دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷
۰ نفر

گذر پشت بزرگراه نواب صفوی، حد فاصل خیابان آذربایجان تا میدان بریانک یکی از مسیرهای طولانی و آسیب زا در قطعه دهم پازل شهر تهران است. برای حل آسیبها و معضلات اجتماعی و شهری که اهالی همجوار با بزرگراه نواب هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بهاره خسروی / محله

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : طرح ساماندهی گذر پشت بزرگراه نواب تقریباً از ۴ سال پیش در دستور کار شهرداری منطقه ۱۰ قرار گرفت؛ طرحی که برنامههای مطالعاتی و آسیبشناسی آن ۲سال زمان برد و از سال ۱۳۹۸ به مرحله اجرا رسید و حالا تمرکز مدیریت شهری منطقه نگهداشت آن با مشارکت اهالی است. در این گزارش درباره نتایج مثبت و منفی طرح با معتمدان محلی گفتوگو کردهایم.

نگهداشت محله با مشارکت اهالی

ساماندهی پشت گذر نواب در نیمه راه

به گفته مدیر پروژه اجرای طرح ارتقای منظر شهری و ساماندهی گذر پشت بزرگراه نواب با هدف کاش آسیبهای اجتماعی و شهری و افزایش امنیت اهالی که سال ۱۳۹۹ به پایان رسید، این روزها مهمترین اقدام توجه به نگهداشت محله است که مشارکت اهالی را میطلبد.

«امیر قاسمی» در اینباره میگوید: «یکی از مسیرهای طولانی و پرآسیب منطقه مسیر پشت گذر بزرگراه نواب صفوی است که انجام هر اقدام و فعالیت در این محدوده نواحی سهگانه شهرداری منطقه را درگیر میکند. به همین دلیل، معضلات و آسیبهای اجتماعی آن دغدغه همه مسئولان شهری منطقه از شهرداران، مدیران محلهها و شورایاران و حتی ساکنان این محدوده بود که در جلسات بررسی روند اجرای طرح از نظرات همه آنها استفاده کردیم.»

به گفته قاسمی، برای ساماندهی و نگهداشت این پروژه نیاز به ۲۰درصد فعالیت عمرانی، ۳۰درصد خدمات شهری و ۵۰درصد مشارکت اهالی است: «همه سعی ما جلب رضایت اهالی و فراهم کردن زمینههای مشارکت آنها و پررنگ شدن اداره شهر با حمایت و همراهی شهروندان است.»

او درباره تأمین نبودن روشنایی معابر و خیابانهای محدوده پشت گذر بزرگراه نواب صفوی توضیح میدهد: «با پایش انجام شده روشنایی همه کوچهها تأمین شده است. در این میان فقط روشنایی کوچه گلبن شمالی نسبت به بقیه قابل قبول نیست. آن هم به این دلیل که داخل این کوچه حسینیهای هست که هر وقت چراغهای آن روشن باشد کوچه روشنایی خوبی دارد.»

قاسمی از اهالی ساکن در این محدوده دعوت میکند تا برای ایجاد چهره زیبای محله و طرح ارتقای منظر شهری و ساماندهی گذر پشت بزرگراه نواب صفوی پیشگام باشند و در صورت بروز مشکل با شماره ۹۶۰۱۹۸۰۰ تماس بگیرند و مستقیم با مدیر این طرح در تماس باشند.

 به تلاش بیشتری نیاز هست

ساماندهی پشت گذر نواب در نیمه راه

بخش وسیعی از طرح بزرگراه نواب صفوی و مجتمعهای آن در منطقه ۱۰ شهرداری و نواحی سهگانه آن واقع شده. این محدوده با توجه به وجود فضاهای بیدفاع شهری زیاد با مشکلاتی مانند نبود امنیت اجتماعی، دزدی، کیفقاپی و مزاحمتهای خیابانی دست به گریبان است. با اجرای طرح ساماندهی پشت گذر بزرگراه نواب صفوی قرار بر تغییر این اوضاع و احوال بود.

دبیر دبیران شورایاری منطقه ۱۰ و محله سلسبیل درباره نحوه اجرای این طرح در محلهاش توضیح میدهد: «طرح ساماندهی پشت گذر بزرگراه نواب صفوی ۸ فاز داشت که ۲فاز آن سهممحله سلسبیل بود. تأمین روشنایی در بخشهای بیدفاع شهری، اجرای عملیات رنگآمیزی روی دیوارهای فرسوده و آلوده و تأمین پارکینگهای محلی از اقدامات خوبی بود که در محله سلسبیل در قالب این طرح اجرا شد.»

به گفته «سید مسعود قریشی» با وجود همه کارهای انجام شده هنوز در نواحی یک و ۲ و محلههای امام خمینی(ره) و بریانک نیاز به کار بیشتری برای جلب رضایت اهالی است.

 تأمین روشنایی و ساماندهی مغازههای متروک

ساماندهی پشت گذر نواب در نیمه راه

محله امام خمینی(ره) در ناحیه ۲ یکی از همسایههای بزرگراه نواب با بافتریزدانه و فضای شهری دندانهوار است که باعث ایجاد اختلال در رفتوآمد اهالی بهویژه بانوان، کودکان، نوجوانان و سالمندان میشود و اهالی نگران کمین زورگیران یا معتادان هستند.

دکتر«علیرضا سلمانی» دبیر شورایاری این محله، با گلایه از شرایط موجود میگوید: «همچنان بسیاری از کوچههای محله ما در ساعتهای تاریکی هیچ روشنایی و چراغی ندارد و خانمها اغلب با نگرانی و دلهره از خانه خارج میشوند. برای مثال، کوی فرهنگیان و بوستان خبرنگار از بخشهای تاریک محله است. تعدادی مغازه متروک و رها شده داریم که همچنان معتادان و اراذل و اوباش از این اماکن برای مصرف موادمخدر استفاده میکنند.»

تردد زیاد زبالهگردها در دل کوچهپسکوچهها و مشکل تأمین پارکینگ و نبود فضای مناسب برای بازی بچهها از دیگر مشکلات در محله امام خمینی(ره) است که سلمانی از آنها نام میبرد و میگوید: «همچنان نیازمند گشتزنی مأموران نیروی انتظامی بهویژه شبها برای تأمین امنیت اهالی و مأموران شهرداری برای نظارت بر کارهای انجام شده هستیم.»

 تاریکیهای دردسرساز

ساماندهی پشت گذر نواب در نیمه راه

سهممحله بریانک در ناحیه یک از آسیبها و تبعات اجتماعی همسایگی با بزرگراه نواب صفوی نسبت به سایر محلهها بیشتر است. دبیر شورایاری محله بریانک از شرایط موجود در محلهاش گلایه میکند: «گذر پشت بزرگراه نواب صفوی با وجود همه صحبتها و وعدهها برای اجرای طرح ساماندهی همچنان در تاریکی به سر میبرد و بیشتر کوچهها و معابر اصلی روشنایی چندانی ندارند. پل عابرپیاده ابتدای بلوار شهید رضایی، خیابان صفدری، محبوب مجاز و... به خفتگیری، دزدی و ایجاد مزاحمتهای شبانه میان اهالی دامن میزند. اهالی از نبود امنیت هنگام تردد شبانه هم گلایه دارند.»

«حسن ابراهیمی» از نبود تعداد کافی سطل زباله در کوچههای این محله و لزوم اصلاح ساختار نهرهای خیابان صفدری و محبوب مجاز هم میگوید و میافزاید: «قرار بود اجرای طرح ساماندهی پشت گذر نواب گرهگشای این مشکلات شهری هم باشد.»

کد خبر 658452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha