تهیه آش رشته‌ای که قرار است برای نذری یا مجلسی آماده شود، فوت‌وفن خاصی دارد. در این مطلب با طرز تهیه آش رشته سنتی و ریزه‌کاری‌های پخت آن آشنا می‌شویم.

Iranian Noodle Soup (Ash-e Reshteh) - آش رشته - تغذيه - آشپزي

به گزارش همشهری آنلاین، همیشه بساط تهیه آش رشته در خانه اغلب ایرانی‌ها به راه است. اما تهیه آش رشته‌ای که قرار است برای نذری یا مجلسی آماده شود، فوت‌وفن خاصی دارد. در این مطلب، طرز تهیه آش رشته سنتی و ریزه‌کاری‌های پخت آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه شله‌زرد | نکات کلیدی پخت این نذری خوشمزه

طرز تهیه فرنی با نشاسته | ترفندهایی برای درست کردن این دسر خوشمزه

  • مواد لازم برای تهیه آش رشته (برای ۶ نفر)

لوبیا چیتی یا قرمز یک فنجان
نخود یک فنجان
عدس یک فنجان
رشته آش به مقدار لازم
پیاز سه عدد
سیر یک کله
نعنا خشک دو قاشق غذاخوری
کشک ۴۵۰ گرم
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج) یک کیلو
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم (به دلخواه)
آب قلم یک لیوان
زردچوبه و نمک به مقدار لازم
گردو به مقدار لازم (به دلخواه برای تزیین)

  • طرز تهیه آش رشته

► مرحله اول

حبوبات باعث ایجاد نفخ می‌شوند. برای اینکه نفخ آنها را بگیرید از روز قبل آنها را در آب قرار داده و ۲-۳ بار آب آنها را عوض کنید و دور بریزید.

► مرحله دوم

پیاز و سیر را به صورت جداگانه سرخ کنید و هنگام تفت دادن به پیازها کمی زردچوبه بزنید. مراقب باشید سیرها زیاد سرخ نشوند تا طعم تلخ به خود نگیرند. لوبیا و نخود را بگذارید تا خوب بپزند در حدی که با فشار دست له شوند. وقتی لوبیا و نخود به این حد رسیدند عدس و سبزی را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از چند دقیقه که عدس‌ها نیز کمی پختند مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید و سپس دو سوم پیازهای سرخ شده را نیز درون آن بریزید.

► مرحله سوم

به سبزی‌ها فرصت دهید تا خوب پخته شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند و عدس‌ها نیز نرم شوند. این پروسه حدود یک ساعت طول می‌کشد. در همین فاصله گوشت چرخ‌کرده را با پیاز و زردچوبه و نمک ورز دهید و کوفته قلقلی‌هایی که آماده می‌کنید را در تابه سرخ کنید. اگر کوفته قلقلی‌ها را درشت آماده می‌کنید، در ۱۰ دقیقه پایان پخت آنها را در قابلمه آش بیندازید و اگر کوفته‌های ریز آماده کرده‌اید، آنها را برای تزیین روی آش به کار ببرید.

► مرحله چهارم

نوبت به رشته‌ها می‌رسد. رشته‌ها را از وسط نصف کنید و درون قابلمه بریزید. از این مرحله به بعد باید بالا سر آش بمانید و بدون اینکه رشته‌ها خرد شوند آش را آرام هم بزنید. چون رشته آب را به خود می‌گیرد حین هم زدن کم‌کم به آشتان آب اضافه کنید تا سفت نشود. باید آن‌قدر به آن آب اضافه کنید تا آش کاملا رقیق شود.

► مرحله پنجم

بعد از آن کشک ساییده شده را کم‌کم به آش اضافه کنید و اجازه دهید در آن حل شود. این کار حدود ۵ دقیقه زمان می‌برد. بعد از آن زیر آش را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا آش خودش را بگیرد.

آش شما حاضر است. پس از آماده کردن این پیش‌غذا با استفاده از طرز تهیه آش رشته که در این مطلب با شما در میان گذاشتیم، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و آن را تزئین کنید. برای تزئین از پیازداغ و نعناع‌داغ و کشک استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید پودر مغز گردو و خلال هویج سرخ شده را هم برای تزیین به کار ببرید.

برای تهیه‌ نعناع داغتان ابتدا روغن را داغ کنید سپس زیر تابه را خاموش کنید و اجازه دهید کمی روغن حرارت خود را از دست دهد سپس نعناع را درون آن بریزید.

  • ریزه‌کاری‌های پخت آش رشته

► برای پخت آش قابلمه بزرگی را انتخاب کنید تا مواد به‌سادگی قل بزنند و رشته‌ها فشرده نشوند؛

► آش رشته را رقیق‌تر از آنچه میل دارید تهیه کنید؛ چراکه بعد از یک ساعت، رشته‌های آش حجم می‌گیرند و غلظت آن بیشتر می‌شود؛

► برای قوام گرفتن و روغنی شدن آش می‌توانید یک لیوان آب قلم را در زمان پخت به آن اضافه کنید؛

► آش رشته را با کشک ترکیب شده با زعفران تزیین کنید؛

► نکته مهم در به کار بستن طرز تهیه آش رشته مجلسی، درشت خرد کردن سبزی آشی نسبت به سبزی خورشی است؛

► به آش رشته کمتر از میزان دلخواهتان نمک اضافه کنید تا پس از اضافه کردن کشک، آش شور نشود؛

► برای تزیین آش، پیاز را با روغن نسبتا زیاد سرخ کنید؛

► کشک را حتما ۲۰ دقیقه در آش بجوشانید. اما بیشتر از این اندازه جوشیدن کشک، باعث بریدن آن می‌شود.

منبع: کتاب کاله

کد خبر 557462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha