وزرای نفت و کشور در حضور شهردار تهران با امضای تفاهمنامه مشترک جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، خصوصی و ریلی یک گام بلند روبه‌جلو برداشتند تا دست‌کم کلانشهرهای ایران از مشکلات مصرف بالای انرژی و آلاینده‌های ناشی از آن رهایی یابند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در این مراسم مهم‌ترین چالش‌شهرهای بزرگ را آلودگی هوا اعلام و تصریح کرد: با اراده وزارتخانه‌های نفت و کشور مشکلات حمل‌ونقل قابل برطرف شدن است.در این مراسم بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد: وزارت نفت از اجرای پروژه‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و به‌خصوص توسعه ظرفیت مترو حمایت می‌کند و بر ضرورت استقرار سامانه‌های CHP در ساختمان‌ها تأکید دارد. به گزارش شانا، او روز گذشته در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری وزارتخانه‌های نفت و کشور افزود: مصرف انرژی در ایران، خارج از قاعده است و این معضل، صرفا با اعمال سیاست‌های قیمتی حل نخواهد شد و باید از مجموعه متعادلی از سیاست‌های قیمتی، غیرقیمتی و روش‌های بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی استفاده کرد.

وزیر نفت گفت: در سال گذشته با درنظر گرفتن اختلاف قیمت حامل‌های انرژی کشور با قیمت‌های خلیج‌فارس، بالغ بر ٨٠ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده‌ایم، درصورتی‌که می‌توان با کمی صرفه‌جویی، از این درآمد به نحو شایسته‌تری استفاده کرد. وزیر نفت افزود: بر همین اساس وزارت نفت، از طرح‌ها و پروژه‌های کاهش شدت مصرف انرژی استقبال می‌کند و از آنجا که قالب کار، بیع متقابل است، هزینه‌های صرف شده پس از حصول نتیجه و به میزان حصول نتیجه پرداخت خواهد شد.

خودروها پرمصرف و گران هستند

البته زنگنه در این مراسم از خودروسازان هم به صراحت انتقاد و تأکید کرد: خودروهای ما کم‌مصرف نیستند و خودروسازها، خودروها را با انحصار و قیمت بالا به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند. زنگنه با تأکید بر ضرورت تولید خودروهای کم مصرف و عرضه این خودروها با قیمت مناسب به مصرف‌کنندگان، تصریح کرد: باید قدرت انتخاب مصرف‌کننده را افزایش داد.

نوسازی ١٧ هزار اتوبوس

زنگنه خطاب به شهردار تهران که در این مراسم حاضر بود، از آمادگی وزارت نفت برای حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، برقی‌کردن اتوبوس‌ها، حرکت به سمت خودروهای هیبریدی و حتی بهبود ناوگان وانت بارها و موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: ١٧‌هزار اتوبوس بر مبنای تفاهمنامه وزارت نفت و وزارت کشور، نوسازی می‌شود.
زنگنه حضور شهرداران کلانشهرها را در این مراسم غنیمت دانست و از آنها برای راه‌اندازی جایگاه‌های CNG تک‌پمپ به‌منظور صرفه‌جویی در زمان، مکان و انرژی مساعدت طلبید.

کد خبر 255957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز