بهاره خسروی- خبرنگار:بوستان «تهرانی» یکی از بوستان‌های شاخص و پر مشتری محله «سلیمانی» در منطقه ۱۰ است.

نما

به گفته محلی‌ها، زمین این بوستان بخشی از باغ و املاک مرحوم حاج «عبدالله تهرانی» بوده که برای تأمین سرانه‌های مورد نیاز اهالی محله سلیمانی به فضای سبز و اماکن تفریحی، به نیت راه‌اندازی یک بوستان کوچک محلی وقف شده است. با توجه به بافت شهری و مسکونی فشرده و پرجمعیت محله سلیمانی، که این روزها به دلیل نوسازی بافت فرسوده همچنان رو به افزایش است، برای اهالی این محدوده وجود این بوستان کوچک محلی غنیمتی محسوب می‌شود. اما متأسفانه بوستان تهرانی در این غروب‌های گرم تابستانی به جای اینکه میزبان اهالی باشد، درگیر آسیب‌های اجتماعی فراوانی است به گونه‌ای که موجب سلب آرامش و نگرانی آنها شده است. در این گزارش از زبان اهالی نگاهی به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بوستان تهرانی داریم.  

 آفتاب گرم و سوزان صبح تابستانی، بساطش را در دل بوستان تهرانی پهن کرده است. برای فرار از این گرما بهترین گزینه کمک گرفتن از سایه درختان قدیمی تنومند و باقیمانده از باغ قدیمی حاج‌عبدالله تهرانی است. جایی یک عده پیرمرد موسپید هم‌محلی کنار هم نشسته‌اند و مشغول گل گفتن و شنیدن هستند. وقتی از آنها درباره حال و هوای بوستان و وضعیت امنیتی آن می‌پرسم، علی آقا از اهالی قدیمی محله برای صحبت پیشقدم می‌شود و می‌گوید: «تقریباً از سال ۱۳۳۱ ساکن در این محله‌ام. آن زمان اینجا باغ آقای تهرانی بود. کمی بعد این باغ به زمینی متروکه و زباله‌دانی تبدیل شد تا اینکه آقای تهرانی این زمین را برای ساخت بوستان وقف شهرداری کرد. تقریباً دهه ۷۰ بود که باغ آقای تهرانی شکل بوستان را به خود گرفت.»  با صحبت‌های علی آقا از گذشته بوستان، یخ گفت‌وگوی بقیه اعضای حاضر در جمع برای تعریف و گله‌گذاری از وضعیت موجود آب می‌شود. «عباس غدیری‌» از دیگر اهالی محله سلیمانی با گلایه از وضعیت موجود بوستان تهرانی می‌گوید: «متأسفانه بعدازظهرها به‌ویژه دم غروب امکان استفاده این پارک برای اهالی مقدور نیست. اگر یکی،۲ ساعت دیرتر حوالی ظهر راهی بوستان شوید، تا دلتان بخواهد معتاد، موادفروش و اراذل اوباش پرسه می‌زنند. همین چند وقت پیش مقابل چشمان خودم از یک پسر بچه ۹ یا ۱۰ ساله زورگیری کردند.»

 استعمال موادمخدر در ملأعام  
علاوه بر درختان تنومند، آلاچیق‌های موجود در بوستان تهرانی هم یکی از پناهگاه‌های فرار از گرمای خورشید و پاتوق بانوان محله سلیمانی برای برپایی دورهمی‌های دوستانه و صمیمانه محسوب می‌شود البته به شرط اینکه این دورهمی تا قبل از ظهر باشد. «طاهره صفایی» از اهالی قدیمی خیابان سلیمانی در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه سال‌های زیادی است که امنیت از این بوستان رفته. کافی است از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد سری به این پارک بزنید هیچ امنیتی برای‌ تردد اهالی به‌ویژه بانوان وجود ندارد. بوستان پر از افراد معتادی است که به راحتی در ملأعام مواد مصرف می‌کنند. یک عده در میان شمشادها و چمن‌ها حتی موادمخدر مخفی می‌کنند. اوضاع شب‌ها و دم غروب بدتر می‌شود. اکثر جوانان در حال مصرف الکل دیده می‌شوند، یا بر اثر مصرف آن از حالت عادی خارج می‌شوند و برای ناموس مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند.» درگیری ‌گاه و بیگاه معتادان و موادفروشان خرده‌پا، انجام اعمال منافی عفت عمومی، مصرف موادمخدر در سرویس بهداشتی بوستان از دیگر نکات آزاردهنده و آسیب‌هایی بود که این بانوی همسایه ما در محله سلیمانی به آن اشاره داشت.  

نگهبان کشته شد 
یکی از مهم‌ترین مشکلات بوستان تهرانی به گفته مردم و بسیاری از مسئولان امر نداشتن حصار یا حریم مشخص است. خلافکاران یا به قولی اراذل اوباش از این فرصت به راحتی استفاده می‌کنند، چراکه در زمان حضور مأموران و اجرای عملیات پاکسازی می‌توانند از مسیرهای خیابان قزوین، درویش و بنکدار از بوستان فرار کنند. همین موضوع حضور اراذل اوباش را در بوستان تهرانی برای انجام کارهای خلاف پر رنگ می‌کند. عاملان قتل نگهبان بوستان تهرانی با توجه به همین ویژگی بعد از درگیری با نگهبان شیفت شب فرار کردند. «اعظم مردانی» از دیگر اهالی خیابان ربیعی در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه این بوستان روزها نگهبان ندارد. چند هفته پیش چند معتاد به دلیل تذکر نگهبان شیفت شب با او درگیر شدند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. به گفته شاهدان عینی، این نگهبان به دلیل ضربات وارده راهی بیمارستان و چند روز بعد در اتاق عمل فوت شد.» البته ماجرای این دست معضلات فقط به فوت نگهبان محدود نشده است و باز هم به گفته هم‌محلی‌ها، یک مورد تجاوز به عنف هم در حال وقوع بود که با حضور اهالی این ماجرا ختم به خیر شده است.  

  • یک شهروند: متأسفانه این بوستان روزها نگهبان ندارد. چند هفته پیش چند معتاد به دلیل تذکر نگهبان شیفت شب با او درگیر شدند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و چند روز بعد در بیمارستان فوت شد

شورایار خوشبین

بعد از شنیدن گلایه اهالی از وضعیت بوستان تهرانی سراغ نهادها و افراد مسئول برای حل این آسیب‌ها رفتیم. «رضا معروفی» دبیر شورایاری محله سلیمانی از جمله افراد پیگیر و مطلع برای حل معضلات موجود در بوستان تهرانی می‌گوید: «خوشبختانه با پیگیری انجام شده میزان آسیب‌ها مانند، حضور معتادان، درگیری‌ها کاهش چشمگیری داشته است. در گذشته درگیری‌هایی در حد قمه‌کشی در این محدوده داشتیم، این موضوع از میان رفته است. برای حضور معتادان هم عملیات پاکسازی با هماهنگی کلانتری ۱۱۱ هفت‌چنار انجام می‌شود.»

کد خبر 453103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha