شیوع کرونا طی یک سال گذشته و ازدحام جمعیت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی موجب شد تا اتوبوس و مترو به‌عنوان یکی از کانون‌های آلوده و پرخطر شناخته شوند

محمد خردمند

به همین دلیل لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در وسایل حمل‌ونقل عمومی یکی از دستورالعمل‌های شهرداری مناطق برای جلوگیری از انتشار این ویروس و حفظ سلامتی شهروندان مدنظر قرار گرفته است. یکی دیگر از اولویت‌هایی که در منطقه یک برای رفاه و ترغیب شهروندان به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده نوسازی اتوبوس‌هاست. با پیگیری‌های معاونت حمل‌ونقل منطقه یک در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به تازگی ۱۰دستگاه اتوبوس نو در خط ۲۱۶ (شهید محلاتی به علم وصنعت) به کارگیری شده است.

در منطقه یک خطوط اتوبوسرانی ویژه‌ای در حال سرویسدهی هستند. خطوط بی. آر. تی از تجریش تا راه‌آهن، شهرک لاله(در انتهای بزرگراه ارتش) تا جوانمرد قصاب و پارک وی تا پایانه جنوب مسافتی طولانی را طی می‌کنند و از خطوط فرامنطقه‌ای به شمار می‌آیند که روزانه مسافران بسیاری را بین مناطق جنوب تا شمال شهر جابه‌جا می‌کنند. همچنین برای رفاه شهروندان منطقه وبا پیگیری‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۳ خط شبانه بی. آر. تی هم فعالیت دارند. علاوه بر این خطوط، در محله‌های منطقه یک ۴ پایانه اتوبوس و ۵ پایانه تاکسی فعالیت می‌کنند و وظیفه خدمت‌رسانی به مسافران را برعهده دارند.
 اضافه شدن ۱۱۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران می‌تواند تا حدود زیادی از جمعیت و ازدحام مسافران در اتوبوس‌های مناطق مختلف را کاهش دهد که در این صورت استقبال مسافران از این وسیله نقلیه عمومی بیشتر خواهد شد.  
بافت متفاوت محله‌های شمال شهر، خیابان‌های پرشیب و صعب‌العبور برخی محله‌ها اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را بیشتر کرده و برخی اتوبوس‌هایی که در این محله‌ها فعالیت دارند نیاز به تعمیر و نوسازی دارند اما اتوبوس‌ها تحت پوشش شرکت‌های بخش خصوصی هستند و نوسازی آنها از حیطه اختیارات منطقه خارج است. با این حال و بنا به درخواست شهروندان و با پیگیری‌های انجام شده به تازگی مینی‌بوس‌هایی در ۲ محله جماران و درکه که خیابان‌های صعب‌العبور دارد جایگزین اتوبوس شده است. خط تجریش - درکه خط تجریش - جماران به‌زودی با تعدادی مینی‌بوس نو و بازسازی شده. خدمات خود را بهبود خواهند داد. با اضافه شدن ۱۱۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران، توسعه خطوط مترو و تغییر ناوگان حمل‌ونقل عمومی به مینی‌بوس در محله‌هایی با خیابان‌های پرشیب، امیدواریم شاهد بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی منطقه در سال جدید باشیم.  

کد خبر 586994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha