گروه شهری: توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کاهنده آلودگی هوا در سال‌های اخیر با حساسیت فراوان از سوی نهادهای مختلف دنبال می‌شود.

توسعه مترو و اتوبوسرانی که در تمام برنامه‌های کاهش و جلوگیری از آلودگی هوای 18سال اخیر به‌عنوان یک سرفصل مطرح شده است، از سوی نهادهای دخیل شهری با جدیت فراوان پیگیری می‌شود. نقش بودجه در توسعه حمل‌ونقل شهری نیز کلیدی و غیرقابل چشم‌پوشی است. از سویی با پایان‌یافتن جلسه‌های کمیسیون تلفیق مجلس، بودجه سال آینده کشور به‌زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مقدار بودجه مورد نیاز پایتخت برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در سال92 در بخش بودجه عمرانی مترو 930میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خطوط و ناوگان مورد درخواست مدیریت شهری تهران بود که تنها247.5میلیارد تومان آن مصوب شد. همچنین در بحث یارانه مترو در سال 92، 235میلیارد تومان بودجه مورد درخواست شهرداری تهران بود که در نهایت 75میلیارد تومان برای کل کشور تصویب شد که از این رقم حداقل 90درصد(67میلیاردتومان) باید به تهران اختصاص داده می‌شد.

وی در بخش دیگری اظهار داشت: در بودجه اتوبوسرانی هم رقم مورد درخواست تهران 135میلیارد تومان بود که 170میلیارد تومان برای کل کشور تصویب شد و از این رقم تقریبا یک سوم (56.6 میلیارد‌تومان) به تهران اختصاص یافت. رنجبریان تأکید کرد: همچنین در بخش واگذاری اتوبوس، نوسازی، بهسازی و افزایش ناوگان که طبق قانون سهم دولت82.5درصد است، پیش‌بینی 220میلیارد تومانی برای سهم دولت شده بود، درحالی‌که در 2سال اخیر دولت در این بخش به تعهدات خود عمل نکرد.

این در شرایطی است که تمام شهرها نیاز به نوسازی اتوبوس‌ها دارند. در بخش تخفیفات ورود قطعات مترو 45میلیاردتومان برای کل کشور تصویب شد. همچنین در بحث تخفیفات گمرکی ماشین‌آلات حمل‌ونقل عمومی درخواست تهران 112میلیارد تومان بود که 50میلیارد تومان برای کل کشور تصویب شده است.

حمل‌ونقل و هدفمندی یارانه‌ها

حسین طلا، دبیر مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که هنوز کمیسیون تلفیق موضوع بودجه بخش‌های مختلف را در دست بررسی دارد و پیشنهاد کمیسیون‌های تخصصی در بخش حمل‌ونقل قرار است به‌زودی در کمیسیون تلفیق مطرح شود و بعد به صحن علنی بیاید. البته سهم حمل‌ونقل بی‌شک متأثر از لایحه هدفمندی یارانه‌هاست. حمل‌ونقل نیز به درون شهرها منحصر نمی‌شود و علاوه بر بحث توسعه مترو و اتوبوس در بخش برون‌شهری نیز باید منابعی اختصاص یابد تا از مرگ سالانه هزاران نفر در جاده‌ها جلوگیری شود.

سهم ناچیز حمل ونقل عمومی

سهم ناچیز حمل ونقل عمومی نیز مورد اشاره محمد حسن آصفری، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی بود. وی درخصوص بحث بودجه 93 به همشهری گفت که متأسفانه امسال به موضوع حمل‌ونقل عمومی توجه شایان ذکری نشده است. گرچه در تعهدات دولت بوده است که بخش معتنابهی از مبلغ 110هزار میلیارد تومان هزینه‌های صرفه‌جویی از محل هدفمند‌کردن یارانه‌ها را به بخش حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد، عملا این اتفاق در بودجه سال 93 نیفتاده است.

به گفته این نماینده مجلس، اگر می‌خواهیم معضلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک، هدررفت سرمایه‌ها و آسیب‌های جسمی وارده به شهروندان را کاهش دهیم، باید از دولت بخواهیم که به مقوله حمل‌ونقل درون شهری و برون‌شهری دقت فراوان داشته باشد. امروز همه هزینه‌های حمل‌ونقل را به دوش مردم گذاشتن به صلاح نیست. آنان باید با کمترین هزینه و زمان به مقصد سفر خود برسند و انرژی ارزشمند کشور را با توسعه حمل‌ونقل عمومی حفظ کنند.

لزوم گسترش حمل‌ونقل عمومی

حسینی صدر یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز درخصوص لزوم گسترش حمل‌ونقل عمومی، اتخاذ این راهکار را موجب کاهش مصرف سوخت در شهرهای بزرگ و کاهش آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: بدون تردید گسترش حمل‌ونقل عمومی در تهران و شهرهای بزرگ کشور تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا بر جای خواهد گذاشت.

کد خبر 247291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز