گروه شهری: رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تراکم انسان‌ها، خودروها و ساختمان‌ها از توان طبیعی تهران خارج است، گفت: متأسفانه ساخت‌و‌سازهای جدید و به موازات آن افزایش جمعیت و توسعه انواع فعالیت‌های انسانی و اقتصادی باعث بهره‌برداری و بهره‌کشی بی‌رویه از منابع آب، خاک و هوای تهران شده که تا ۲قرن پیش روستای خوش‌‌آب‌و‌هوایی بود.

از نظر محمد حقانی بی‌تدبیری مسئولان در گذشته در کنار بی‌مبالاتی بخشی از مردم، چنین شرایطی را برای محیط‌زیست تهران و کشورمان رقم زده است. وی همچنین ترافیک و آلودگی هوا را در رأس مشکلات تهران برشمرد و گفت: آلودگی هوا خسارات مالی و صدمات جسمی و روحی گسترده‌ای را به شهروندان وارد می‌کند. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر از نگاه ناصحیح مدیریت کلان کشور به تهران طی سال‌های گذشته انتقاد کرد و بابت عدم‌اراده جدی و اهتمام جمعی برای رفع مسائل و مشکلات ابر شهر تهران گلایه کرد.

حقانی ضمن اشاره به فرمایش خداوند در سوره الرحمن که می‌فرماید: «برای مردم آسمان را برافراشتیم و زمین را گستراندیم» گفت: البته اصل مترقی 50قانون اساسی نیز بر «حفاظت از محیط‌زیست به‌عنوان وظیفه‌ای عمومی و تکلیفی همگانی» تأکید دارد، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان شهری به‌صورت ویژه برحفظ باغات تهران به‌عنوان ثروت ملی تأکید کردند.

وی مهم‌ترین راهکار برون رفت از شرایط موجود را توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: در بین انواع مدل‌های جابه‌جایی، حمل‌ونقل ریلی با محوریت متروست که به‌عنوان وسیله‌ای ایمن، پاک و سریع، در جهان امروز از جایگاه والایی برخوردار است.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همچنین درباره سایر منابع آلاینده در مراکز جمعیتی به شرایط نامناسب دفع و دفن زباله‌ها، تشعشعات و امواج پراکنده در فضا، ریزگردها یا همان غبار عربی، تخریب بی‌وقفه جنگل‌ها و فضای سبز، نابودی حیات وحش و انقراض بسیاری از گونه‌های جانوری و فرسایش خاک و سواحل دریاها اشاره کرد و گفت: این تصاویر، کلیت محیط‌زیست امروز کشورمان است که خواه‌ناخواه مصادیقی از آنها را در تهران نیز شاهد و ناظر هستیم.


وی با تأکید بر اینکه تمام اعضای شورای شهر تهران عزم خود را جزم کرده‌اند تا تهران 93با تهران 92تفاوت‌های معناداری داشته باشد، خاطرنشان کرد: مردمی که ما را به نمایندگی خویش در شورای شهر انتخاب کرده‌اند باید آثار حضور ما را در زندگی خویش احساس کنند به همین دلیل مصمم هستیم تا در سال جدید جامه‌ای نو بر قامت تهران بپوشانیم که شایسته این شهر و در ‌شأن مردم قدرشناس آن باشد.

 

کد خبر 254834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز