همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس هشتم همزمان با شروع به کار خود با ۳۰۱ طرح و لایحه باقیمانده از دوره هفتم روبرو هستند.

به گزارش خانه ملت، بر اساس ماده ۱۴۱ آیین نامه داخلی مجلس در ابتدای هر دوره قانونگذاری هیئت رئیسه مجلس صورت طرح‌ها و لوایحی را که معوق مانده به وسیله اداره کل قوانین تهیه می‌کند و در اختیار نمایندگان می گذارد و صورتی را نیز برای دولت ارسال می‌دارد.

هر یک از طرح‌ها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به وسیله ۲۵ نفر از نمایندگان یا از دولت تقاضا شود، طبق آیین نامه به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شود و کمیسیون‌ها رسیدگی را به ترتیب مندرج در این آیین نامه انجام می‌دهند.

هر گاه شور اول آن طرح ها یا لوایح قبلا خاتمه یافته باشد رسیدگی به طرح یا لایحه با پیشنهاد کمیسیون و تصویب مجلس یک شوری انجام خواهد شد.

۲۵ طرح و لایحه که شور اول آنها در صحن علنی به تصویب رسیده است

از مواردی که شور اول آنها در صحن علنی به تصویب رسیده ۸ طرح و ۱۷ لایحه می‌باشند که طرح قانون تنظیم بخشی از مقرارات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ و طرح ساماندهی شهریه دانشگاهها و مراکزآموزش عالی از جمله این موارد است.

 ۲۷۶ طرح و لایحه که هنوز در صحن علنی نیامده اند

 از مواردی که شور اول آنها در صحن علنی مطرح نشده ۱۶۷ طرح و ۱۰۹ لایحه را می‌توان نام برد.

در این زمینه به طرح اساسنامه شرکت ملی نفت، طرح صیانت جایگاه مجلس و نمایندگان و تسهیل انجام وظیفه نمایندگی، طرح تعیین تعطیلات رسمی کشور و طرح پرداخت مطالبات فرهنگیان در سال ۱۳۸۶ و تامین کسری حقوق دانشگاهیان و کارکنان بخش سلامت، لایحه جرایم رایانه ای، لایحه مجازاتهای جایگزین زندان، لایحه شفاف سازی و رسیدگی به اموال و دارائیهای مسوولین کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی می توان اشاره کرد.

۱۰ مورد ارسالی به شورای نگهبان

از بین مصوبات ارسالی به شورای نگهبان که ۱۰ عدد می‌باشد می‌توان به لایحه ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد و لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران کشوراشاره کرد.

 ۲۶ مصوبه اعاده شده از شورای نگهبان

در بین مصوبات اعاده شده از سوی شورای نگهبان که در بردارنده ۲۶ طرح و لایحه می‌باشد می توان از طرح الحاق یک تبصره به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 11 دی ماه ۱۳۷۳، طرح حفظ حریم دانشگاها و مراکز آموزش عالی و حوزه های علمیه و بیوت مراجع تقلید و لایحه آزادی اطلاعات و لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان نام برد.

۱۰ مورد ارسالی به مجمع تشخیص مصلحت

از این بین ۱۰ طرح و لایحه در مجمع تشخیص مصلحت باقیمانده است که طرح تعیین وضعیت، ادغام  واصلاح شوراهای عالی و لایحه اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و واگذاری فعالیت ها و بنگاههای دولتی به بخش غیر دولتی از جمله این موارد است.

یک مورد اعاده شده از مجمع تشخیص مصلحت

لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران تنها مصوبه اعاده شده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس شورای  اسلامی  است.

کد خبر 54780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز