مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: اختصاص بودجه ۵هزار میلیارد تومانی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای حمل‌ونقل عمومی کشور در سال ۹۳باعث نگرانی همه مسئولان شهری شده است.

 مردم کلانشهرها این روزها از آلودگی هوا رنج می‌برند و این در حالی است که توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌تواند اصلی‌ترین نقش را در این میان برای کاهش آلودگی هوا بازی کند. با وجود این، نمایندگان مجلس رقم 80میلیارد تومانی را برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور درنظر گرفته‌اند که با آن می‌توان در سال آینده فقط 110اتوبوس دوکابین را تأمین کرد؛ درحالی‌که شهرها به حدود 9هزار دستگاه اتوبوس تک‌کابین و دوکابین نیاز دارند. همین مسئله باعث شده تا اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران که این روزها به‌خاطر بررسی نیازهای شهر تهران از حیث میزان مترو و اتوبوس در سال 93، روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارند، به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای این مسئله نیز باشند. از سوی دیگر در لایحه‌ تقدیمی شهرداری تهران به شورای شهر بیشترین حجم بودجه پیشنهادی متعلق به حوزه حمل ونقل است؛ یعنی شهرداری نشان می‌دهد که برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران اهمیت ویژه‌ای قائل شده و انتظار می‌رود دولت و مجلس نیز این مسئله را نه فقط برای پایتخت که برای کل کشور مدنظر قرار دهند.

عقب‌ماندگی حمل‌ونقل عمومی جبران نمی‌شود

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران امیدوار به پیگیری میزان کم بودجه حمل‌ونقل از طریق کارگروه مشترک مجمع نمایندگان استان تهران و اعضای شورای شهر است. شاکری درحالی‌که نگرانی خود را از بابت بودجه حمل‌ونقل کشور مطرح می‌کرد، بحث را به سمت تلاش‌های 2ماه اخیر شهرداری و شورای شهر برای توسعه حمل‌ونقل تهران برد و سپس اظهار تعجب کرد که چرا با وجود این همه تلاش بازهم اغلب نمایندگان مجلس نسبت به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور بی‌توجه هستند: «در بودجه سال 93شهرداری و هم برنامه 5ساله توسعه سهم قابل توجهی به حمل‌ونقل اختصاص یافته است؛ یعنی حدود 40تا 45درصد بودجه 5ساله و سالانه به قسمت حمل‌ونقل رسید که پیش از آن کمی بیش از 30درصد بود. حتی شاخص‌های عملیاتی حمل‌ونقل هم پس از جلسات مفصلی در شورا استخراج شده است. همچنین 10درصد متمم بودجه سال 92نیز که حدود 350میلیارد تومان خواهد شد، به توسعه و تجهیز خطوط مترو اختصاص پیدا کرده است. از طرف دیگر در شهرداری هم شورای راهبردی حمل‌ونقل و هوشمندسازی تشکیل شده است و تمام المان‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا و کاهش سفر شهری مؤثر هستند و باید بهبود پیدا کنند احصا و برشمرده شده‌اند و برای آنها پروژه تعریف شده است. با وجود همه اینها مشخص نیست چرا نماینده‌های مجلس اهمیت توسعه حمل‌ونقل را درنظر نگرفته‌اند.»

به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران هماهنگی‌های لازم در دستگاه‌های دولتی برای این منظور وجود ندارد وگرنه حمایت‌های لازم تاکنون صورت می‌گرفت. وی با اشاره به اینکه اختصاص بودجه کم حمل‌ونقل عمومی در حالی رخ داده که چندی پیش هم خانم ابتکار با حضور در شورا نگرانی خود را بابت آلودگی تهران و چند شهر دیگر مطرح کرد، افزود: وی در آن جلسه بر این نکته اشاره کرد که رفع معضل آلودگی هوا با این رویه در کوتاه‌مدت قابل حل نیست و با بیان اینکه اگر سلامت کسی مشکل‌دار شد از تهران خارج شود، شدت بحران را نشان داد.

شاکری در پاسخ به این پرسش که در حضور آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در شورا هم به مسئله تقویت ناوگان حمل‌ونقل اشاره شد اما چرا این اتفاق افتاده اینطور گفت: ما واقعا نمی‌دانیم چرا این کم‌لطفی صورت گرفته است. از سوی دیگر در مقابل این سؤال که آیا می‌توان کاری انجام داد؟ هم گفت: به هرحال کلیات بودجه تصویب شده و باید دید می‌توان در ردیف‌های بودجه کاری کرد یا نه؟ وی اینگونه نتیجه‌گیری کرد که با وجود فشار ما اما با این مبالغ بودجه دولتی عقب‌ماندگی حمل‌ونقل عمومی جبران نمی‌شود و سلامت مردم همچنان در خطر خواهد بود؛ بنابراین نباید وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد تصویب چنین بودجه‌ای کوتاه می‌آمدند.

فعلاً نمی‌توان کاری انجام داد

اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل نیز در گفت‌وگو با همشهری اینطور اعتراض خود را نسبت به رقم پایین بودجه حمل‌ونقل کشور و به‌خصوص تهران بیان کرد که انگار برخی از آقایان در تهران زندگی نمی‌کنند! به اعتقاد وی با این اوصاف شورا نمی‌تواند کاری انجام دهد. دوستی در مقابل این سؤال که مگر کارگروه مشترک بین شورا و مجمع نمایندگان استان تهران شکل نگرفت تا با تبادل اطلاعات این‌دست اتفاقات نیفتد، اینطور واکنش نشان داد: این کارگروه به‌تازگی تشکیل شده و وقتی هم که برای چهارشنبه گذشته قرار شد جلسه‌ کارگروه مشترک داشته باشیم، نمایندگان مجلس این جلسه را کنسل کردند و گفتند فعلا بحث بودجه را داریم. وی از درخواست شورا برای دیدار با رئیس‌جمهور خبر داد و گفت که حتما در آن جلسه این موضوع را با آقای روحانی درمیان می‌گذاریم.

کد خبر 248329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز