حدود یک دهه از تکمیل بخش شرقی بزرگراه شهید همت و ساخت بزرگراه شهید زین‌الدین در شمال شرق تهران می‌گذرد.

مجيد آباد

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  این بزرگراه تا شرقی‌ترین بخش پایتخت امتداد دارد و در مسیرش از منطقه ۴ و محله‌های قاسم‌آباد، اوقاف، قنات کوثر، مجیدآباد و... عبور می‌کند.

هر چند تکمیل بزرگراه زین‌الدین نقش زیادی در روان‌سازی ترافیک شمال شرق پایتخت داشته است، اما در محله‌هایی مثل مجیدآباد موجب مسدود شدن محله و کاهش دسترسی شهروندان شده و ساکنان این محله در طول یک دهه خواستار خارج شدن محله‌شان از بن‌بست بوده‌اند. اهالی می‌پرسند؛ حالا که چرخ عمران محله‌ها با اجرای طرح‌های خرد و کلان کما بیش به حرکت در آمده، آیا انتظار ۱۰ ساله اهالی به بار می‌نشیند و محله از بن‌بست خارج می‌شود.

  • دسترسی به بازار و بوستان دشوار است 

مجیـدآبـاد از بن‌بست خارج می‌شود؟

تا پیش از ساخت بزرگراه شهید زین الدین، محله‌های تهرانپارس و مجیدآباد همجوار بودند و اهالی بین این دو محله به راحتی‌ تردد می‌کردند. اما با عبور بزرگراه درست از خط اتصال دو محله، دسترسی اهالی دشوار شد. همان زمان مدیران شهری برای حل مشکل شهروندان و تسهیل‌ تردد اهالی، روی بزرگراه پل عابرپیاده جانمایی کردند، اما به نظر می‌رسد این پل هم مشکلات خودش را دارد.

«فریبا امیدوار» از ساکنان فلکه چهارم تهرانپارس درباره مشکلات‌ تردد از روی پل عابر می‌گوید: «درست است که پل مکانیزه است اما بیشتر وقت‌ها پله برقی خراب و عبور از پل دشوار می‌شود.» او به کیسه میوه‌ای که در دست دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «نزدیک‌ترین بازار تره‌بار تهرانپارس در خیابان توحید است، ما برای دسترسی به این بازار باید از روی پل عبور کنیم، اما وقتی پله‌ها خراب یا پل به هر دلیلی بسته است به بازار دسترسی نداریم.»

«فرهاد نویدی» از ساکنان محله تهرانپارس هم از دردسرهای بن‌بست شدن محله می‌گوید: «محله تهرانپارس از نظر سرانه فضای سبز و تفریحی جزو محله‌های کم برخوردار است و بوستان پلیس نزدیک‌ترین بوستان به این محله است. اما با ساخت بزرگراه، دسترسی اهالی تهرانپارس به این بوستان دشوار شده است.» او ادامه می‌دهد: «تا پیش از ساخت بزرگراه شهید زین‌الدین به راحتی به آن دسترسی داشتیم؛ اما حالا ناچاریم وارد کنار گذر وفادار شویم و پس از گذر چند کیلومتر و عبور از خیابان استخر یا صاحب‌الزمان به خیابان توحید به این بوستان برسیم. در واقع مسیری که پیاده چند دقیقه طول می‌کشد را باید با ماشین در ۲۰ دقیقه طی کنیم.» 

  • مراکز خدماتی و درمانی نداریم
     

مجیـدآبـاد از بن‌بست خارج می‌شود؟

با وجودی که بزرگراه زین‌الدین موجب بن‌بست محله‌های تهرانپارس و مجیدآباد از شمال و جنوب شده، اما به نظر می‌رسد این موضوع به دلیل نبود مراکز خدماتی، تجاری و درمانی در محله مجیدآباد، برای ساکنان این محله دردسر بیشتری داشته است.

«زهرا ولی» از ساکنان خیابان توحید می‌گوید: «در محله مجیدآباد مراکز تجاری و خدماتی مثل بانک و درمانگاه و بیمارستان و مدرسه و... نداریم و اهالی برای دسترسی به این مراکز باید حتماً به تهرانپارس بروند و با مسدود شدن محله توسط بزرگراه زین‌الدین مسیر طولانی را طی کنند.»

این شهروند معتقد است: «تنها مرکز خدماتی محله، دادگاه شهید باهنر است که چون یک مرکز فرامنطقه‌ای است مراجعان بسیاری از همه مناطق تهران دارد و باعث شلوغی و دردسرمحله شده است.» او می‌افزاید «از مدیران شهری انتظار داریم یک زیرگذر شبیه زیرگذری که در محله قنات کوثر، بلوار مطهری را به بزرگراه باقری وصل می‌کند، درست کنند تا با اتصال خیابان توحید به فلکه چهارم تهرانپارس، دسترسی ما هم به تهرانپارس آسان شود.» 

  • درخواست ساخت زیرگذر یا روگذر

پیگیری رفع بن‌بست محله مجیدآباد از موضوعاتی است که همزمان با ساخت و افتتاح بزرگراه شهید زین‌الدین در دستور کار شورایاری محله مجیدآباد بوده است.

«رضا کرامتی» از ساکنان قدیمی و عضو شورایاری درباره مشکلات مسدود بودن محله می‌گوید: «عبور بزرگراه شهید زین‌الدین از جنوب محله مجیدآباد، دسترسی اهالی را به محله‌های اطراف و به‌ویژه تهرانپارس دشوار کرده است و ساکنان مجیدآباد برای رفتن به محله تهرانپارس‌ یا شرق منطقه باید از بزرگراه شهید باقری و یا از مسیر خیابان استقلال و امتداد خیابان سیدعلی (استخر) ‌ تردد کنند.

همچنین ساکنان محله‌ تهرانپارس هم ناچارند برای دسترسی به خیابان شهیدان قزوینی (توحید)، بوستان پلیس و بخش شمالی محله مجیدآباد وارد مسیر شرق بزرگراه شهید زین‌الدین شوند و از زیر پل شهید قائمی به سوی غرب بزرگراه حرکت کنند که این موضوع موجب افزایش بار ترافیک این محدوده و اتلاف وقت می‌شود و با اهداف اصلی توسعه بزرگراه‌ها یعنی افزایش دسترسی‌ و کاهش ترافیک در تضاد است.»

این شورایار می‌افزاید: «بارها از شهرداری و شورای‌شهر درخواست ساخت زیرگذر یا روگذر برای اتصال خیابان توحید به فلکه چهارم تهرانپارس را داشته‌ایم اما مدیران شهری می‌گویند به دلیل نبود بودجه و همین‌طور به دلایل فنی این موضوع مقدور نیست.» کرامتی معتقد است در صورت خواست مدیران، مشکلات فنی قابل حل است. او به معبر روگذر خیابان شریعتی و بزرگراه همت اشاره می‌کند و می‌گوید: «نمونه مشکل محله ما در خیابان شریعتی بود که به دلیل گذر بزرگراه همت مسدود شده بود، اما با ساخت معبر روگذر از خیابان شریعتی بر روی بزرگراه همت این مشکل حل شد، پس قطعاً می‌شود معبر مشابهی از خیابان توحید بر روی بزرگراه زین‌الدین ایجاد شود.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۴ /برنامه‌ای برای ساخت زیرگذر نداریم 

مجیـدآبـاد از بن‌بست خارج می‌شود؟
مهدی اناری/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۴

گلایه اهالی مجیدآباد از بن‌بست ۱۰ ساله محله را با «مهدی اناری» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۴ در میان می‌گذاریم. اناری می‌گوید هیچ‌وقت قرار نبوده زیرگذر یا معبری برای اتصال خیابان توحید به فلکه چهارم تهرانپارس ساخته شود. صرفاً قرار بود بررسی شود که آیا امکان ساخت این معبر هست یا خیر که بعد از بررسی‌های کارشناسی دیدند از نظر ترافیکی و عمرانی این موضوع به صلاح نیست.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه در توضیح بیشتر می‌افزاید: «اگر قرار به ساخت زیرگذر، کنارگذر یا روگذر باشد باید حداقل نصف املاکی که نبش خیابان توحید هست، خریداری شود، در واقع بیشتر ساکنان خیابان باید املاکشان را بفروشند و بروند درحالی که قطعاً راضی به این کار نیستند. پس عملاً اجرای این طرح ممکن نیست.» 
اناری ادامه می‌دهد: «در حال حاضر با انجام یک اصلاح هندسی، خیابان توحید به شهید زین‌الدین غرب متصل شده، اهالی هم برای رسیدن به تهرانپارس می‌توانند از خیابان استخر و بلوار شاهد تردد کنند که با وجودی که قدری طولانی است اما پرترافیک نیست.» معاون ترافیک شهردار منطقه از اجرای طرحی برای کاهش ترافیک خیابان توحید خبر داده و می‌گوید: «قبلاً یک خروجی از بزرگراه شهید باقری به کوچه بیستم خیابان توحید زدیم که خودروها از شمال وارد محله شوند و قرار است به‌زودی یک رمپ خروجی از جنوب محله و خیابان نظری شمالی ایجاد کنیم. ساخت این رمپ به‌زودی آغاز می‌شود و تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»

کد خبر 603095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha