تا پیش از اینکه ویروس چموش کرونا دنیا را به بازی بگیرد،هر سال در فصل تابستان بخشی از اوقات فراغت بچه‌ها با حضور در کلاس‌های مختلف آموزشی، هنری و ورزشی پر می‌شد و بخش دیگر با مسافرت و گردش خانوادگی. اما امسال کرونا همه معادلات را به‌هم ریخ

بوستان جنگلی

همشهری آنلاین_پریسا نوری: از یک طرف کلاس‌های آموزشی تعطیل شد و از طرف دیگر خیلی‌ها از ترس ابتلا قید سفر را زدند و فقط به گردش و تفریح در بوستان‌های جنگلی و فضاهای سبز داخل شهر دلخوش شدند. بوستان‌های جنگلی پایتخت هم که در بهار امسال و در موج اول کرونا تعطیل شده بودند، در خردادماه بازگشایی شدند، ولی این بازگشایی با محدودیت‌هایی همراه بود و شامل همه بوستان‌ها نشد. به‌عنوان مثال، در شمال شرق پایتخت ماه‌هاست که ممنوعیت ورود خودرو گردشگران در ۳ بوستان جنگلی و کوهستانی لویزان، یاس فاطمی جنوب و تلو اجرا می‌شود و این موضوع موجب گلایه شهروندان شده که قصد دارند برای تفریح خانوادگی به این بوستان‌ها بروند. در این گزارش پس از گفت‌وگو با چند نفراز گردشگران، چرایی تعطیلی بوستان‌های جنگلی یاس، لویزان و تلو را از کاشانی، معاون جنگلبانی اداره فضای سبز شهرداری منطقه جویا شدیم.  

بوستان‌ یاس فاطمی با داشتن فضای وسیع، فراوانی آلاچیق و نور کافی در شب و امکانات گردشگری، برای دورهمی خانوادگی بسیار مناسب است، اما تابستان امسال شهروندانی که برای گردش و پیک نیک به این بوستان مراجعه کردند، پشت درهای بسته ماندند. «امیر رفیعی» از ساکنان خیابان هنگام در این باره می‌گوید: «از اول تابستان و بعد از ماه‌ها خانه‌نشینی، چندین بار برای گشت‌وگذار و پیک‌نیک خانوادگی به بوستان یاس فاطمی رفتیم، اما هر بار با در بسته مواجه شدیم و نگهبان هم دلیل آن را رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به دلیل شیوع کرونا اعلام می‌کرد، اما در کمال تعجب متوجه شدیم بخش شمالی همین بوستان که در منطقه یک شهرداری قرار دارد باز است و گردشگران در رفت‌وآمد هستند.» این شهروند در ادامه می‌گوید: «این دوگانگی تصمیم‌گیری مدیران شهری برای بازگشایی یک بوستان خیلی عجیب است. یعنی کرونا در بخش جنوبی بوستان است و در بخش شمالی نیست؟ ‌» او می‌افزاید: «با این وضع اقتصادی و همین‌طور وجود ویروس کرونا، خیلی‌ها به مسافرت نمی‌روند، حداقل کاش بوستان‌های جنگلی را آخر هفته باز بگذارند تا شهروندان به راحتی در آنها تردد و خستگی یک هفته کار را از تن به در کنند.»

  • برپایی پیک نیک خانوادگی در بلوار هنگام

بوستان جنگلی لویزان از قدیمی‌ترین بوستان‌های سرسبز منطقه ۴ است، که در شمالی‌ترین بخش این منطقه و همجوار با محله‌های لویزان، شمیران‌نو و قاسم‌آباد قرار دارد. وجود طبیعت بکر و زیبا، تپه‌های سبز و جاده پیچ در پیچ جنگلی، این بوستان را به پاتوق دلنشین و مقصد اول بسیاری از گردشگران پایتخت تبدیل کرده و در همه روزهای هفته به‌ویژه جمعه‌ها و روزهای تعطیل گردشگرانی را از نقاط مختلف تهران به منطقه ۴ می‌کشاند، اما این بوستان هم از اول تابستان تاکنون پذیرای گردشگران نبوده است. در واقع ممنوعیتی برای ورود افراد پیاده به داخل بوستان وجود ندارد، اما گردشگران نمی‌توانند خودروهایشان را به داخل ببرند. این موضوع موجب شده خیل گردشگرانی که به قصد تفریح و دورهمی خانوادگی به این بوستان جنگلی مراجعه می‌کنند، در نزدیک‌ترین فضای سبز اطراف بوستان یعنی حاشیه بلوار هنگام اتراق کنند. «نیما فدایی» از شهروندان ساکن مجیدیه که غروب یک روز تعطیل به همراه همسر و فرزندش مشغول آماده کردن بساط جوجه کباب در فضای سبز حاشیه خیابان هنگام است، با گلایه از تعطیلی بوستان لویزان می‌گوید: «اجازه نمی‌دهند ماشین را داخل جنگل ببریم، ما هم مجبور شدیم اینجا بیاییم.» او به ازدحام شهروندانی که به فاصله چندمتری روی چمن‌های بلوار هنگام بساط پیک نیک پهن کرده‌اند، می‌گوید: «اینجا فضا کم است و مردم مجبورند نزدیک هم بنشینند و خطر انتقال ویروس بیشتراست، اما در داخل جنگل، فضا وسیع است و فاصله اجتماعی بهتر رعایت می‌شود.» گردشگر دیگری که تازه از راه رسیده و به همراه همسر و دو فرزند خردسالش دنبال جای خالی و ایمن بر روی چمن‌های حاشیه خیابان هنگام می‌گردد، می‌گوید: «اینجا دقیقاً کنار خیابان است و با وجودی که با گارد ریل محافظت می‌شود، اما نگرانم یک لحظه از بچه‌ها غافل شوم و آنها داخل خیابان بروند، چون خیلی بازیگوش هستند.» 

  • ورود خودرو تا اطلاع ثانوی ممنوع!  

گلایه اهالی درباره تعطیلی و محدودیت‌ تردد در بوستان‌های جنگلی منطقه را با مجید میرکمالی معاون اداره فضای سبز شهرداری منطقه در میان می‌گذاریم. او با رد تعطیلی بوستان‌های جنگلی می‌گوید: «به دلیل اینکه منطقه ۴ جزو مناطق پرخطر ابتلا به کروناست، طبق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا، محدودیت‌ تردد خودرو به داخل بوستان‌های جنگلی را در این منطقه اجرا کرده‌ایم، اما بوستان‌های جنگلی تعطیل نیست و شهروندان می‌توانند هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در آنها لذت ببرند.» معاون جنگلبانی اداره فضای سبز درباره چرایی نبود ممنوعیت ورود خودرو در بخش شمالی بوستان یاس می‌گوید: «این بخش از بوستان زیر نظر سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهرداری تهران مدیریت و در این بوستان هم محدودیت‌هایی اجرا می‌شود. مثلاً تعداد خودروهای ورودی کنترل می‌شود که از یک حد مشخصی بیشتر نشود و بیشتر گذرهای فرعی توسط یگان انتظامی مستقر در داخل بوستان مسدود است.» 
میرکمالی درباره مدت اجرای محدودیت ورود خودرو به داخل بوستان‌ها می‌گوید: «در این باره تابع دستورات ستاد مقابله با کرونا هستیم، اما به احتمال زیاد این شرایط تا عادی شدن شرایط و کاهش خطر شیوع کرونا و حتی بعد از آن هم ادامه دارد.» او در توضیح بیشتر می‌گوید: «درحال بازنگری شرایط بهره‌وری از بوستان‌های جنگلی هستیم چون تا پیش از این با اتخاذ روش‌های غلط، آسیب زیاد و غیرقابل جبرانی به اکوسیستم طبیعی جنگل‌ها و درختان کهنسال وارد شده و تصمیم داریم شرایط به گونه‌ای شود که با مدیریت مخاطب‌پذیری، محدودیت‌ تردد خودروها به‌صورت دائمی اجرا شود.»
معاون اداره فضای سبز از تغییرات مثبت اکوسیستم جنگلی در مدت اعمال محدودیت‌ها می‌گوید: «امسال با اعمال محدودیت‌ها به دلیل کرونا، حریق جنگل نسبت به سال‌های گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده، فضای سبز جنگل احیا شده، همچنین حیات وحش جان گرفته و زاد و ولدگونه‌های جانوری از جمله روباه، خرگوش، لاک‌پشت و... افزایش داشته است.»  او در پاسخ به این سؤال که در صورت تداوم شرایط موجود، شهروندان شمال شرق پایتخت برای گذران اوقات فراغت و پیک نیک کجا بروند، می‌گوید: «برپایی آتش، منقل و... برای تهیه غذا دربوستان‌های جنگلی به درختان آسیب می‌زند و این کار از ابتدا اشتباه بود، شهروندان برای این‌گونه تفریحات می‌توانند به لواسانات یا فضاهای گردشگری خارج شهر بروند.» 

کد خبر 544860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha