محله اختیاریه اگرچه هنوز هم آن صفای روزگار گذشته شمیران را در برخی کوچه‌ها و معابر قدیمی‌اش حفظ کرده،

محله اختیاریه

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده: اما چند سالی است که گذر ترافیک و راهبندان‌های‌گاه و بیگاه به خیابان‌های این محله هم افتاده. تغییر کاربری واحدهای مسکونی به واحدهای اداری در برخی خیابان‌های این محله و پارکینگ نداشتن میدان میوه و تره‌بار اختیاریه مقصران اصلی افزایش بار ترافیکی خیابان‌های محله است. از طرفی، اهالی و شورایاران ساخت پل سواره‌رو مسیل غیاثوند که از دل محله می‌گذرد را راهکاری عملی برای حل مشکلات ترافیکی اختیاریه می‌دانند. سری به این محله قدیمی زده و ابعاد مشکل را در گفت‌وگو با اهالی و شورایاران محله بررسی کرده‌ایم.

  • تبدیل پل عابر رو به پل سواره‌رو
سعید امین سرشت/دبیر شورایاری محله اختیاریه‌ـ رستم‌آباد

ردیف خودروهایی که حوالی غروب در ترافیک و راهبندان اطراف میدان اختیاریه و خیابان بهارستان سوم گرفتار می‌شوند، یک تصویر تکراری در محله اختیاریه‌ـ رستم‌آباد است. ترافیک و راهبندانی که حتی اول صبح هم گریبان ساکنان محله را می‌گیرد و رفت‌وآمد خودروها در خیابان‌های اختیاریه را مختل می‌کند. از میدان اختیاریه و ازدحام خودروهای دور میدان به طرف مسیل غیاثوند، همان نهر قدیمی که سال‌هاست از دل محله رستم‌آباد می‌گذرد حرکت می‌کنیم. ‌ تردد خودروها در خیابان بهارستان سوم به کندی انجام می‌شود و صدای بوق‌گاه و بیگاه خودروهایی که در راهبندان گرفتار شده‌اند معضل دیگر ساکنان این محدوده است. «سعید امین سرشت» دبیر شورایاری محله اختیاریه‌ـ رستم‌آباد که همراهی‌مان می‌کند از علت این ترافیک کلافه‌کننده و دردسرساز می‌گوید: «بار ترافیکی خیابان پاسداران و خیابان‌های پر تردد اطراف آن در ساعت‌های پر رفت‌وآمد روز به خیابان‌های محله ‌اختیاریه سرازیر می‌شود. این ترافیک به‌ویژه در خیابان بهارستان و خیابان‌های اطراف مسیل غیاثوند برای اهالی دردسرساز شده است. اکنون ۲ پل سواره‌رو و ۳ پل عابررو روی مسیل غیاثوند وجود دارد اما پاسخگوی بار ترافیکی این محدوده نیست.» شورایاران مدت‌هاست راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد کرده‌اند و پیگیر به سرانجام رساندن آن هستند. امین سرشت می‌گوید: «یکی از راهکارهای کاهش بار ترافیکی محدوده مسیل غیاثوند، تبدیل یکی از پل‌های عابررو مسیل غیاثوند به پل سواره‌روست. از آنجایی که این ترافیک در خیابان بهارستان سوم بیشتر از نقاط دیگر محله آزاردهنده است پیشنهاد کرده‌ایم پل عابررو مقابل این خیابان به پل سواره‌رو تبدیل شود.»

  • دود تغییر کاربری‌ها به چشم اهالی می‌رود
آرش ثمری نیک/عضو هیئت‌رئیسه شورایاری‌ منطقه 3 

در جست وجو برای علت افزایش بار ترافیکی خیابان‌های محله اختیاریه که طی چند سال اخیر بیشتر از گذشته دامنگیر اهالی شده است به یکی دیگر از معضلات این محله می‌رسیم. به گفته مسئولان محلی، مسئله تغییر کاربری‌ واحدهای مسکونی به واحدهای اداری یکی از متهمان اصلی افزایش بار ترافیکی در خیابان‌های محله است. «آرش ثمری نیک» رابط و عضو هیئت‌رئیسه شورایاریمنطقه ۳ می‌گوید: «یکی از مسائل جدی محله اختیاریه‌ـ رستم‌آباد و چند محله دیگر منطقه، مسئله تغییر کاربری واحدهای مسکونی به واحد اداری است. این معضل از شروع اجرای طرح محدوده زوج و فرد در سال‌های گذشته که اکنون به طرح محدوده آلودگی هوا تبدیل شده، آغاز شد. در واقع با اجرای این طرح و انتقال دفاتر اداری شرکت‌ها به شمال شهر و خارج از محدوده طرح زوج و فرد، بار ترافیکی خیابان‌های محله هم افزایش پیدا کرد. متأسفانه اکنون شمار زیادی از واحدهای مسکونی در غرب خیابان پاسداران، شمال‌شرق محله دروس و خیابان‌های محله اختیاریه به واحدهای اداری تغییر کاربری داده‌اند. نتیجه این تغییر کاربری‌ها افزایش عبور و مرور خودروهای شخصی به خیابان‌های اختیاریه و به‌ویژه خیابان بهارستان سوم است که دود آن به چشم اهالی این محله می‌رود.»
 اکنون پیدا کردن جای پارک در خیابان‌های محله اختیاریه به یکی دیگر از مشکلات اساسی اهالی تبدیل شده است. «محمد کریم‌پور» یکی از ساکنان محله اختیاریه می‌گوید: «از آنجایی که تعداد کوچه‌های کم‌عرض محله که از بافت قدیمی به جا مانده کم نیست و در همین معابر هم واحدهای اداری فعالیت می‌کنند پیدا کردن جای پارک دشوار شده است. گاهی تا یک ساعت در کوچه‌ها و خیابان‌ها دنبال جای پارک مناسب می‌گردیم.» ثمری نیک از پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکلات ترافیکی محله می‌گوید: «جلسات متعددی در کارگروه عمران و حمل‌ونقل شورایاری منطقه ۳ برای بررسی و اجرای طرح ساخت پل‌سواره‌رو مسیل غیاثوند برگزار شده تا در صورت امکان راهکاری برای کاهش این مشکلات اندیشیده شود.»

  • میدان میوه و تره‌بار پارکینگ ندارد

از ترافیک خیابان بهارستان سوم، مسیر میدان اختیاریه را در پیش می‌گیریم. انبوه خودروهایی که در حاشیه خیابان به‌صورت دوبله پارک کرده‌اند ما را به ضلع غربی میدان اختیاریه و میدان میوه و تره‌بار محله می‌رساند. رفت‌وآمد اهالی که با خودروهای شخصی به میدان و میوه و تره‌بار مراجعه کرده‌اند حتی برای یک لحظه متوقف نمی‌شود. رانندگانی که از پیدا کردن جای پارک در حوالی میدان ناامید شده‌اند، با دوبله پارک کردن مقابل میدان میوه و تره‌بار زمینه‌ساز گره‌های ترافیکی و کندی مسیر تردد خودروها می‌شوند. میدان میوه و تره‌بار اختیاریه پارکینگ ندارد و همین موضوع به مشکلات ترافیکی محله دامن زده است. امین سرشت به ساختمان نیمه‌کاره پارکینگ که در مجاورت میدان میوه‌ و تره‌بار قرار گرفته اشاره می‌کند و می‌گوید: «چند سالی است که پارکینگ طبقاتی میدان میوه و تره‌بار نیمه‌کاره رها شده و هیچ پیشرفتی نداشته است. از طرفی این مرکز خرید، تنها میدان میوه و تره‌بار محله ماست و از محله‌های دروس، قلهک، پاسداران و... هم مشتری دارد. در نتیجه هر روز شاهد ازدحام خودروها مقابل میدان و متأسفانه گاهی هم شاهد درگیری میان رانندگان، ساکنان و کاسبان این محدوده سر جای پارک هستیم.» ثمری نیک هم می‌گوید: «با توجه به شرایط کرونایی این روزها، اگر بستری برای خرید اینترنتی از میدان میوه و تره‌بار فراهم شود، حداقل یک راهکار کوتاه‌مدت برای حل مشکلات ترافیکی محله است.»

  • پارکینگ نیمه‌کاره تکمیل می‌شود
‌عبدالصمد کبیری/جانشین معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری منطقه 3

درخواست اهالی محله اختیاریه‌ـ رستم‌آباد برای حل مشکلات ترافیکی این محله را با «عبدالصمد کبیری» جانشین معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری منطقه ۳ در میان می‌گذاریم. کبیری از طرح تعریض میدان اختیاریه برای کاهش بار ترافیکی محله می‌گوید: «راهکار شهرداری برای کاهش بار ترافیکی میدان اختیاریه، اجرای طرح تعریض میدان است. شماری از املاک تجاری اطراف میدان تملک و تخریب شده و تملک املاک باقیمانده نیز در حال بررسی است.» کبیری از برنامه ویژه شهرداری برای پارکینگ نیمه‌کاره میدان اختیاریه می‌گوید: «اگرچه ساخت پارکینگ میدان اختیاریه به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است اما شهرداری منطقه تصمیم دارد با واگذاری پارکینگ به بخش خصوصی شرایط را برای تکمیل ساختمان پارکینگ مهیا کند. پس از ساخت پارکینگ، میدان میوه و تره‌بار اختیاریه هم به طبقه اول ساختمان پارکینگ منتقل می‌شود.» جانشین معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار منطقه ۳، ساخت پل سواره‌رو در محدوده خیابان بهارستان سوم را زمینه‌ساز افزایش بار ترافیکی محله می‌داند و می‌گوید: «بررسی‌های کارشناسی از شبکه معابر این محدوده نشان می‌دهد در صورت ساخت یک پل سواره‌رو دیگر روی مسیل غیاثوند در محدوده بهارستان سوم بار ترافیکی محله بیشتر خواهد شد. در نتیجه این طرح براساس مطالعات انجام شده توجیه اجرایی ندارد.»

کد خبر 547649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha