مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

به تمامی شرکت‌های خصوصی ابلاغ شده که سبقت در خطوط ویژه اتوبوسرانی ممنوع است و چنانچه راننده‌ای در این خطوط سبقت بگیرد، یا در شهر تهران اتوبوسی با سرعت بیش از ۵۰کیلومتر تردد کند، شدیدا با راننده برخورد می‌شود.

حمل و نقل

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: در پی تأکید دادستان تهران بر تقصیر 50درصدی شرکت بهره‌بردار در حادثه واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان، سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری علاوه بر اقدامات کنترلی که سابق بر این حادثه داشته است، در مورد اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد شرکت‌های خصوصی بهره‌بردار بسیار سختگیرانه برخورد خواهد کرد. براساس دستور اعلام شده، در مقابل تخلف و عدم‌رعایت قانون از سوی شرکت‌های خصوصی به هیچ عنوان اغماض صورت نمی‌گیرد. این تصمیم به دنبال سانحه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در غرب تهران گرفته شد که متأسفانه در این حادثه 8 نفر از شهروندان جان باختند.

اما دومین جشنواره مشکات فرهنگ ترافیک نیز با برگزاری مراسم اختتامیه به‌کار خود پایان داد. در این مراسم که روسای کمیسیون حمل‌ونقل و عمران و کمیته محیط‌زیست و خدمات‌شهری شورای اسلامی شهر و معاونان حمل‌ونقل و ترافیک و امور‌اجتماعی شهردار تهران حضور داشتند، بر اهمیت فرهنگ ترافیک و رعایت اخلاق و قانون در رانندگی تأکید شد.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در حاشیه این مراسم با ابراز تأسف از بد‌اخلاقی ترافیکی جامعه اعلام کرد که برای رسیدن به جامعه‌ای اخلاقی در حوزه رفتارهای ترافیکی باید بی‌توجهی به قانون، بی‌نظمی و بی‌انضباطی در شهر، بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی در رانندگی، به قانونمداری، نظم و انضباط و آرامش و گذشت تبدیل شود.
به‌گفته وی، بد‌اخلاقی ترافیکی نه‌تنها بر روح و جسم راننده، بلکه بر سلامت روانی و جسمانی جامعه نیز اثر می‌گذارد و عامل خیلی از حوادث رانندگی تهران که در آن روزانه 2 نفر ازجمله یک عابر پیاده کشته می‌شوند، بد‌اخلاقی ترافیکی است.

حجت‌الاسلام میثم امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران هم در مراسم اختتامیه جشنواره مشکات ترافیک بر سهم اخلاق در این زمینه تأکید و اعلام کرد که هر جامعه را می‌توان با رفتارهای‌ ترافیکی‌ افراد آن جامعه سنجید و اگر بخواهیم در راستای‌ قانونمندی و اخلاق‌محوری‌ در شهرمان حرکت کنیم، در نخستین گام باید برای‌ بهبود رفتارهای ترافیکی‌ شهروندان برنامه‌ریزی کرد. وی با اشاره به اینکه افرادی که قانون را زیر پا می‌گذارند، در‌واقع حق‌الناس را نادیده گرفته و حقوق دیگران را تضییع می‌کنند، جشنواره مشکات را فرایندی دانست که در حوزه آموزش تلاش دارد از طریق آموزش شهروندان به نهادینه کردن فرهنگ ترافیک و اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی بپردازد.

وی با بیان اینکه ما باید مروج فرهنگی باشیم که در رفتارهای روزانه شهروندان به چشم بیاید و به‌عنوان نمونه می‌توان رعایت نظافت شهر و توجه به نکات ترافیکی را نام برد، اظهار کرد که تهران باید به شهری قانونمند تبدیل شود، به‌صورتی که هر فرد که وارد آن می‌شود با توجه به رفتارهای ترافیکی، نخستین قضاوتش در مورد تهران، قانونمداری مردم آن باشد. حجت‌الاسلام امرودی از رفتارهای ترافیکی به‌عنوان ویترین جامعه نام برد و گفت: حتی تمیزی خودروها در یک شهر می‌تواند نشانه توجه مردم آن شهر به موضوع پاکی و پاکیزگی باشد.

اتفاق‌های خوب در فرهنگ ترافیک

امرودی در ادامه تأکید کرد: مطالعه‌ای که نتیجه آن در یکی از کتاب‌های حوزه فرهنگ تهران منتشر شده، نشان می‌دهد تنها 5درصد مردم قانون‌شکن هستند اما 90درصد مردم استعداد زیر‌پا گذاشتن قوانین را دارند و باید آنقدر تلاش کرد تا به روزی برسیم که 100درصد مردم ما به قانون احترام گذاشته و مقررات را رعایت کنند.

امروز رفتار رانندگی نسبت به چند سال گذشته بهتر شده و رانندگان بیشتر قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند. به‌گفته معاون شهردار تهران رفتارهای ترافیکی نمایشگاه اخلاق و رفتار مردم و فرهنگ و هویت جامعه است و خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر به منزله نمایشگاه بزرگی است که در آن رفتارهای ترافیکی رانندگان خودروهایی که رفت‌وآمد می‌کنند، به نمایش گذاشته شده و در معرض قضاوت قرار می‌گیرد.

رابطه آموزش و کاهش تلفات رانندگی

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای‌ اسلامی‌ شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه عدم‌رعایت نظام مهندسی در ساخت بزرگراه‌ها و خیابان‌ها در گذشته، امروز مشکلات زیادی‌ را برای تهران ایجاد کرده، گفت که به همان نسبت که از مردم انتظار می‌رود تا قانون را رعایت کنند، از مسئولان نیز انتظار می‌رود تا با اصلاح و بهبود شبکه معابر و پیاده‌سازی‌ نظام صحیح مهندسی در معابر شهری، مردم را به سمت رانندگی درست و رفتار منطقی هدایت کنند.

به‌گفته وی، توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ مناسب‌ترین راه‌حل مشکل ترافیک تهران است، فقط نباید مردم را مقصر دانست، بلکه با برنامه‌ریزی‌های گسترده باید شرایط استفاده از وسایل نقلیه عمومی استاندارد، ایمن و مطلوب را برای همگان تأمین کرد و سپس از مردم خواست از وسیله نقلیه شخصی خودشان استفاده نکنند. در این مراسم که محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشت، افراد برگزیده دوم و سوم جشنواره مشکات در محور فرهنگ ترافیک مورد تجلیل قرار گرفتند و از نفراتی که رتبه نخست محورهای 12گانه جشنواره مشکات را کسب کرده‌اند نیز طی مراسم جداگانه‌ای تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 258931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز