اغلب وجود ملک‌های متروکه و معارض و خیابان‌های کم‌عرض یکی از دغدغه‌های ساکنان محله‌های جنوبی شهر است.

ترافيك خاني آباد

همشهری آنلاین_زهرا بلندی:  مشکلاتی که علاوه بر ایجاد اختلال در منظر شهری، عوامل مهمی برای بروز ترافیک‌های سنگین محسوب می‌شوند. تخریب و رفع معارض ملکی قدیمی در خیابان میثاق شمالی و رفع ترافیک محله یکی از درخواست‌های ساکنان محله خانی‌آباد نو بود که چندی پیش با پیگیری‌های مدیریت شهری منطقه ۱۹ به ثمر نشست.  

به مشکلی عادی تبدیل شده بود و انگار مردم به بودنش عادت کرده بودند، اما بالاخره چندی پیش ملک فرسوده و معارض واقع در خیابان میثاق شمالی، نبش خیابان نصیرزاده تملک و تخریب شد. «علی توکلی» شهردار منطقه ۱۹ با بیان اینکه با وجود برگزاری جلسات متعدد، مالکان حاضر به توافق نشدند و در نهایت با اعمال ماده ۹ قانون نحوه تملک و با اخذ دستور قضایی از دادسرای ناحیه ۳۷ تهران اقدام به تخریب و تملک آن شده است، می‌گوید: «رفع مشکلات ترافیکی در قالب تعریض معابر از جمله اقدامات اولویت‌دار و مهم شهرداری محسوب می‌شود، به همین دلیل تملک این ملک در طرح تعریض برای آزادسازی معبر و بهسازی زیرساخت‌های شهری در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفت.»

خداحافظی با ترافیک خانی‌آبادنو
علی توکلی/شهردار منطقه ۱۹


 در ادامه صحبت‌های شهردار، مدیر حقوقی شهرداری منطقه ۱۹ می‌گوید: «بعد از ۳۰ سال انتظار چندی پیش طبق ماده ۹ قانون نحوه تملک اراضی و ابنیه مورد نیاز دولت و شهرداری‌ها برای طرح‌های عمرانی، درخواست تملک از طریق شهردار تهران به رئیس شورای اسلامی شهر تهران و سپس به دادستان تهران ارائه شد. طبق نظر هیأت سه‌نفره کارشناسان رسمی دادگستری با حضور کارشناس منتخب مالکان و تودیع بها در صندوق دادگستری بهای کامل ملک ۲ طبقه تجاری و مسکونی پرداخت شد.

خداحافظی با ترافیک خانی‌آبادنو
شعیب حیدری/مدیر حقوقی شهرداری منطقه ۱۹

سپس با دستور مقام قضایی و همکاری مالکان قسمتی از ملک که در طرح قرار داشت تخریب شد و برای استفاده عموم شهروندان مورد بازگشایی قرار گرفت.» «شعیب حیدری» با بیان اینکه وجود این ملک معارض علاوه بر ایجاد نازیبایی در منظر شهری مشکلات دیگری را هم به همراه داشت، می‌گوید: «قرارگیری درمانگاه شهرداری و ۲ مدرسه در ابتدای خیابان میثاق شمالی آن را به مسیری پر تردد تبدیل کرده است. رفع این معارض ملکی و تعریض خیابان یکی از طرح‌های اولویت‌دار محسوب می‌شد که در کاهش بار ترافیکی نقش بسزایی دارد. از سوی دیگر این ملک جزء بافت فرسوده بود که تخریب آن عاملی برای جلوگیری از فرونشست آن طی سال‌های آتی خواهد بود.»

تعریض خیابان میثاق شمالی تا ۴ ماه دیگر

خداحافظی با ترافیک خانی‌آبادنو
میلاد اکبری/شهردار ناحیه یک منطقه ۱۹

پس از سال‌ها انتظار تخریب ملک معارض و به اجرا در آمدن طرح تعریض خیابان میثاق شمالی اتفاق مهم و امیدبخشی برای ساکنان منطقه ۱۹ محسوب می‌شود.  
شهردار ناحیه یک منطقه ۱۹، با بیان اینکه در ضلع غربی خیابان میثاق شمالی عرض پیاده‌رو از عرض خیابان بیشتر است و این موضوع ترافیک سنگینی را در این خیابان و خیابان‌های همجوار آن به بار می‌آورد، می‌گوید: «این ملک معارض حدود ۶ تا ۸‌متر از عرض پیاده‌رو را گرفته و اجرای طرح تعریض خیابان میثاق شمالی را با مشکل روبه‌رو کرده بود. پس از رفع این معارض ملکی با هدف انتقال درختان و تیرهای برق به پیاده‌روهای دیگر، نامه‌نگاری با سازمان پارک‌ها و سازمان برق بهمن انجام شده است و با انتقال درختان و تیرهای برق عرض خیابان حداقل به متراژ ۶ تا ۸ متر افزایش پیدا می‌کند.»
«میلاد اکبری» با اشاره به اینکه اجرای این طرح سهم قابل توجهی در کاهش بار ترافیکی این خیابان و خیابان‌های دیگری مانند شهید لطیفی و میلاد خواهد داشت، می‌گوید: «این طرح کلید خورده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰ به پایان برسد و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.»

  • خدیجه قراکشلو، دبیر شورایاری محله خانی‌آبادنو /خیابان میثاق‌شمالی زودتر تعریض شود

خداحافظی با ترافیک خانی‌آبادنو

یکی از دغدغه‌های مهم اهالی محله خانی‌آباد نو به‌خصوص ساکنان خیابان میثاق شمالی رفع معارض ملکی جنب خیابان نصیرزاده بود که خوشبختانه با اقدامات خوب مدیریت شهری منطقه چندی پیش به ثمر نشست.  
دبیر شورایاری محله خانی‌آباد نو با بیان این موضوع می‌گوید: «وجود این ملک معارض نه تنها ترافیک سنگینی در این خیابان و خیابان‌های مجاور به همراه داشت، بلکه موجب نازیبایی این خیابان شده بود. با تخریب این ملک طرح تعریض خیابان اجرایی و علاوه بر روان شدن ترافیک نمای محله هم بهتر خواهد شد.»
«خدیجه قراکشلو» ادامه می‌دهد: «اهالی محله از این اقدام خیلی راضی‌اند و طی این مدت کوتاه نظرات مثبت خود را به ما اعلام کرده‌اند و تنها تقاضای آنها این است که طرح هرچه زودتر به نتیجه برسد و خیابان تعریض شود.»

  • مجید یحیوی، شورایار محله خانی‌آباد نو /پایان روایت‌های ضد و نقیض

خداحافظی با ترافیک خانی‌آبادنو

طی سال‌های گذشته همه ملک‌های خیابان میثاق شمالی عقب‌نشینی کرده بودند و عقب‌نشینی نکردن این ملک قدیمی نارضایتی اهالی محله را به همراه داشت.  
شورایار محله خانی‌آباد نو با بیان اینکه این موضوع باعث ایجاد شائبه و انتشار روایت‌های ضد و نقیض بین اهالی محله شده بود، می‌گوید: «اقدام خوب شهرداری منطقه بالاخره به این روایت‌ها پایان داد و روزنه امیدی را برای تعریض خیابانی پر تردد به وجود آورد.»
«مجید یحیوی» با بیان اینکه بیشتر خودروها برای دسترسی به بلوار میلاد، اسفندیاری، سه‌راه شریعتی و... به محض ورود به خانی‌آباد نو از این خیابان عبور می‌کنند، می‌گوید: «ترافیک عمده‌ترین مشکل ساکنان این خیابان بود که امیدواریم با اجرای طرح تعریض خیابان به‌زودی رفع شود.»
 

کد خبر 588223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha