پاناکوتا این دسر جذاب ایتالیایی مدت‌هاست بین ما ایرانی‌ها جای خودش را باز کرده و به شدت معروف و پرطرفدار شده است. دستور پخت این دسر را در این مطلب بخوانید.

پاناکوتا - دسر ایتالیایی - آشپزی - غذا

به گزارش همشهری آنلاین، دسرها بدون شک، هیجان‌انگیزترین خوراکی هستند. این خوشمزه‌های شیرین و رنگارنگ به میز شما رنگ و لعابی چشمگیر و وسوسه‌کننده می‌دهند. پاناکوتا (panna cotta)، یک دسر مشهور ایتالیایی است که با شیر، شکر، خامه و ژلاتین در طعم‌های مختلف در قالب تهیه می‌شود. این دسر جذاب ایتالیایی مدت‌هاست بین ما ایرانی‌ها جای خودش را باز کرده و به‌شدت معروف و پرطرفدار شده است. دستور پخت این دسر را در این مطلب بخوانید.

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا

خامه صبحانه: ۴۰۰ گرم
شیر: یک پیمانه
پودر ژلاتین: ۳ قاشق چای‌خوری
شکر: ۱/۲ پیمانه
وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پاناکوتا | نکات کلیدی برای درست کردن جذاب‌ترین دسر ایتالیایی

طرز تهیه و دستور پخت پاناکوتا

۱. برای تهیه پاناکوتا ابتدا یک و یک‌دوم پیمانه شیر را داخل قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود ولی مراقب باشید نجوشد.

۲. وقتی شیر گرم شد مقداری از آن را (حدودا یک پیمانه یا کمتر) روی بخار کتری یا سماور یا … قرار دهید (روش بن‌ماری) و به آرامی و کم‌کم پودر ژلاتین را به شیر اضافه کنید. به سرعت به‌هم بزنید تا پودر ژلاتین گلوله نشود و به‌خوبی با شیر مخلوط شود.

۳. وقتی شیر با ژلاتین به‌خوبی مخلوط شد، آن را به قابلمه حاوی مابقی شیر برگردانید و کمی هم بزنید. همان‌طور که قابلمه روی حرارت ملایم است، دقت کنید که مایه شما نجوشد. اگر مایه شما به حد جوش رسید باید آن را مدت کوتاهی از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود و دوباره ادامه دهید.

۴. در ظرفی جداگانه شکر را در خامه بریزید و با هم مخلوط کنید. به قدری هم بزنید تا خامه ساختاری یک دست پیدا کند.

۵. حالا مخلوط خامه و شکر را به قابلمه شیر روی حرارت ملایم اضافه کنید، وانیل را بیفزایید و به‌خوبی به‌هم بزنید تا یک دست شود.

۶. وقتی مایع یکدستی حاصل شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و مایع را در ظرف سرو یا قالب مورد نظرتان بریزید. کمی که خنک‌تر شد آن را در یخچال بگذارید تا ببندد و سفت شود.

۷. برای تهیه سس میوه روی پاناکوتا، میوه‌های مورد نظرتان را از قبل در فریزر بگذارید تا یخ بزنند. سپس میوه های یخ‌زده را با دو قاشق غذاخوری پودر قند در مخلوط کن یا میکسر بریزید تا یکدست شوند. سس شما حاضر است. موقع سرو روی پاناکوتا بریزید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا

فراموش نکنید که شیر و خامه را قبل از استفاده از یخچال دربیاورید تا هم‌دمای محیط شوند.

اگر در مرحله سوم، شیر به جوش افتاد، آن را از روی گاز بردارید تا خنک شود؛ سپس دوباره آن را روی اجاق گاز قرار دهید.

برای تزئین می‌توانید از میوه‌های تازه مانند توت فرنگی، گیلاس یا تمشک نیز استفاده کنید. استفاده از انواع آجیل، سس میوه، سس شکلات یا کارامل یا دومینو با طعم‌های مختلف نیز برای تزئین مناسب است.

اگر لایه‌های شیر و خامه پاناکوتای شما بعد از چند ساعت در یخچال، از هم جدا شدند، به احتمال زیاد ژلاتین در شیر به خوبی حل نشده است. در ضمن، دمای شیر و خامه در زمان ریختن در قالب نباید خیلی داغ باشد.

نکات مربوط به ژلاتین

دسرهایی که با ورق ژلاتین تهیه می‌شوند به نسبت لطیف‌ترند؛ بنابراین شاید بهتر باشد که به جای پودر ژلاتین از ورق ژلاتین استفاده کنید.

اگر به جای پودر ژلاتین از ورق آن استفاده می‌کنید، به ازای یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین از ۲ ورق ژلاتین استفاده کنید. ورقه‌های ژلاتین را حتما از قبل در آب سرد خیس کنید تا به راحتی در شیر حل شوند. سپس آن‌ها را از آب خارج کنید و با دست فشار دهید تا آب اضافی آن کشیده شود. در ادامه آن‌ها را به شیر اضافه کنید و اجازه دهید تا ورق‌ها در شیر حل شوند.
هر ورق ژلاتین و هر قاشق چایخوری استاندارد شیرینی‌پزی پودر ژلاتین، معادل ۳ گرم هستند. برای هر یک گرم پودر یا ورق ژلاتین به ۵ برابر آب نیاز دارید. یعنی به طور مثال برای ۱۲ گرم پودر یا ورق ژلاتین به ۶۰ گرم آب احتیاج دارید.

برای اینکه ژلاتین شفاف و کاملا حل شود، باید آن را روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب کتری یا سماور) قرار دهید. هرگز پودر ژلاتین را روی حرارت مستقیم قرار ندهید.

ژلاتین در زمان افزودن به بقیه مواد باید با آن‌ها هم‌دما باشد؛ زیرا اگر خیلی داغ باشد، دسر شما دون دون می‌شود و اگر سرد باشد، ژلاتین می‌بندد و حل نمی‌شود. پس برای هم‌دما کردن آن‌ها کم کم ژلاتین را به بقیه مواد بیفزایید تا هم‌دما شوند و سپس همه مواد را با هم ترکیب کنید.

منابع: ایرنا، کجارو

کد خبر 575943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha