گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: توقف طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به‌دلیل عدم‌هماهنگی گمرک و شرکت‌های خودروسازی موجب شده تا مسئولان افزایش میزان تسهیلات را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و سواری‌های شخصی در دستور کار قرار دهند.

تشدید آلودگی هوا و توقف یا کندی اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده موجب شده تا مسئولان از نوسازی ناوگان با افزایش تسهیلات اسقاط تاکسی، مینی‌بوس، کامیون و خودروهای سواری و وانت‌بار خبر دهند. سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با تشریح آخرین مصوبات این ستاد برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به خبرنگار ما گفت: اکنون 60هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که این رقم تا سال آینده به 90هزار دستگاه خواهد رسید.

بر این اساس نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی در اولویت نخست ستاد قرار گرفته و علاوه بر افزایش ارزش گواهی اسقاط تاکسی در گمرک به 5میلیون تومان، مذاکراتی با ایران‌خودرو برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده انجام شده و درنظر داریم تا علاوه بر سمند خودروهای دیگری را جایگزین تاکسی‌های فرسوده کنیم.

محمد حیدری در مورد نوسازی ناوگان مینی‌بوس شهر تهران نیز تصریح کرد: افزایش میزان پرداخت تسهیلات جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده تا سقف 60میلیون تومان با بانک صادرات نهایی شده و مذاکراتی با خودروسازان برای کاهش قیمت مینی‌بوس نیز در حال انجام است. به‌گفته وی اینکه آیا مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده که تنها منبع درآمد آنها دریافت کرایه با نرخ مصوب از مسافر است قادر به ارائه تضامین لازم به بانک و یا پرداخت مابه‌التفاوت جایگزینی این خودروها هستند، ازجمله چالش‌های اجرای این طرح است که باید شهرداری و سازمان محیط‌زیست با پرداخت کمک بلاعوض به اجرای این طرح کمک کند تا قیمت مینی‌بوس برای مالکان این خودروها هم به‌صرفه شود.

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌ونقل و سوخت با اشاره به اجرای طرح نقدی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز گفت: از 20مهر‌ماه امسال تا پایان هفته گذشته حدود 50هزار نفر در طرح نقدی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ثبت‌نام کرده‌اند و اجرای این طرح هنوز ادامه دارد. در این طرح تسهیلات اسقاط خودروهای سواری شامل 5/2میلیون تومان کمک بلاعوض دولت و 300هزار تومان ارزش لاشه خودرو در مراکز اسقاط است. همچنین این تسهیلات برای وانت یک تن و پایین‌تر شامل 2میلیون تومان کمک دولت و 300هزار تومان ارزش لاشه و وانت با ظرفیت بیش از یک تن 3میلیون تومان کمک دولت و 300هزار تومان ارزش لاشه اسقاط است.

کد خبر 245533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز