گروه شهری: محمدباقر قالیباف از ۳ طرح حمل ونقلی بهره‌برداری کرد.

این طرح‌ها شامل ورود 139دستگاه اتوبوس تندرو، افتتاح نخستین مرکز کنترل و نظارت هوشمند تاکسیرانی و آغاز به‌کار سیما تاکسی بود.

به گزارش همشهری، هم‌اکنون تمامی 39پایانه تاکسیرانی شهر تهران مجهز به دوربین‌های پلاک‌خوان و آنتن‌هایRFID است. این تجهیزات کار نظارت بر ورود و خروج و حضور و غیاب دست‌کم 20هزار تاکسی پایانه‌های شهر تهران را برعهده دارد. بنابراین گزارش همچنین در این پایانه امکان شناسایی و جریمه تاکسی‌های غیرمجاز نیز وجود دارد. دیروز قالیباف پس از افتتاح مرکز کنترل نظارت هوشمند تاکسیرانی به سمت نمایشگاه تخصصی شهرداری در بوستان گفتگو حرکت کرد. تمامی محوطه داخلی این نمایشگاه به محل پارک اتوبوس‌های تندرو تبدیل شده بود.

تقویت اتوبوسرانی در پایتخت

قرار است 139اتوبوس جدید در خطوط 7، 9و تعدادی نیز در نیمه جنوبی شهر تهران به‌کار گرفته شود. با ورود این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی روزانه 300هزار نفر به ظرفیت جابه‌جایی‌ها توسط این سیستم حمل ونقلی در شهر تهران افزوده خواهد شد. شهردار تهران از بی‌مهری‌هایی که به‌ویژه ظرف 3 سال گذشته از سوی دولت دهم درحق شهرداری تهران روا شد سخن گفت و افزود: در شرایطی که تأمین هر اتوبوس برای شهر تهران حداقل 700میلیارد تومان هزینه دربر دارد و شهرداری قانونا باید 18درصد و دولت 82درصد این پول را بپردازد اما دولت یک ریال نیز پرداخت نکرد و شهرداری به ناچار هزینه خرید 1000دستگاه اتوبوس را تقبل کرد. قالیباف با طرح این سؤال که مگر شهرداری تهران چقدر درآمد دارد که راسا بخواهد 100درصد این هزینه‌ها را متقبل شود،‌گفت:‌در تمام کشورهای دنیا دولت‌های مرکزی به حمل ونقل عمومی یارانه می‌دهند.

شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنان خود مهم‌ترین چالش شهر تهران را آلودگی هوا دانست و راه‌حل آن را نیز کنترل منابع تولید آلودگی، توسعه حمل‌ونقل عمومی و محدودیت استفاده از ماشین‌های شخصی اعلام کرد. از نظر قالیباف، برای حل مشکل آلودگی هوای تهران نباید ناامید بود. وی در این‌باره از انجام یکسری رایزنی‌ها با دولت، شورای شهر و کارشناسان سایر حوزه‌ها خبر داد و گفت: در این‌باره برنامه‌هایی تدارک دیده شده که درصورت اصلاح ساختار مدیریتی و تأمین بودجه و اعتبار برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم ظرف 4‌سال آینده آلودگی هوای شهر تهران برطرف خواهد شد.بنابراین گزارش در این مراسم علاوه بر حضور علی اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس، محسن سرخو و غلامرضا انصاری از اعضای شورای شهر تهران حضورداشتند.

هوشمند‌سازی‌ اتوبوسرانی و تاکسیرانی

همچنین با راه‌اندازی نخستین مرکز کنترل و نظارت بر فعالیت تاکسیرانی و آغاز به‌کار سیماتاکسی تمامی فعالیت‌های تاکسیرانی در شهر تهران تحت سیستم یکپارچه مدیریتی قرار خواهد گرفت و بسیاری از فرایندهای شرکت‌های خصوصی در ارتباط با ستاد سازمان تاکسیرانی در قالب این سیستم‌ها انجام خواهد شد. میثم مظفر، مدیرعامل شرکت تاکسیرانی به‌عنوان نمونه از صدور کارنامه، تمدید پروانه، خرید و فروش، صدورمرخصی، تغییر کاربری و سرویس مدارس با استفاده از سیستم سیماتاکسی نام برد و گفت: از این پس20هزار تاکسی خطی در 39پایانه تاکسیرانی به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین کنترل خواهد شد.

به گفته میثم مظفر از این طریق علاوه بر حضور و غیاب تاکسیرانان می‌توان حجم مسافر و کمبود تاکسی در پایانه‌ها را کنترل و به مسائل سریعا رسیدگی کرد. راه‌اندازی پروانه هوشمند از دیگر اقداماتی است که در قالب برنامه هوشمند‌سازی‌ سیستم تاکسیرانی به انجام رسیده است. در این‌باره نیز مظفر گفت: در مرحله آزمایشی 2هزار پروانه تاکسی صادر شده است و تا پایان سال تمام 80هزار تاکسی شهر تهران پروانه‌های هوشمند خواهند داشت. وی پیش‌بینی کرد که بسیاری از تخلفات با هوشمندشدن سیستم تاکسیرانی کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی در ادامه از تجهیز 100 واحد گشت نظارتی تاکسیرانی به کامپیوترهای دستی خبر داد که براساس آن سریعا تخلفات قابل رسیدگی خواهدشد. اخذ مصوبه رشته تاکسیرانی از دانشگاه علمی کاربردی نیز از دیگر اقدامات مهمی است که از سوی شرکت تاکسیرانی به انجام رسیده است.

بر این اساس به‌زودی دانشگاهی ویژه تاکسیرانان تاسیس خواهد شد.پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز از هوشمند‌سازی‌ شبکه اتوبوسرانی ظرف 4سال سخن گفت و در این باره به صدور کارت‌بلیت به جای بلیت کاغذی پس از 50سال، نصب سیستم جی‌پی‌اس روی 7هزار دستگاه اتوبوس، زمانبندی حرکت اتوبوس‌ها، سیستم اعزام اتوبوس از مبدأ، نصب مانیتور درمعابر و سطح ایستگاه‌ها وطراحی سیستم پیامک نام برد. وی از وجود 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در شهر تهران خبر داد و گفت: در بخش مینی‌بوسرانی نیز 1100دستگاه مینی بوس فرسوده داریم که بالای 20سال سن دارند و باید نوسازی شوند.

کد خبر 241599
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز