گروه شهری: در جلسه شورای شهر تهران لایحه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تصویب شد.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا از امکانات ویژه‌ای خبرداد که برای اقشار خاص جامعه در این لایحه درنظر گرفته شده است. قرائت بخشی از لایحه که تخفیف ویژه‌ای را برای اقشار خاص درنظر می‌گرفت، باعث شد که اعضای شورای شهر پیشنهاد اضافه‌کردن اقشار دیگری از جامعه به این بخش از لایحه را ارائه کنند.

به‌عنوان مثال، مجتبی شاکری یکی از اعضای جانباز شورای شهر درخواست اضافه‌کردن جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان به این فهرست را مطرح کرد. علی صابری عضو جدید شورا نیز با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال 83 مجلس گفت: بند14 این قانون صراحتا معلولان را از پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل درون شهری معاف کرده است، بنابراین در این لایحه نیز برای معلولان معافیت تمام‌بها قائل شویم. وی گفت: اگر این معافیت را برای معلولان و جانبازان نمی‌گذارید بهتر است تخفیف هم نگذارید.

معصومه آباد هم پیشنهاد داد که همسران شهدا نیز در گروه اقشار خاص اجتماعی درنظر گرفته واز این تسهیلات بهره‌مند شوند اما سروری در مخالفت با معافیت کامل، پیشنهاد تخفیف ویژه را ارائه کرد.در نهایت چنین مقر شد که کارت بلیت الکترونیک برای والدین و همسران شهدا، جانبازان بالای 70درصد و معلولان رایگان باشد. همچنین کسانی که کارت منزلت دارند و جانبازان 25درصد از 90درصد تخفیف برخوردار باشند. علاوه بر این مقرر شد تا دارندگان کارت ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی نیز از 5درصد تخفیف بلیت الکترونیک برخوردار باشند.

در ادامه بررسی بندهای دیگر لایحه، علیرضا دبیر به این مسئله اشاره کرد که کارت‌های الکترونیک قابلیت استفاده از خدمات سایر پذیرندگان کارت‌بلیت الکترونیک شهر تهران ازجمله پارکینگ‌های طبقاتی و پارکومترهای مکانیزه را خواهند داشت. براساس این لایحه، شهرداری تهران مجاز است با دریافت مبلغ 5هزار تومان بابت هزینه صدور کارت اعتباری مدت‌دار یکساله نسبت به ارائه «کارت بلیت الکترونیک با نام» به اشخاص با درج مشخصات شخصی آنان اقدام کند.

بنابراین گزارش، با توجه به افزایش قیمت کرایه حمل‌ونقل عمومی، تخفیف‌های ویژه‌ای برای کسانی که کارت بلیت الکترونیک را با مبالغ بیشتر شارژ می‌کنند درنظر گرفته شده است. دبیر در این‌باره توضیح داد: کسانی که بلیت‌های الکترونیک مبلغ‌دار 30هزار تومانی تهیه می‌کنند، می‌توانند از 10درصد تخفیف برخوردار شوند.

بر همین اساس تهیه کارت با مبلغ 60هزار تومان 20درصد تخفیف و کارت بلیت‌های 100هزار تومانی 30درصد تخفیف خواهد داشت.  اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند که برای سال93 بهای شارژ کارت‌های اعتباری مدت‌دار یکساله ویژه استفاده در خطوط مترو 55هزار تومان باشد که تا سقف 80هزار تومان برای مسافر قابل بهره‌برداری است.

همچنین بهای شارژ کارت‌های اعتباری مدت‌دار یکساله ویژه استفاده از خطوط اتوبوسرانی، 80هزار تومان تعیین شد به‌طوری که سقف استفاده سالانه از کارت‌های ویژه اتوبوس بیش از 120هزار تومان نشود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این لایحه مربوط به تجهیز تاکسی‌ها به سیستم پرداخت الکترونیک بود. در این‌باره نیز دبیر گفت: شهرداری تهران باید از سال93 تمهیدات لازم برای پرداخت الکترونیک مبلغ کرایه در خطوط تاکسیرانی تهران را برای شهروندان فراهم کند که در نهایت این لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

افزایش قیمت مزایده غرفه‌های میادین

همچنین در ادامه جلسه دیروز لایحه تعیین حق بهره‌برداری غرفه‌ها به تفکیک نوع کاربری در بازارهای میادین میوه و تره بار و فرآورده‌های کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. این مزایده براساس کاربری غرفه‌های ممتاز، درجه یک، درجه 2و درجه 3در چند سطح انجام می‌شود.

علیرضا دبیر با اشاره به اینکه قیمت‌ها از سال 89هیچ رشدی نداشته، گفت: اگر قیمت‌ها را خیلی افزایش دهیم ممکن است غرفه‌داران برای پرداخت اجاره از کیفیت محصولات‌شان کم کنند، بنابراین حداقل رشد قیمت برای پایه مزایده 2درصد و حداکثر 20درصد توسط کمیسیون پیشنهاد شده است.

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر به‌عنوان مخالف این لایحه گفت: از آنجایی که این میادین برای تنظیم بازار و برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه فعالیت می‌کنند نباید قیمت‌ها را افزایش دهیم. علیرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم پیشنهاد داد: کسانی که میوه‌ها را از تولید به مصرف ارائه کرده یا محصولات ارگانیک تولید می‌کنند، تخفیف ویژه بگیرند. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا با اشاره به اینکه فلسفه قانونی تشکیل سازمان میادین و میوه و تره‌بار این بود که میوه از تولید‌کننده مستقیم به مصرف‌کننده برسد، گفت: هنوز این دلالان تهیه و توزیع میادین میوه و تره‌بار هستند که در تعیین قیمت‌ها نقش اساسی دارند.

چمران نیز با تأیید سخنان حقانی اظهار داشت: متأسفانه کسانی که در مزایده شرکت می‌کنند با کسانی که غرفه را اداره می‌کنند تفاوت دارند. من با بالابردن قیمت غرفه‌ها موافق هستم تا به این وسیله غرفه‌ها توسط کسانی که در مزایده شرکت کرده‌اند اداره شوند. معصومه آباد نیز از بروز اشکال در اجرای مصوبه شورا برای عرضه میوه‌های ارگانیک در میادین سخن گفت و افزود: غرفه‌هایی که در سازمان میادین هستند میوه ارگانیک شناسنامه‌دار ارائه نمی‌دهند.

آباد از وضعیت قیمت‌گذاری میوه‌های ارگانیک نیز گلایه کرد و گفت: این قیمت باید 40درصد گران‌تر از میوه‌های دیگر باشد اما در میادین گاهی 2تا 3برابر میوه‌های دیگر قیمت‌گذاری می‌شوند که عادلانه نیست. احمد مسجدجامعی، رئیس شورا نیز با اشاره به شناسنامه نداشتن غرفه محصولات ارگانیک گفت: اگر ما واقعا نمی‌توانیم محصول ارگانیک ارائه کنیم پس این عنوان را باید از روی غرفه‌ها برداریم.

محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورا از مخالفان افزایش قیمت پایه واگذاری غرف هم با تأکید بر میزان رضایت نسبی مردم از شهرداری تهران در بازار میادین گفت: ما با افزایش نرخ در بین مردم نارضایتی ایجاد می‌کنیم. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اما به اعضای شورای شهر تضمین داد که این افزایش هیچ افزایش نرخی در تهران و در هیچ‌کدام از مواد غذایی میادین نخواهد داشت.

به گفته عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، غرف میادین میوه و تره‌بار به فروشندگان میوه‌های ارگانیک براساس مصوبه شورا 30درصد کمتر از قیمت پایه اجاره داده می‌شوند. آنها باید محصولات‌شان را 40درصد گران‌تر از میوه‌های دیگر بفروشند به همین دلیل با چند مورد تخلف دیده شده نیز برخورد شده است. در نهایت با اصرار اعضای شورای شهر تبصره‌ای مبنی بر ممنوعیت واگذاری غرف توسط برندگان در مزایده به تصویب رسید که براساس آن برندگان مزایده حق نخواهند داشت غرفه‌ها را به کسانی دیگر اجاره دهند.

قرائت گزارش عملکرد معاونت نظارت شورا

عباس جدیدی معاون نظارت و نایب‌رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران گزارش عملکرد و فعالیت‌های معاونت نظارت شورا را ارائه کرد.در این گزارش اهم ایرادات و مشکلات در شهرداری تهران شامل تعدد دستورالعمل‌ها، ‌بخشنامه‌ها و صورتجلسه‌ها، نقص آرای ماده100 قانون شهرداری در مناطق 22گانه شهرداری تهران، اتخاذ تصمیمات غیرقانونی در شورای معماری شهرسازی مناطق شهرداری تهران، اخذ عوارض غیرقانونی از مؤدیان، عدم‌تعیین تکلیف املاک واقع در طرح و عدم‌تأدیه بموقع حقوق مالکانه بود.

دراین گزارش همچنین به عدم‌رعایت برخی از پهنه‌بندی‌های مندرج در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران هنگام صدور پروانه ساختمان، عدم‌رسیدگی بموقع به اختلافات پیمانکاران با شهرداری تهران و عدم‌تأدیه مطالبات پیمانکاران از سوی شهرداری تهران اشاره شد. جدیدی گفت: طبق سوابق و بررسی‌های به عمل آمده، حوزه معاونت شهرسازی و معماری مناطق 22گانه تهران به لحاظ وظایف و تنوع فعالیت با بیشترین مراجعات و اعتراضات مردمی مواجه است. وی در توضیح نتیجه تشریک مساعی برای رفع مشکلات بخش شهرسازی به ایجاد وحدت رویه در تمام مناطق برای محاسبه وصول عوارض، ارائه دستورالعمل شرح وظایف شورای معماری و شهرسازی به حوزه نظارت شورای شهر جهت بررسی و رفع مغایرت‌های احتمالی با طرح تفصیلی اشاره کرد.

بخش دوم گزارش جدیدی نیز به ایرادات عملکرد دفاتر الکترونیک شهرداری تهران اختصاص داشت. در این بخش از گزارش نیز چنین اعلام شد که شهرداری تهران در راستای تحقق و استقرار دولت الکترونیک و کاهش تصدیگری با به کارگیری بخش خصوصی در چارچوب برنامه 5ساله و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به تأسیس و راه‌اندازی حدود 123دفتر الکترونیک در سطح نواحی و مناطق 22گانه شهرداری تهران اقدام کرده است.

براساس گزارش عباس جدیدی، متأسفانه اخبار و گزارش‌های واصله درباره عملکرد دفاتر الکترونیک حکایت از نظارت ناکافی شورای راهبری و ناهماهنگی مناطق شهرداری با دفاتر الکترونیک دارد که منجر به حصول عملکرد نامطلوب در بخش‌های مختلف شده است. به گفته جدیدی، برای رفع مشکلات جلسات هماهنگی با سازمان فناوری شهرداری و مؤسسات نظارتی بر دفاتر الکترونیک برگزار شده که نتایج آن در آینده اعلام خواهد شد. در پایان این گزارش، احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در این گزارش نکات قابل نظارت و پیگیری آمده، تأکید کرد: نظارت باید در تمام بخش‌های شورا و شهرداری جریان یابد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز گفت: بیشتر مغایرت‌ها و مشکلات نظارتی احصاء شده در گزارش مربوط به شهرسازی و معماری است به همین دلیل پیشنهاد می‌شود صندوق‌های پیشنهادها و انتقادات در مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری یا کمیسیون‌های تخصصی شورا در شهرداری‌ها ایجاد شود تا شهروندانی که شاهد انحرافات و تخلفات هستند آنها را گزارش دهند.

تذکرات اعضای شورای شهر

همچنین در این جلسه اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نسبت به قرار نگرفتن ادامه بررسی دستور جلسه بودجه 93شهرداری تهران در دستور کار شورا اعتراض کرد و گفت: تنها 25روز از سال باقی مانده است اما هنوز پرونده بودجه 93تهران بسته نشده است. این باعث می‌شود تا شهرداران مناطق و مدیران اجرایی نتوانند کارهای مقدماتی قراردادها را به‌موقع انجام دهند. دوستی از هیأت رئیسه شورا خواست تا مطابق قانون، در جلسه آینده تنها موضوع بودجه سال 93شهرداری تهران در دستور کار قرار بگیرد.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر کمک شهرداری تهران برای ساخت مساجد و اماکن مذهبی، گفت: سیاست کلی این مصوبه این بوده است که مساجد با مشارکت مردم ساخته شود و به‌گونه‌ای نباشد که مساجد دولتی باشند بنابراین در بودجه سال 93باید درباره اعتبارات این موضوع دقت لازم شود چرا که ما باید پاسخگوی هزینه کرد بیت‌المال باشیم.

مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، تأکید کرد: شورای شهر می‌بایستی در اجرایی کردن این سیاست کلی نقش خود را ایفا کند که یکی از بندهای آن پرهیز از موازی کاری است. وی از شورای شهر خواست در قالب طرحی از شهرداری بخواهد تا وظایف معاونت اجتماعی و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران را که موازی هم هستند، تعیین تکلیف کند.

کد خبر 250766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز