مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه شهری: اقدامات اجرایی مدیریت شهری برای بهبود وضعیت محیط‌زیست پایتخت با تأکید بر نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل آغاز شده است.

مینی بوس

مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های تهران به‌عنوان وسایل نقلیه حمل‌ونقلی ارزان قیمت، مورد توجه میلیون‌ها نفر از شهروندان هستند و مسئولان می‌کوشند همه سعی خود را برای ارتقای کیفیت آلودگی این وسایل به‌کار برند. پس از آغاز نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های پایتخت، موضوع نوسازی مینی‌بوس‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت به‌عنوان گامی مهم، به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. در پی برنامه مشترک مدیریت شهری، سازمان محیط‌زیست و ستاد مدیریت سوخت برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده تهران، اعلام شد که تمامی صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده برای نوسازی ثبت نام کرده و مینی‌بوس جدید خود را نیز انتخاب کرده‌اند. بدین‌ترتیب مراحل اداری کار در جریان است و بخش سخت کار مانند فراخوان و انتخاب مینی‌بوس‌ها انجام شده است. همچنین درخصوص ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، خرید اتوبوس برقی و هیبریدی یکی از اولویت‌های کاری اتوبوسرانی در سال 93تعیین شده است.

تاکنون نیز 10دستگاه اتوبوس هیبریدی خریداری شده و پیگیری برای ورود آنها به ناوگان ادامه دارد. هم‌اکنون ۱1۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده در پایتخت وجود دارد که مدیریت شهری برای نوسازی آنها نیازمند حمایت‌های دولت است.

امید به تسریع در نوسازی

براساس توافقات انجام گرفته مقرر شده شهرداری تهران و سازمان محیط‌زیست هرکدام برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده 10میلیون تومان کمک بلاعوض داشته باشند و 20میلیون تومان نیز وام به دارندگان این خودروها پرداخت شود. در عین حال افزایش قیمت خودرو و عدم‌پرداخت تسهیلات از سوی دولت دهم، روند نوسازی مینی‌‌بوس‌های فرسوده را متوقف کرد اما امید است با حمایت‌های دولت جدید این امر هرچه سریع‌تر محقق شود.

سال گذشته 100دستگاه از مینی‌بوس‌های تهران مورد نوسازی قرار گرفتند و 1100دستگاه مینی‌بوس فرسوده با عمر بیش از 20سال باقی مانده که در انتظار نوسازی قرار دارند. بنا بر اعلام کارشناسان محیط‌زیست، هر یک از مینی‌بوس‌های فرسوده چند برابر یک مینی‌بوس نو هوا را آلوده می‌کنند و خروج این خودروها از چرخه حمل‌ونقل عمومی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
آنگونه که پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از برنامه‌های محیط‌زیستی شهرداری در حمل‌ونقل عمومی سخن گفته، احیای خطوط برقی اتوبوسرانی در پایتخت نیز در دستور کار قرار گرفته و 33اتوبوس برقی در سال جدید به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود.

پیش به سوی حمل و نقل پاک

بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، براساس برنامه 5ساله حمل‌ونقل شهرداری باید به سمت حمل‌ونقل پاک و سبز برود و تلاش برای احیای این خطوط در همین برنامه قرار دارد. وی در مورد امکان راه‌اندازی خطوط برقی گفت که ما مجبوریم از پتانسیل و امکانات گذشته در این زمینه استفاده کنیم بنابراین، این خطوط از محور انقلاب به سمت جنوب است. ما در گذشته در خیابان 17شهریور خطوط برقی را داشته‌ایم که تلاش می‌کنیم این اتوبوس‌های جدید با استفاده از همان پتانسیل‌های گذشته خدمات‌رسانی کنند.

سنندجی همچنین از ایجاد خطوط تندرو بدون استفاده از گاردریل در فاز دوم توسعه خطوط تندروی اتوبوسرانی خبر داد و برای تکمیل شبکه اتوبوسرانی قرار است خطوط تندرویی ایجاد شود که نیاز به گاردریل نداشته باشد.ایجاد مطالعه برای تغییرات شبکه اتوبوسرانی، راه‌اندازی خطوط برقی و تقویت امکانات تعمیرگاهی از دیگر برنامه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی برای سال 93است. هر‌ماه 74 دستگاه اتوبوس فرسوده می‌شوند و نیاز به امکانات تعمیرگاهی بیشتر می‌شود. حمایت بخش خصوصی، آموزش پرسنل فنی، اجرا و اعمال ایزوهای 1401، از دیگر برنامه‌هایی است که سنندجی به‌عنوان اولویت‌های سال 93به آن اشاره می‌کند.

کد خبر 255648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز