مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

چرخ حمل‌ونقل پایتخت با کمبود ۴ هزار دستگاه اتوبوس همچنان پابرجا می‌چرخد.

حمل ونقل شهری

براساس قانون حمایت از حمل ونقل عمومی، دولت باید هرسال هزار دستگاه اتوبوس تحویل تهران دهد اما 4سال است این اتفاق نیفتاده و 4هزار اتوبوس به پایتخت‌نشینان بدهکار است.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب در ادامه گفت: در این میان البته مدیریت شهری دست روی دست نگذاشته و از محل اعتبارات مدیریت شهری که از عوارضی که خود شهروندان پرداخت می‌کنند تأمین می‌شود، نسبت به تامین اتوبوس‌های مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی و قطارهای مورد نیاز شبکه مترو اقدام کرده است.

آنگونه که سیدجعفر تشکری هاشمی گفته، بر این اساس امسال 420دستگاه اتوبوس دوکابین که هرکدام از آنها معادل 2دستگاه اتوبوس تک‌کابین مسافر جابه جا می‌کنند به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد.رویه مدیریت شهری در سال‌های اخیر در حالی برپایه خودکفایی شکل گرفته که برای نمونه صنعت مترو صددرصد بومی‌سازی‌ شده است.

معاون شهردار تهران درباره انگیزه شهرداری پایتخت برای آبادانی و توسعه شهر، اظهار کرد که مدیریت شهری 8سال است که روی پای خود ایستاده و با بسیج امکانات و ظرفیت‌های موجود منتظر آمدن پول برای شروع کارها نمانده و بدون هیچ‌گونه حمایتی، پروژه‌های بزرگی را به‌تنهایی انجام داده است. بدین‌ترتیب شخص شهردار مستقیماً هدایت پروژه‌های بزرگ شهری ازجمله پروژه‌های حمل‌ونقلی را برعهده دارد و برای امسال بودجه‌ای بیش از 4هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو، اتوبوسرانی و سایر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی پیش‌بینی شده است.

در حال حاضر کارهایی از قبیل ساخت تونل‌ها، ایستگاه‌ها و پایانه‌های مترو صددرصد در تهران بومی شده که این مسئله روی تولید ملی کشور تأثیر مثبتی بر جای گذاشته است. همچنین شهردار مشهد در گفت‌وگوی اخیر با همشهری به این خودکفایی در تهران اشاره کرده بود. مشهد به‌عنوان دومین کلانشهر مجهز به مترو در ماه‌های اخیر سفارش ساخت تمامی واگن‌های مورد نیاز خود را به کارخانه واگن‌سازی‌ تهران داده است.

در بخش واگن‌سازی‌ مترو نیز تا 60درصد بومی‌سازی‌ شده و در حال حاضر واگن‌های یک‌طبقه و دو طبقه مترو در داخل کشور تولید می‌شود. امروز صنعت واگن‌سازی‌ مترو با وجود اینکه چند سال بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد، از صنعت خودروسازی کشورمان که حدود نیم قرن از قدمت آن می‌گذرد، بسیار جلو‌تر است چرا که با توان متخصصان داخلی و بدون حضور کارشناسان خارجی، تمام قطعات آن بومی‌سازی‌ شده است.

در حال حاضر متروی تهران با شبکه‌ای به طول 152کیلومتر در حال سرویس‌دهی است. به‌صورت همزمان خطوط 5، 6، 7 و نیز خط متروی ورامین در دست ساخت است، به‌طوری که در سال‌جاری 30کیلومتر به متروی تهران افزوده خواهد شد که شامل 18کیلومتر در بخش شمالی خط 3 و 12کیلومتر در خط7 است.

پیشرفت‌های پایتخت در شرایطی رخ داده که باید با سرمایه‌گذاری دولت توسعه پیدا کند و مدیریت شهری نیز آمادگی خود را از نظر تخصصی و اجرایی برای توسعه این خطوط اعلام کرده و درصورتی که دولت منابع لازم را در اختیار تهران بگذارد، کار ساخت خطوط حومه‌ای سرانجام می‌گیرد. در این‌باره در حال حاضر بیش از 70درصد کارهای عمرانی خط متروی پرند انجام شده و درصورت تأمین منابع مورد نیاز این خط ظرف کمتر از یک سال راه‌اندازی خواهد شد.

نصب 100دوربین در تقاطع‌های پایتخت تا پایان سال

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز خبر داد که تا پایان سال‌جاری 100 تقاطع پایتخت به دوربین‌های ثبت تخلف تجهیز خواهند شد. تجربه استفاده از دوربین‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت در تونل توحید، تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر نشان می‌دهد شهروندان پایتخت به تجهیزات هوشمند شهر اقبال خوبی نشان داده‌اند. نصب دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و تقاطع‌های هوشمند به گفته مسئولان مهم‌ترین اقدام حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در سال93 است.

کد خبر 258130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز