از اواسط تیرماه باخیز موج پنجم کرونا، تهران به رنگ قرمز درآمد و طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌هایی مانند منع فعالیت برخی مشاغل، تعطیلی بازارها و مراکز تفریحی برقرار شد.

پارك پليس

همشهری آنلاین_پریسا نوری: بر همین اساس و بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، بوستان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پایتخت هم به مدت ۲ هفته تعطیل شدند. از این‌رو ورودی برخی بوستان‌ها به روی شهروندان بسته شد و برخی دیگر هم با نوار زردرنگ محصور شدند تا مانع ورود گردشگران شوند. اما به نظر می‌رسد محدودیت‌های کرونایی شامل همه بوستان‌ها نشده و در برخی بوستان‌های شمال شرق تهران از جمله بوستان پلیس، اعمال نشده است. شاهد این ادعا ازدحام گردشگران و دورهمی‌های خانوادگی شبانه در این بوستان است که از اوایل غروب تا پاسی از شب ادامه دارد. این موضوع موجب نگرانی و گلایه اهالی محله تهرانپارس و مجیدآباد و ساکنان خیابان‌های همجوار با این بوستان شده است.  

  • گردشگران ماسک نمی‌زنند

بوستان ۵۰ هکتاری پلیس از پرمخاطب‌ترین بوستان‌های فرامنطقه‌ای شمال شرق تهران است. فضای سبز وسیع و چشمنواز، تعدد امکانات ورزشی و تفریحی، وجود پیشینه تاریخی، دسترسی آسان به دلیل همجواری با بزرگراه زین‌الدین و... از جمله جذابیت‌هایی است که گردشگران زیادی را از نقاط مختلف پایتخت برای تفریح به این بوستان می‌کشاند و این موضوع در وضعیتی که کرونای دلتا در پایتخت جولان می‌دهد موجب دردسر همسایه‌ها شده است. «مریم گلی» از ساکنان خیابان توحید در این‌باره می‌گوید: «چون سایر بوستان‌ها به خاطر کرونا تعطیل شده، مردم از دور و نزدیک برای تفریح به بوستان پلیس می‌آیند و بساط کباب و پیک نیک خانوادگی هر شب تا دم صبح در اینجا برپاست، و خواب و آرامش را از ساکنان این محله گرفته است.»

او با ابراز نگرانی از افزایش مبتلایان کرونا ادامه می‌دهد: «چون فضای بوستان باز است، متأسفانه اغلب مراجعان فکر می‌کنند که نیاز نیست ماسک بزنند و این بی‌توجهی و سهل‌انگاری در این روزها که آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میرها دوباره بالا رفته بسیار خطرناک است.» این شهروند با گلایه از اجرا نشدن منع‌ تردد شبانه در محدوده پارک پلیس می‌گوید: «این اطراف دوربین نیست و منع محدویت‌ها و تردد شبانه در این محله اجرایی نمی‌شود برای همین مردم بدون ترس از جریمه شدن تا نزدیک صبح در خیابان‌های اطراف پارک‌ تردد دارند؛ البته برخی که در مناطق و محله‌های دورتر زندگی می‌کنند، برای اینکه جریمه نشوند تا ساعت ۴ صبح که منع‌ تردد برداشته می‌شود در پارک می‌مانند.» 

  • یک بام و دو هوای تعطیلی بوستان‌ها

پرسه شبانه کرونا در پارک پلیس!  

در بخش غربی بوستان پلیس، ۲ پارکینگ وسیع برای خودرو گردشگران تعبیه شده اما به نظر می‌رسد؛ ظرفیت این فضاها با توجه به شلوغی بوستان و حجم بالای مراجعات شبانه به این بوستان کافی نیست؛ چون خیلی زود پُر می‌شوند و سرتاسر خیابان‌های توحید، صاحب‌الزمان(عج) و کیش و همچنین کوچه‌های اطراف بوستان به تصرف خودرو گردشگران درمی‌آید. «فرشته بهرامی» از ساکنان خیابان صاحب‌الزمان(عج) با گلایه از افزایش مراجعات شهروندان به بوستان پلیس می‌گوید:‌»

طبق آماری که بارها از طرف وزارت بهداشت اعلام شده محله تهرانپارس جزو محله‌های رکورددار در کرونا است. در واقع این محله به دلیل تراکم جمعیت و شلوغی از ابتدای شیوع کرونا وضع مناسبی نداشته و به نظر من یکی از دلایل بالا بودن آمار مبتلایان کرونا در این محله وجود پارک پلیس است.» او با اشاره به شلوغی بوستان و ردیف خودروهای گردشگران که سرتاسر خیابان پارک شده‌اند می‌گوید: ‌”‌با این وضعیت شلوغی بوستان پلیس و حجم مراجعات از نقاط مختلف تهران طبیعی است که رکورددار آمار کرونا در تهران باشیم.» این شهروند ادامه می‌دهد:‌»در حالی که همه بوستان‌های پایتخت به خاطر کرونا تعطیل شده‌اند چرا باید بوستان پلیس به روی گردشگران باز باشد. این یک بام و دو هوا در تعطیلی بوستان‌ها چه توجیهی دارد.» 

  • بوستان‌ها تعطیل نیست

گلایه اهالی از شلوغی بوستان پلیس و اجرایی نشدن محدودیت‌های کرونایی در این بوستان را با «علیرضا غمخوار» معاون اداره فضای سبز منطقه ۴ در میان گذاشتیم.  
غمخوار درباره چرایی فعالیت بوستان پلیس به رغم محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی سایر بوستان‌ها می‌گوید: «از اواسط تیرماه که اعلام شد بوستان‌ها باید تعطیل شوند، ورودی بوستان‌های منطقه را بستیم و جلو بوستان‌ها با نصب بنرهایی این موضوع را اطلاع‌رسانی کردیم. در بوستان پلیس هم که در ورودی ندارد و از همه طرف باز است، بنر نصب کردیم، دور وسایل بازی نوارکشی کردیم و سرویس بهداشتی را بستیم، اما از هفته گذشته اعلام کردند که بوستان‌ها دیگر تعطیل نیست.»
 غمخوار در توضیح بیشتر می‌افزاید: «درست است که قبلاً اعلام شده بود بوستان هاتعطیل شوند اما از پنجشنبه هفته گذشته از طرف سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از طریق بیسیم و به‌صورت شفاهی به ما و سایر مناطق اعلام کردند که بوستان‌ها تعطیل نیست، پس نمی‌توانیم محدودیت و منع‌ تردد در بوستان‌ها برقرار کنیم.»
 معاون اداره فضای سبز منطقه تأکید می‌کند: «با وجودی که ممنوعیتی برای حضور در بوستان‌ها وجود ندارد، ولی نیاز به گفتن نیست که شهروندان باید برای حفظ سلامتی خودشان در هنگام مراجعه به بوستان‌ها، فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.» 

  • جای «سفیران‌سلامت» در بوستان‌ها خالی است

پرسه شبانه کرونا در پارک پلیس!  

برخلاف انتظار، برخی اهالی مجیدآباد و همسایگان بوستان پلیس موافق تعطیلی بوستان نیستند. «علیرضا پورجعفری» یکی از آنهاست. او می‌گوید: «کرونا و مشکلات اقتصادی موجب کاهش تاب‌آوری جامعه شده، از این‌رو تعطیلی اجباری بوستان‌ها موجب برخوردهای قهری و فیزیکی بین مردم، پلیس و نگهبان‌های پارک می‌شود.» این شهروند که از فعالان حوزه مطبوعات است، معتقد است پارک یک فضای تفریحی است و با اجبار نمی‌شود مانع تفریح مردم شد و باید راهکارهای جایگزین پیدا کرد. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «به نظرم به جای تعطیلی بوستان‌ها بهتر است افرادی با عنوان «سفیران سلامت» در بوستان مستقر شوند و به افرادی که ماسک نمی‌زنند یا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند با زبان خوش تذکر داده و ماسک بدهند.»

این شهروند می‌گوید: «در حال حاضر بوستان بسیار شلوغ است، خانواده‌ها و بعضا جوان‌ها در این بوستان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی دور هم جمع می‌شوند و بدون رعایت بساط کباب و قلیان و... تا نیمه‌شب به راه است، اگر سفیران سلامت با عطوفت و مهربانی موضوعات بهداشتی را با آرامش و مهربانی تذکر دهند، هم مردم تفریح می‌کنند و هم چون فضا باز است مشکلی پیش نمی‌آید.» پورجعفری معتقد است با استفاده از ظرفیت‌سراهای محله، بسیج و خانه‌های بهداشت می‌شود تیمی از سفیران سلامت تشکیل داد که تا پایان کرونا در بوستان‌های پایتخت مردم را به رعایت پروتکل‌ها ی بهداشتی تشویق کنند.  
 

کد خبر 615424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha