گروه شهری: در پی افزایش سفرهای درون شهری در هفته‌های پایانی سال، ۳تحول عمده حمل‌ونقل عمومی موجب می‌شود خونی تازه در رگ حمل‌ونقل پایتخت جاری شود.

تحول در سرعت تردد، توجه به افزایش مسافرگیری در خطوط و استفاده از ظرفیت‌های جدید ازجمله ویژگی‌های این تحولات است.سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: این 3تحول بهره‌برداری بخش جنوبی مترو خط3، بهره‌برداری کامل از خط 9اتوبوس‌های تندرو و تجهیز خط 7اتوبوس تندرو به اتوبوس‌های دوکابین است.

به گفته معاون شهردار تهران روند عملیات عمرانی بخش جنوبی متروی خط 3کامل شده و تنها نقیصه‌ای که دارد پله‌های برقی است که در ترددها مورد نیاز شهروندان است. انتظار بحق شهروندان تهرانی این است که پله‌های برقی در خطوط تازه با تمام ظرفیت خدمت‌رسانی کنند.

مدیریت شهری امیدوار است پیمانکار تأمین پله‌های برقی به وعده‌اش عمل کند و پیش از پایان سال این ایستگاه‌ها به‌صورت کامل در اختیار شهروندان قرار گیرد. در غیراین صورت ممکن است تصمیم دیگری برای افتتاح ایستگاه‌ها و تکمیل آن در زمان دیگری گرفته شود. هم‌اکنون عملیات عمرانی تونل‌ها و 5ایستگاه این خط به پایان رسیده و با روشن شدن پله‌های برقی این خط آماده مسافرگیری خواهد بود.

افزایش ظرفیت اتوبوسرانی

از سویی با اجرای موفق بهره‌برداری آزمایشی از خط 9اتوبوس‌های تندرو بزرگراه امام علی، این خط در آستانه بهره‌برداری کامل قرار گرفته است. هم‌اکنون 40اتوبوس دو کابین در مسیر پایانه لاله در شمال پایتخت تا پایانه جوانمرد قصاب در منطقه 16و به عکس تردد می‌کنند و به‌زودی ظرفیت این خط به 160اتوبوس دوکابین افزایش می‌یابد.

تشکری هاشمی در این‌باره تصریح کرد که برخی از شهروندانی که در قطب‌های ترددی قرار دارند، تقاضای ایجاد ایستگاه جدید و سرویس ویژه داشته‌اند. اصلاح اتصالات خطوط تندرو موضوع دیگری است که بر اثر بهره‌برداری آزمایشی به آن دست یافته‌ایم. افزایش ضریب ایمنی تردد بحث دیگر در این میان بوده است. در مرحله راه‌اندازی کامل باید شهروند، وسیله نقلیه و نقاط اتصال یافته رابطه خوبی با یکدیگر برقرار کنند و شهروند بداند که با کدام تغییر مسیر می‌تواند از این سامانه ترددی بهره‌مند شود. در پی آشنایی مردم با این خط و تغییر شیوه سفرشان، تا پیش از پایان سال این خط به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

تجهیز خط 7 اتوبوس‌‌های تندرو

تحول سوم در حمل ونقل پایتخت با تجهیز خط 7تندرو به اتوبوس‌های دوکابین رخ می‌دهد. این مهم تا پیش از پایان سال در خط اتوبوسرانی رخ می‌دهد که به طول 5/18کیلومتر از پایانه تجریش در شمال شهر تهران آغاز شده و با عبور از خیابان ولیعصر به میدان راه‌آهن یعنی دروازه حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری تهران متصل می‌شود.

این خط دارای 34ایستگاه کناری در طول مسیر خود است که جانمایی ایستگاه‌ها در محل 3تقاطع به‌صورت قبل و بعد از تقاطع است و با احتساب این ایستگاه‌ها، مجموع آن به 37ایستگاه می‌رسد. از ویژگی‌های مهم این خط می‌توان به تعدد نقاط تلاقی آن با سایر خطوط BRT اشاره کرد.

هم‌اکنون متوسط زمان پیمایش مسیر در ساعت اوج ترافیک 115دقیقه و در ساعات عادی 83دقیقه است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این خط نصب دستگاه‌های GPS و امکان پایش مسیر ناوگان در این خط بوده و نیز در برخی از اتوبوس‌ها اطلاع‌رسانی به‌صورت لحظه‌ای صورت می‌گیرد. سرفاصله تردد ناوگان در ساعت اوج 30ثانیه و در ساعات غیراوج بین یک تا 2دقیقه است. سرویس دهی در این خط به‌صورت شبانه‌روزی بوده و براساس برآورد صورت گرفته حدود 48درصد مسافران از سیستم کارت‌بلیت برای پرداخت کرایه استفاده می‌کنند.

تعداد ناوگان فعال در این خط 353دستگاه اتوبوس بود که بیشتر آنها از نوع تک‌کابین معمولی بوده که توسط بخش خصوصی مدیریت و اداره می‌شود. البته قرار بود40دستگاه اتوبوس تک کابین کینگ‌لانگ نیز در این خط فعالیت کنند که این مهم تا پایان سال با تعداد بیشتری محقق خواهد شد.

کد خبر 251677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز