اگر مهم‌ترین معضلات محله قبا را از اهالی جویا شویم، بدون‌ترید معضل ترافیکی خیابان کودکان غزه در صدر فهرست مشکلات محله قرار می‌گیرد.

ترافيك

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  خیابانی که نام قدیمی‌اش «پورمشکانی» بود، در نقطه کانونی مشکلات ترافیکی محله قبا قرار دارد. ترافیک عصرگاهی این خیابان که در نقطه اتصال با خیابان پر تردد شریعتی، بار ترافیکی محله‌ دروس و قبا را بر دوش می‌کشد، دردسرهای بسیاری برای اهالی این محله و محله‌های مجاور همراه داشته است. اگرچه شورایاران محله قبا پیگیر تعریض خروجی این خیابان یک‌طرفه و ساخت راستگرد برای روان‌سازی ترافیک آن بوده‌اند، اما تا امروز این درخواست اهالی محله قبا عملی نشده است.

در این گزارش سری به محله قبا زدیم و در گفت‌وگو با اهالی و شورایاران ابعاد این مشکل را بررسی کردیم.  

حوالی غروب در خیابان کودکان غزه که اهالی محله قبا آن را با نام قدیمی‌اش خیابان پورمشکانی می‌شناسند، جای سوزن انداختن نیست. گاهی صف خودروهایی که در ترافیک پشت چراغ قرمز این خیابان گرفتار شده‌اند به صفی دائمی و بی‌انتها شبیه می‌شود که بار ترافیکی خیابان‌های اطراف اجازه کوتاه شدن این صف را نمی‌دهد. اگرچه در نگاه نخست خیابان پورمشکانی یک معبر فرعی در دل محل قباست، اما همین خیابان کم‌عرض بار ترافیکی ۲ محله را به دوش کشیده است.

خیابان‌پور مشکانی معبری یک‌طرفه است که بلوار پرترافیک شهرزاد را به خیابان پر تردد شریعتی وصل می‌کند. قرار گرفتن در میان ۲ معبر پرترافیک، این خیابان فرعی را به کانونی ترافیک محله قبا تبدیل کرده است.

«محمدحسن صبوری‌نژاد» جانشین دبیر شورایاری محله قبا در این‌باره می‌گوید: «اهالی محله قبا و به‌ویژه ساکنان خیابان پورمشکانی به ترافیک کلافه‌کننده این خیابان عادت کرده‌اند. عصرها وقتی مراکز اداری محله قبا تعطیل می‌شوند یا وقتی ساکنان محله برای دسترسی به مراکز تجاری و فروشگاهی راهی خیابان شریعتی می‌شوند، ترافیک خیابان کودکان غزه هم به اوج خود می‌رسد. علاوه بر تردد اهالی محله، خودروهای عبوری از محله قبا و دروس هم برای دسترسی به خیابان شریعتی از خیابان پورمشکانی می‌گذرند و همین مسئله ترافیک این خیابان را به معضلی همیشگی تبدیل کرده است.»

  •  تعریض خیابان ناتمام مانده است
گره ترافیکی کی باز می‌شود؟
آرش ثمری نیک/رابط و عضو هیأت‌رئیسه شورایاری منطقه ۳

«عصرها صدای بوق ممتد خودروهایی که پشت چراغ قرمز گرفتار شده‌اند، برای لحظه‌ای قطع نمی‌شود.» یکی از ساکنان خیابان کودکان غزه این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «ورود و خروج به پارکینگ آپارتمان هم یک معضل دیگر است. کافی است عصرها برای‌کاری خودرو را از پارکینگ خارج کنیم، آنوقت در مسیر برگشت به خانه باید حدود نیم ساعت در ترافیک خیابان محل سکونت خودمان گرفتار شویم.»

اگرچه سال‌هاست حل معضل ترافیکی خیابان پورمشکانی در صدر فهرست درخواست‌های اهالی محله قبا قرار دارد اما تعریض این خیابان با وجود برخی اقدامات انجام شده همچنان ناتمام باقی مانده است. صبوری‌نژاد می‌گوید: «خیابان پورمشکانی یک معبر ۸ متری است که در سال‌های اخیر بخش‌های زیادی از آن تعریض شده است. با این وجود، ۲ ملک انتهایی این خیابان در تقاطع با خیابان شریعتی باقی مانده و تا زمانی که خروجی خیابان تعریض نشود، معضل ترافیکی حل نخواهد شد. در واقع خیابان پورمشکانی اکنون شبیه به یک قیف است که عرض کم خروجی آن به عامل اصلی ترافیک کلافه‌کننده این خیابان تبدیل شده است.» 

  •  یک تیر و چند نشان

دردسرهای ترافیکی خیابان کودکان غزه علاوه بر ساکنان این خیابان مسکونی، دامن اهالی محله‌های مجاور را هم گرفته است. به دلیل وجود فروشگاه‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی بسیار در خیابان شریعتی، گذر ساکنان محله‌های دروس و قلهک هم برای دسترسی به خیابان شریعتی به خیابان‌ کودکان غزه می‌افتد. تکمیل تعریض و روان‌سازی ترافیک این خیابان، به کاهش مشکلات ترافیکی محله‌های مجاور هم کمک خواهد کرد.

«جعفر یزدانی» دبیر شورایاری محله دروس می‌گوید: «اگرچه خیابان پورمشکانی در محدوده محله قبا قرار دارد، اما گذر ساکنان محله‌های دروس و قلهک هم به این خیابان می‌افتد. در واقع خیابان پورمشکانی در کنار خیابان زیبا تنها مسیرهای دسترسی اهالی محله‌های دروس، قلهک و قبا به خیابان شریعتی به شمار می‌روند و بخش زیادی از بار ترافیکی این محله‌ها به خیابان پورمشکانی سرازیر می‌شود. تعریض خیابان پورمشکانی، یک تیر با چند نشان است که مشکل ترافیکی چند محله را حل می‌کند. اگر چند ملک باقی مانده در خروجی این خیابان تملک و سپس خیابان تعریض شود، با ساخت یک راستگرد به خیابان شریعتی بار ترافیکی خیابان پورمشکانی روان خواهد شد.»

  •  ۲ مانع بزرگ بر سر راه تعریض خیابان

گره ترافیکی کی باز می‌شود؟

در چند سال اخیر، اعضای هیئت‌رئیسه شورایاری منطقه ۳ هم پیگیر تعریض خروجی خیابان پورمشکانی بوده‌اند. «آرش ثمری نیک» رابط و عضو هیئت‌رئیسه شورایاری منطقه ۳ می‌گوید: «تعریض خیابان کودکان غزه و حل مشکلات ترافیکی این خیابان در فهرست پروژه‌های کوچک مقیاس سال ۱۳۹۹ منطقه ۳ قرار داشت اما هرگز به مرحله اجرا نرسید. با این وجود، طرح تعریض و روان‌سازی ترافیک این خیابان در فهرست پروژه‌های توسعه محلی سال ۱۴۰۰ هم قرار گرفته است. اجرای این طرح و حل مشکلات ترافیکی این خیابان اما با ۲ مانع بزرگ روبه‌رو است.

مانع نخست، قیمت بالای ملک در محدوده منطقه و اختصاص بودجه برای تملک ۲ مغازه خروجی خیابان‌پور مشکانی است. مانع دوم اما مشکلات حقوقی ساختمانی است که در مجاورت آن ۲ مغازه قرار دارد و در دوره‌های گذشته مدیریت شهری بدون رعایت عقب‌نشینی مجوز ساخت گرفته است. با این وجود شورایاران امیدوارند با برطرف شدن این ۲ مانع، هرچه سریع‌تر خیابان پورمشکانی به‌عنوان مهم‌ترین محور دسترسی اهالی محله‌های قبا، دروس و قلهک به خیابان شریعتی تعریض و روی کاهش بار ترافیکی محله‌های اطراف تأثیر مثبت بگذارد.»

  • تغییر کاربری، متهم دیگر مشکلات ترافیکی محله

اگرچه ترافیک خیابان کودکان غزه برای اهالی قبا و محله‌های مجاور آن یک معضل قدیمی محسوب می‌شود، اما در سال‌های اخیر به حجم ترافیک این خیابان و معابر اطراف آن افزوده شده است. اکنون علاوه بر ترافیک عصرگاهی خیابان‌های پورمشکانی، زیبا و گل‌نبی که در مسیر دسترسی به خیابان شریعتی قرار دارند، کمبود جای پارک حاشیه‌ای در این معابر نیز بر دردسرهای ساکنان محله قبا افزوده است.

پدیده تغییر کاربری واحدهای مسکونی به اداری و توسعه مراکز اداری و تجاری در دل بافت مسکونی این محله، مقصر شماره یک کمبود جای پارک و افزایش بار ترافیکی خیابان‌های آن بوده است. صبوری‌نژاد می‌گوید: «پدیده تغییر کاربری واحدهای مسکونی به اداری و توسعه مراکز اداری در بافت مسکونی محله، زمینه‌ساز کمبود جای پارک حاشیه‌ای و البته افزایش بار ترافیکی خیابان‌های محله شده است. اگر در گذشته ساکنان یک ساختمان مسکونی به‌طور میانگین ۸ خودرو داشتند، حالا با تغییر کاربری آن واحدهای مسکونی به اداری، به تعداد کارمندان آن اداره، خودرو در آن خیابان پارک می‌شود.»

کد خبر 625511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha