در سال‌های اخیر شبکه حمل‌ونقل عمومی در مناطق غربی تهران توسعه پیدا کرده است و بسیاری از شهروندان به سبب کاهش هزینه‌ها یا تردد آسان از این ناوگان استفاده می‌کنند.

سفر

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  در مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ خطوط اصلی و گذری بسیاری در زمینه جابه‌جایی مسافران از خطوط اتوبوس‌های تندرو گرفته تا اتوبوس‌های بین شهری و شهرک‌های اقماری فعال است. شهروندان مناطق غرب تهران با استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و مسافت، خود را به ایستگاه وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و مترو برسانند. به گفته معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌های این مناطق، روزانه صدها هزار نفر از شهروندان از خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این بخش بهره‌مند می‌شوند. در این گزارش وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی غرب تهران را بررسی کرده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰‌درصد استانداردهای توسعه حمل‌ونقل عمومی در مناطق غرب تهران اجرا شده است

  •  ۱۰ دقیقه انتظار

حمل‌ونقل عمومی در سال‌های اخیر، آهنگ رو به رشدی در پهنه غرب تهران داشته است. امروز اهالی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر می‌مانند.

  •  ۱۰ دقیقه انتظار

حمل‌ونقل عمومی در سال‌های اخیر، آهنگ رو به رشدی در پهنه غرب تهران داشته است. امروز اهالی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر می‌مانند.

  • خطوط اتوبوس غرب پایتخت

۱۰۶ خط اتوبوس به شهروندان غرب پایتخت خدمات ارائه می‌دهند. منطقه ۵ با ۶۰ خط اتوبوسرانی، بیشترین خطوط اتوبوسرانی غرب تهران را دارد و منطقه ۲۱ با ٧ خط مبدأ در رتبه چهارم ایستاده است. منطقه ۲۲، ۱۹ خط و ۹ هم ۲۰ خط اتوبوسرانی دارد.

  • توسعه خطوط ریلی در غرب تهران

در طرح جامع ریلی ۳ تا از ۴ خط جدید ریلی تهران، یعنی خطوط ۹، ۱۰ و ۱۱ منطقه ۲۲ را به نوعی تحت تأثیر قرار می‌دهند. خط ۹ و ۱۰ از منطقه ۲۲ عبور می‌کند و خط ۱۱ هم ایستگاه ابتدایی‌اش از مترو چیتگر است که به سمت جنوب تهران حرکت می‌کند. از سوی دیگر، تعداد ۷ ایستگاه برای خط ۶ مترو و در آینده ۶ ایستگاه برای خط ۴ و ۷ در منطقه ۵ به بهره‌برداری می‌رسد. هم‌چنین تعداد ۳ ایستگاه در توسعه شمالی خط ۷ مترو و ۳ ایستگاه در توسعه غربی خط ۴ مترو در منطقه ۵ در مرحله تحویل زمین و ساخت است. در مناطق دیگر مانند منطقه ۹، علاوه بر ایستگاه مشترک با منطقه ۲ و ۵ همچون ایستگاه «استاد معین» و «دانشگاه شریف»، ایستگاه‌های مترو در فرودگاه (ترمینال ۲ و ۴) و کریدور استادمعین جنوبی در مرحله اجرا قرار دارد. هم‌چنین طرح ساخت خط ۲ و ۴ سریع السیر و خط ۹ مترو از این محدوده می‌گذرند.

  • ۱۴ ایستگاه مترو

مترو به‌عنوان پاک‌ترین، سالم‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و به‌طور کلی کارآمدترین شبکه حمل‌ونقل منطقه، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد. سرعت مناسب، کاهش آلوده‌کننده‌های زیست‌محیطی، بهینه‌سازی حمل‌ونقل شهری، کاهش اتلاف وقت شهروندان و کاهش تصادفات رانندگی، تنها بخشی از مزیت‌های کیفی استفاده از مترو است. اکنون ۱۴ ایستگاه مترو از خطوط مختلف ناوگان ریلی شهری از جمله خطوط ۲ و ۴ و ۵ مترو، کرج و خط فرودگاه از مناطق غربی می‌گذرد.

  •  منطقه ۵ : افتتاح ۲ ایستگاه مترو تا بهمن

مهم‌ترین پروژه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۵ شامل مسقف‌سازی پایانه‌های آزادی و صادقیه، ساخت سرویس بهداشتی در پایانه آزادی، راه‌اندازی ۲ ایستگاه اشرفی اصفهانی و شهید ستاری در خط ۶ مترو تا بهمن ماه سال جاری، نوسازی و تغییر مد ۲ خط اتوبوس منطقه با مینی‌بوس، سازماندهی پایانه آزادی، ساخت مجتمع‌های ایستگاهی مترو، ساخت سامانه تندرو در خیابان کاشانی و بزرگراه ستاری، اتصال زیرگذر جناح به ایستگاه جناح در رفیوژ میانی بزرگراه است. هم‌چنین منتقل نشدن خطوط اقماری اتوبوس و تاکسی به مناطق حاشیه‌ای، تعیین تکلیف نشدن مدیریت خطوط اقماری، دوگانگی مدیریت در طرح انطباق اتوبوس و تاکسی با مناطق ۲۲‌گانه از جمله مهم‌ترین مشکلات ترافیکی این منطقه است.

  • منطقه ۹:  اتوبوس‌های جدید نمی‌رسد!

برقراری خط انشعابی ۴ مترو برای خدمت‌رسانی به محدوده فرودگاه بین الملی مهرآباد، اجرای عملیات اجرایی ساخت ورودی ایستگاه مترو استادمعین در ضلع جنوب خیابان آزادی، تعمیر و بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی، تعمیر و نگهداری تجهیزات حمل‌ونقل عمومی شامل سرپناه‌ها، علائم، خط‌کشی، نرده و... از جمله اقدامات و پروژه‌های مهم شهرداری منطقه ۹ در زمینه حمل‌ونقل عمومی برای رفاه بیشتر و تردد آسان شهروندان است. متأسفانه منطقه ۹ سهمی از اتوبوس‌های جدید ندارد. به همین دلیل با تزریق اتوبوس به سایر مناطق، مازاد اتوبوس‌های فعال آن مناطق به این منطقه اختصاص خواهد یافت. از توسعه نیافتن حمل‌ونقل عمومی ریلی در محدوه منطقه ۹ از جمله مشکلات این منطقه است.

  •  منطقه ۲۱: محروم از حمل‌ونقل عمومی

بیست و یکمین تکه از پایتخت یکی از کم برخوردارترین مناطق شهر تهران از نظر حمل‌ونقل عمومی است. این منطقه از داشتن ایستگاه مترو و خطوط بی. آر. تی محروم است. همچنین پایانه اتوبوسرانی در این منطقه وجود ندارد. فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین چالش منطقه ۲۱ محسوب می‌شود که برای رفع آن اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌اند.

  • منطقه ۲۲ : در انتظار خط ۱۰ مترو

مسقف‌سازی پایانه ایران‌خودرو، اتمام پایانه وردآورد، افزایش خطوط تاکسیرانی از ۱۳ خط به ۲۰ خط، ساماندهی کل پایانه‌های منطقه و نوسازی خطوط اتوبوسرانی، توسعه مسیر دوچرخه‌سواری و پیگیری مداوم برای تسریع بخشیدن ساخت خط ۱۰ در یک بازه زمانی ۳ نهایت ۴ ساله و اتصال آن به میدان کتاب در منطقه ۲ از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۲ به شمار می‌رود.

۱۰۰ درصد مسافران مترو و اتوبوس‌ها از بلیت الکترونیک استفاده می‌کنند. اکنون پس از گذشت چندین سال از اجرای طرح ارائه بلیت الکترونیک به جای پول در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به یک فرهنگ تبدیل و در عادت و ذهن شهروندان نهادینه شده است.  

۶۵۲۰ دستگاه تاکسی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مناطق غربی تهران مستقر هستند تا شبانه‌روز مسافران را جابه‌جا کنند.

۱۲ پایانه حمل‌ونقل عمومی با مساحتی حدود ۱۴۰ هزارمترمربع در منطقه ۵ دایر است.

۱۱۸ کیلومتر از مسیرهای دوچرخه‌سواری درحال بهره‌برداری منطقه ۲۲ تفریحی و ۱۱ کیلومتر دیگر مسیر دوچرخه محلی است.

۲۰۲۵ تاکسی تلفنی و اینترنتی در منطقه ۲۱ در حال فعالیت هستند.

۹ خط منطقه ۹ مبدأ خطوط حومه (شهرک‌های اقماری) در غرب پایتخت است.

۱۵۰ خط از خطوط تاکسیرانی در مناطق غربی، بخش وسیعی از تهران را پوشش می‌دهند.   تاکسی‌ها هنوز هم یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین وسایل نقلیه عمومی در تهران هستند. البته در مقایسه با مترو و بی. آر. تی، هزینه‌ استفاده از تاکسی بیشتر است، اما مزیت‌های خود را دارد.

 ۴۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه ۲۲ ایجاد می شود که حدود ۳۶ کیلومتر آن ساخته شده است.

کد خبر 572402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha