بیشتر کارمندان مراکز اداری و فروشندگان پاساژهای اطراف از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و همین مسئله عامل اصلی کمبود جای پارک در خیابان‌های محله است.» در جست وجوی جای پارک به خیابان نسا و ساختمان آجری غول‌پیکری می رسیم که به گفته برخی اهالی در این ساختمان جای پارک پیدا می‌شود. یک ساختمان آجری که پنجره‌هایش با چند ردیف آجر بهمنی مهر و موم شده و بنایی نیمه‌کاره و مخروبه در حاشیه بلوار میرداماد است.  برای ورود به ساختمان و بررسی مشکل با گذر از خیابان نسا به کوچه دوم می‌رسیم. چند خودرو در حاشیه کوچه دوم، دوبله پارک کرده‌ و مسیر تردد خودروهای عبوری را باریک‌تر کرده‌اند. روی دیوار آجری ساختمان هیچ نشانی از تابلوی پارکینگ عمومی نیست. طبقه همکف ضلع شمال و جنوب ساختمان نیمه‌کاره با ورقه‌های فلزی پوشانده شده و پیدا کردن ورودی پارکینگ را دشوار می‌کند. اما در تقاطع خیابان دوم و نسا برگه کاغذی کوچکی که روی آن عبارت «پارکینگ» نوشته و روی یک در فلزی نصب شده است جلب توجه می‌کند. چند دقیقه‌ بعد در فلزی ساختمان باز و یک خودروی سواری از طبقه همکف ساختمان نیمه‌کاره خارج می‌شود. با خروج خودرو از پارکینگ، یکی از نگهبان‌های ساختمان که سن و سال کمتری دارد سراغ یکی از خودروهای حاشیه خیابان می رود و خودرویی را که دوبله پارک کرده بود وارد ساختمان می‌کند. نگهبان مسن‌تر هم بلافاصله در فلزی را می‌بندد. فضای داخل ساختمان نیمه‌کاره شباهت زیادی به یک پارکینگ عمومی ندارد. طبقات زیرین بنا پر از نخاله‌های ساختمانی است و امکان تردد به آن بخش از ساختمان به آسانی ممکن نیست. در طبقه همکف که اکنون به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود خودروها در جایی که ظاهراً قرار بود یک روز به مغازه تبدیل شوند پارک کرده‌اند. نگهبان‌ها در گوشه محوطه با یک پیت حلبی آتش روشن کرده‌اند. با وجود بیش از 40 خودرویی که با باک‌های پر از بنزین در این ساختمان نیمه‌کاره پارک کرده‌اند نه خبری از تأسیسات اطفای حریق است و نه حتی یک کپسول آتش‌نشانی کوچک. 


50 هزار تومان برای یک شبانه‌روز
سراغ یکی از نگهبان‌ها می‌رویم تا شرایط و هزینه جای پارک را از او پرس‌وجو کنیم. با وجود شرایط نامناسب پارکینگ، هزینه جای پارک کمترین شباهتی با نرخ مصوب شورای شهر برای پارکینگ‌های عمومی ندارد. برخلاف پارکینگ‌های عمومی، اینجا در فضای رعب‌انگیز ساختمان نیمه‌کاره خیابان نسا خبری از تابلوی هزینه جای پارک نیست و همه چیز توافقی رقم می‌خورد. نگهبان می‌گوید:« هزینه جای پارک برای یک ساعت 10هزار تومان است. اگر از 9 صبح تا 4 بعدازظهر هم ماشینت‌ را اینجا پارک کنی هزینه‌اش می‌شود 20هزار تومان.» این درحالی است که هزینه ورودی پارکینگ‌های عمومی شهرداری آن هم در محدوده طرح ترافیک 2هزار تومان است. با وجود شرایط بسیار نامناسب پارکینگ، امکان پارک خودرو به صورت شبانه‌روزی هم مهیاست. وقتی از نگهبان می‌پرسیم هزینه پارک خودرو برای یک شبانه‌روز چقدر است و آیا این ساختمان شب‌ها امنیت دارد  اتاقک نگهبانی‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید:« خیال‌تان راحت. ما شب‌ها هم بیداریم و مراقب ماشین‌ها هستیم. اگر شب ماشینت‌ را اینجا پارک کنی به ازای هر شبانه‌روز 50هزارتومان باید بپردازی.» حرف‌های نگهبان ساختمان نیمه‌کاره اما با توجه به شرایط نامناسب پارکینگ چندان دلگرم کننده نیست. 


این پارکینگ، مجوز فعالیت ندارد
موضوع فعالیت پارکینگ خیابان نسا را با «علی وفقی» معاون حمل و نقل ترافیک شهردار منطقه 3 در میان می گذاریم. وفقی با بیان اینکه شهرداری به ساختمان‌های نیمه‌کاره که اصول ایمنی در آنها رعایت نشده است مجوز کاربری پارکینگ صادر نمی‌کند می‌گوید:« در محدوده منطقه 3 به جز پارکینگ‌های عمومی که مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند تنها یک قطعه زمین بایر داریم که مالک زمین با دریافت مجوز پارکینگ موقت تا شروع ساخت و ساز از آن به عنوان پارکینگ روباز بهره‌برداری می‌کند. اما شهرداری به ساختمان‌های نیمه‌کاره یا هر مکان سرپوشیده دیگری به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی در ساختمان، حتی به صورت موقتی هم مجوز بهره‌برداری به عنوان پارکینگ نمی‌دهد. در نتیجه در محدوده منطقه هر ساختمان نیمه‌کاره‌ای که مالک از آن به عنوان پارکینگ عمومی استفاده کند مجوز نداشته، فعالیت آن غیرقانونی است و مصداق تغییر کاربری محسوب می شود.»
 

کد خبر 479916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار