چندی پیش مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه عمرانی ساخت خط ۱۰ مترو تهران با حضور شهردار و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

صداي پاي مترو

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  چندی پیش مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه عمرانی ساخت خط ۱۰ مترو تهران با حضور شهردار و جمعی از مدیران شهری برگزار شد. قرار است این خط از ایستگاه وردآورد در منطقه ۲۲ شروع و با گذر از مناطق ۲، ۵، ۳ و یک به محله قنات کوثر و مجیدآباد در شمال شرق پایتخت برسد. به این بهانه کم و کیف دسترسی اهالی این محله‌ها به حمل‌ونقل عمومی را بررسی کردیم. همچنین از «علی امام» مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، زمان ساخت و راه‌اندازی ایستگاه‌های بخش شرقی این خط که در محدوده منطقه ۴ هستند را جویا شدیم.  

  • سهم ناچیز اهالی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی 

خبر عبور خط ۱۰ مترو از محله‌های مجیدآباد و قنات کوثر برای ساکنان این محله‌ها که تاکنون از خطوط ریلی محروم بوده و سهم ناچیزی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارند، مسرت‌بخش است. «مینا مقیمی» از اهالی محله مجیدآباد که هر روز برای رسیدن به محل کارش باید تا میدان رسالت برود،

با خوشحالی از شنیدن این خبر می‌گوید: «وضع فعلی این محله از نظر دسترسی به حمل‌ونقل عمومی مناسب نیست. فقط خط اتوبوس شهرک پارس از اینجا می‌گذرد و به رسالت می‌رود. این اتوبوس در طول مسیرش از محله‌های مختلف عبور می‌کند برای همین مسیر خیلی طولانی می‌شود و ما هر روز زمان زیادی را در اتوبوس می‌گذرانیم تا به میدان رسالت برسیم.» مقیمی در ادامه می‌گوید: «برای اینکه با اتوبوس و تاکسی به غرب یا مرکز شهر برویم باید به میدان رسالت برویم و هر روز این مسیر طولانی را طی کنیم اما اگر خط مترو راه‌اندازی شود که مستقیم به غرب برود و با خطوط دیگر مترو در ارتباط باشد، خیلی در وقت صرفه‌جویی می‌شود.»

  • مترو تهرانپارس خلوت می‌شود

در حال حاضر ۵ ایستگاه بخش شرقی خط ۲ مترو محله‌های علم و صنعت، نارمک، تهرانپارس و جوادیه و محله‌های همجوار را پوشش می‌دهد و به نظر می‌رسد ساخت خط جدید مترو در شمال تهرانپارس و به موازات خط ۲، حجم مسافر این خط را کم کند.

«منیر گرجی» عضو شورایاری محله تهرانپارس غربی در این‌باره می‌گوید: «بخش شرقی خط ۲ مترو از محله‌های پرجمیعتی مثل تهرانپارس گذر کرده و با محله‌های قنات کوثر، مجیدآباد و... همجوار است از این‌رو واگن‌های قطار تقریباً در همه ساعت‌ها شلوغ و مملو از مسافر است و گاهی در ساعت‌ها پیک باید چند قطار بگذرد، تا بتوانیم سوار قطار شویم. دلیل این موضوع هم مشخص است چون تنها دسترسی ساکنان شرق و شمال شرق منطقه همین یک خط مترو است، ولی با راه‌اندازی خط جدید دسترسی اهالی شمال منطقه به خطوط ریلی افزایش یافته و مترو تهرانپارس خلوت‌تر می‌شود.» 

  • تحقق خواسته چندین ساله اهالی

خط ۱۰ مترو جمعاً ۳۵ ایستگاه دارد که ۲ ایستگاه از شرقی‌ترین آنها قرار است در محله قنات‌کوثر ساخته شود، محله‌ای که مانند بسیاری از محله‌های شمال شرق پایتخت سهم کمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد.

«داود اصلاحچی» عضو شورایاری محله قنات کوثر در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به قنات کوثر ایستگاه شهید باقری در خط ۲ است اما اهالی برای رسیدن به این ایستگاه باید یک خط تاکسی سوار شوند.» اصلاحچی در ادامه می‌گوید: «سال‌هاست که یکی از مهم‌ترین خواسته اهالی راه‌اندازی خط مترویی است که از شمال شرق پایتخت و همسایگی محله قنات کوثر بگذرد و خوشبختانه حالا ۲ ایستگاه مترو در این محله قرار است ساخته شود که دسترسی اهالی به شبکه حمل‌ونقل ریلی افزایش پیدا می‌کند.»

عضو شورایاری محله در ادامه می‌گوید: «این‌طور که در خبرها گفته می‌شود ۵ ایستگاه از خط ۱۰ مترو نصیب منطقه ۴ می‌شود اما هنوزگلنگ زنی و جانمایی فیزیکی صورت نگرفته و اهالی بی‌صبرانه منتظر ساخت این ایستگاه‌ها هستند.» 

  • به شرط تأمین مالی، آماده اجرا هستیم

با وجود آغاز پروژه عمرانی خط ۱۰ مترو در غربی‌ترین ایستگاه، تاکنون هیچ اطلاع‌رسانی درباره زمان اجرای این پروژه در شرق و ساخت ایستگاه‌های بخش شرقی آن انجام نشده است. این موضوع را از «علی امام» مدیرعامل شرکت مترو جویا شدیم.

امام درباره چرایی آغاز پروژه از منطقه ۲۲ می‌گوید: «خط ۱۰ مترو از مناطق ۲۲، ۵، ۲، ۳، یک و چهارعبور می‌کند که در میان این مناطق، منطقه ۲۲ برخورداری کمتری از خطوط حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری دارد، از این‌رو اولویت اجرای این خط را به این منطقه اختصاص دادیم.» مدیرعامل شرکت مترو درباره زمان آغاز پروژه دربخش شرقی خط ۱۰ می‌گوید: «طرح‌ها و نقشه‌ها آماده است و شرکت مترو به‌عنوان مجری آمادگی دارد حداکثر تا اوایل سال ۱۴۰۰ کلنگ اجرای پروژه را در بخش شرقی به زمین بزند اما قبل از آن باید اعتبارات و منابع غیرنقدی تأمین شود.»  امام در پایان می‌افزاید: «در صورت تأمین منابع مالی و در شرایط نرمال خط ۱۰ مترو تا ۵ سال آینده به طور کامل آماده بهره‌برداری می‌شود.» 

  • خط ۱۰ مترو در یک نگاه

خط ۱۰ مترو به طول ۴۳ کیلومتر و با ۳۵ ایستگاه، شمالی‌ترین خط پیشنهادی برای مترو تهران است که از ایستگاه وردآورد در میانه خط ۵ مترو شروع می‌شود، از محدوده‌های شمالی بزرگراه نیایش و صدر به سمت شرق امتداد می‌یابد و ایستگاه انتهایی آن قنات کوثر خواهد بود. این خط نیز با تمام خطوط شمالی‌ـ جنوبی مترو تهران تبادل سفر دارد.  

  1. نشانی ۵ ایستگاه این خط که در منطقه ۴ جانمایی شده به شرح زیر است: 
  2. ایستگاه قنات کوثر؛ بزرگراه شهید باقری، تقاطع بزرگراه شهید زین‌الدین یا پل قنات کوثر
  3. ایستگاه مجیدآباد؛ بزرگراه شهید باقری، بالاتر از پل استقلال، نبش خیابان ۲۰ غربی
  4. ایستگاه شهید بابایی؛ بزرگراه شهید بابایی، تقاطع بزرگراه شهید باقری
  5. ایستگاه هنگام؛ بزرگراه شهید بابایی، تقاطع بلوار هنگام
  6. ایستگاه لویزان؛ بزرگراه شهید بابایی، تقاطع بلوار نیروی زمینی ارتش
  • همه خطوط و ایستگاه‌های مترو منطقه

منطقه ما با داشتن ۵ ایستگاه در بخش‌ شرقی خط ۲ و ۵ ایستگاه در قسمت شمال شرقی خط ۳ جزو مناطق برخوردار شبکه ریلی شهری در پایتخت است.  

  • ایستگاه‌های خط ۲ مترو

خط ۲ مترو در منطقه‌مان از تقاطع خیابان شهید آیت و بزرگراه رسالت آغاز و به شرقی‌ترین بخش منطقه در انتهای خیابان جشنواره می‌رسد.  

  1.  ایستگاه سرسبز (در تقاطع خیابان شهید آیت و بزرگراه رسالت)
  2.  ایستگاه علم و صنعت (در تقاطع خیابان دردشت و بزرگراه رسالت)
  3.  ایستگاه شهید باقری (در تقاطع بزرگراه شهید باقری و بزرگراه رسالت)
  4.  ایستگاه تهرانپارس (بالاتر از چهارراه تهرانپارس)
  5.  ایستگاه فرهنگسرا (در انتهای خیابان جشنواره)
  • ایستگاه‌های خط ۳ مترو 

خط ۳ مترو از تقاطع خیابان بنی‌هاشم و خواجه عبدالله شروع شده و تا مرز مشترک منطقه‌مان با منطقه یک شهرداری ادامه دارد.  

  1. ایستگاه خواجه عبدالله (تقاطع خیابان بنی‌هاشم و خواجه عبدالله)
  2. ایستگاه زین‌الدین (تقاطع بزرگراه شهید صیاد شیرازی و خیابان گیلان)
  3. ایستگاه هروی (انتهای خیابان جمالی غربی جنب بزرگراه شهید صیاد شیرازی)
  4. ایستگاه شهید نامجو (حسین‌آباد) (تقاطع خیابان شهید وفامنش و خیابان مژده)
  5. ایستگاه نوبنیاد (مرز منطقه یک و منطقه ۴)
     
کد خبر 560161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha