رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: محیط‌زیست تهران در دهه‌های گذشته به‌دلیل تحولات وسیع و پر شتاب رو به تنزل بوده و باغات انبوه دامنه‌های جنوبی البرز و امتداد آن‌که در دل خود آبادی‌های قدیمی همچون شمیران و ونک را جای داده بودند، از اوضاع و احوال چندان خوبی برخوردار نیستند.

محمدحقانی


محمد حقانی افزود: در شرایط فعلی چشم‌انداز مناسبی را نمی‌توان برای محیط‌زیست شهر متصور بود، چرا که نفس تهران در لابه لای آهن و دود به شماره افتاده و حجم بالای اثرات آلودگی‌های مخربی که به محیط‌زیست شهر وارد می‌شود، به حدی است که جبران آن از توان طبیعت تهران خارج است.

وی با تقسیم بندی باغات تهران به 3دسته تأکید کرد: دسته اول پهنه‌های باغی متراکم و متمرکز مانند باغات کن هستند، دسته دوم باغات پراکنده و غیرمتمرکز هستند که به‌صورت منفرد از توسعه شهری بر جای مانده‌اند و دسته سوم باغات متفرق هستند که از آبادی‌ها و روستا‌های گذشته بجامانده و با رشد شهر در داخل بافت شهری قرار گرفته‌اند.

پارک‌های جنگلی تهران توسعه یابد

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار و 200هکتار از اراضی تهران را باغات در بر می‌گیرند، اظهار کرد: یکهزار و 600هکتار از اراضی شهر نیز زمین‌های کشاورزی‌اند و 10هزار هکتار را سایر اراضی سبز ازجمله بوستان‌ها و پارک‌های شهری شامل می‌شوند.

حقانی با بیان اینکه اراضی سبز تهران در دهه‌های اخیر انسجام خود را از دست داده و پراکنده و کوچک شده‌اند، تصریح کرد: طی 3دهه گذشته 3هزار و 900هکتار از باغات تهران کاسته شده و رشد بی‌سابقه قیمت زمین و ساختمان و تبدیل مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای، از عوامل خرد شدن زمین‌های کشاورزی و انهدام باغات بوده است. وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت برای ارتقای کیفیت محیط‌زیست تهران اجرای ماده 147قانون برنامه پنجم توسعه کشور است، اضافه کرد: براساس این قانون، وزارت جهادکشاورزی موظف است در سال اول برنامه به نگهداری و توسعه پارک‌های جنگلی و مراتع بپردازد.

کمربند سبز جنوب تهران احیا شود

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به اینکه اجرای طرح کمربند سبز جنوب تهران در سال 1358توسط دولت شهید رجایی آغاز شد، اظهار کرد: در آن زمان شهرداری تهران به‌عنوان مجری این طرح مشخص شد اما سایر نهادها موظف به انجام تعهداتی شدند، ازجمله وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو متعهد شدند نهال و آب مورد نیاز این طرح را تأمین کنند.
حقانی با بیان اینکه متأسفانه تنها اجرای 5درصد کمربند سبز جنوب تهران محقق شد، تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط‌زیست برای نسل امروز و نسل‌های آینده وظیفه‌ای عمومی تلقی می‌شود و از این‌رو انجام فعالیت‌های اقتصادی و غیرآن‌که به آلودگی محیط‌زیست یا تخریب آن بپردازد، ممنوع است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه درختان می‌توانند سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوای داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر تمامی درختان از همان لحظه‌ای که غرس می‌شوند شناسنامه‌دار شوند، دیگر کمتر شاهد تخریب باغات تهران خواهیم بود.

 

کد خبر 255534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز