گروه اجتماعی: سامانه نظارت همگانی بر عملکرد مسافربری عمومی در جاده‌ها آغاز به‌کار کرد.

به این ترتیب مردم می‌توانند هرگونه تخلف و کوتاهی از سوی رانندگان و افراد مسئول در مسافربری عمومی جاده‌ای را از طریق ارسال پیامک به شماره 110120گزارش دهند.

این سامانه در مرحله نخست به‌صورت پایلوت در جاده اصفهان - شیراز اجرا شد و در مرحله بعد از ابتدای فروردین 93در تمامی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر پس از آن حمل‌ونقل بار و در گام آخر نیز تمام حمل‌ونقل جاده‌ای اجرا می‌شود. مسافران می‌توانند درصورت مشاهده تخلفاتی همچون صحبت کردن راننده با تلفن همراه حین رانندگی، عدم‌استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی، خستگی و خواب آلودگی راننده، رانندگی خطرناک، اشکالات فنی خودرو و عدم‌توقف برای انجام فریضه نماز را به‌صورت «شماره اتوبوس * محل تخلف * کد گزارش * مقصد سفر» به سامانه 110120ارسال کنند. کد گزارش هنگامی که راننده حین رانندگی با تلفن همراه صحبت‌کند، عدد یک انتخاب شده است.

ارسال عدد 2معنی استفاده نکردن راننده یا مسافران از کمربند ایمنی و کد 3معنی خستگی و خواب آلودگی راننده را می‌دهد. ارسال کد 4به شماره 110120به‌منزله رانندگی خطرناک، شماره 5به‌معنای اشکالات فنی خودرو و شماره 6 به منزله عدم‌توقف برای انجام فریضه نماز و عدد 7به منزله تقدیر از راننده به‌دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب است. به این ترتیب در این سامانه امکان تشکر از رانندگان مسئولیت پذیر وجود دارد و افراد می‌توانند از رانندگانی که قانون را رعایت می‌کنند از طریق این سامانه تشکر کنند. این تشکرها و قانون مداری رانندگان ثبت و درج شده و امکان رتبه بندی را فراهم می‌آورد. سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس‌راه با بیان اینکه تصویر پلاک اتوبوس در داخل خودرو نیز نصب می‌شود تا مسافران بتوانند از آن استفاده کنند، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در مورد اطلاع‌رسانی این سامانه، همراه بلیت اتوبوس اطلاعیه نحوه استفاده از این سامانه نیز در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت؛ همچنین روی بلیت‌ها متن کوتاهی در مورد نحوه ارتباط با این سامانه درج شده است.

در این سامانه جدید رانندگان پرحادثه و پرخطر از سایر رانندگان قانون مدار متمایز می‌شوند و امکان ارزیابی تعاونی‌های متخلف و قانون‌مدار نیز وجود دارد. پس از ارسال پیامک از سوی مسافر بلافاصله کد رهگیری برای پیگیری گزارش به فرد ارسال می‌شود.رئیس پلیس راهور ناجا درباره اینکه ممکن است افراد اطلاعات غلط را در این سامانه اعلام کنند، توضیح داد: ابتدا باید ارتکاب تخلف برای مأموران پلیس احراز شود و درصورتی‌که ارتکاب تخلف برای مأمور احراز شود، راننده متخلف اعمال قانون می‌شود. سردار اسکندرمومنی گفت که این سامانه در ابتدا صرفا به تخلفات رانندگان اتوبوس رسیدگی می‌کند و در مراحل بعدی برای رانندگان حمل‌ونقل بار و پس از آن برای کلیه خودروها عملیاتی خواهد شد.

مومنی پیش از این نیز کنترل ایمنی خودروهای سواری و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را یکی از خط‌قرمزهای پلیس در طرح نوروزی 93اعلام کرده و گفته است: این طرح از مبدا به اجرا در می‌آید؛ به مدیران پایانه‌های مسافربری اعلام می‌کنیم که باید ایمنی خودرو را در ترمینال‌ها کنترل کنند زیرا پلیس ضمن نظارت جدی به‌خودروهایی که دارای نقص ایمنی هستند، اجازه تردد نمی‌دهد.رئیس پلیس راهور ناجا همچنین دیروز در آیین آغاز به‌کار سامانه پیامکی نظارت مردمی در ناوگان مسافربری که مهر خبر آن را منتشر کرد، با بیان اینکه مسئولیت تعاونی صرفا فروش بلیت نیست، تأکید کرد:

مدیران تعاونی‌ها باید پس از اینکه از سلامت جسمی راننده و ایمنی اتوبوس اطمینان پیدا کردند اجازه تردد بدهند و مدیر فنی نیز نباید اجازه دهد اتوبوسی که صلاحیت فنی ندارد به جاده وارد شود. نمی‌توان گفت که در مبدا ایمنی را کنترل نکنیم و بعد آن را در جاده کنترل می‌کنند. مومنی با بیان اینکه امروزه امکان ساماندهی ترافیک و کنترل آن بدون استفاده از سیستم هوشمند امکان‌پذیر نیست گفت: سامانه جدید امکان این را می‌دهد که تمام ضوابط ازجمله سلامت راننده و کنترل فنی اتوبوس رعایت شود.

کد خبر 252402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز