مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

عباس ثابتی راد: طی سال‌های گذشته مدیریت شهری نقش بارزی در توسعه فضای سبز شهری داشته است و حاصل این اقدام پس از گذشت تقریبا ۹سال، رسیدن سرانه‌های فضای سبز شهری به استاندارد جهانی است.

فضای سبز

رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز تهران با اعلام اينكه سرانه فضاي سبز درون‌شهري در تهران براي هر شهروند 5.15 متر مربع است از افزايش قابل توجه فضاي سبز برون شهري خبر داده و سرانه 23مترمربع را به ازاي هر شهروند اعلام كرده‌است. حاصل اين اتفاق بي‌ترديد توسعه سرانه‌هاي ديگر در شهر تهران است. شهر تهران علاوه بر نياز به سرانه فضاي سبز، به‌دليل جمعيت بيش از 8و نيم ميليون نفر نيازمند تأمين سرانه‌هاي خدماتي گوناگون است.

از آن جمله سرانه بهداشتي، سرانه آموزشي، سرانه تفريحي و فراغت، سرانه تجاري و غيره. از اين‌رو شهرداري تهران در گام اول و با تكيه بر ديدگاه زيست‌محيطي اقدام به تأمين سرانه فضاي سبز شهري كرده است و در گام بعدي نيز براساس استانداردهاي شهرسازي به‌منظور تأمين ديگر سرانه‌هاي پايتخت نشينان و افزايش كيفيت زندگي آنان گام‌هاي ديگري نيز برداشته است.

علي محمد مختاري مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبزتهران در اين زمينه افزود: به‌طور كلي برنامه‌ريزي شهرداري تهران توزيع عادلانه فضاي سبز در مناطق 22گانه و براساس استاندارد براي هر شهروند است كه در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري قرار گرفته است.وي همچنين با اشاره به‌وجود فضاي سبز زير استاندارد در برخي مناطق تهران مثل مناطق 7، 10و 17گفت: طبق برنامه‌ريزي‌ها با تملك و تجميع بافت‌هاي فرسوده در اين مناطق اميدواريم بتوانيم سرانه‌هاي خدماتي ازجمله سرانه فضاي سبز را براي شهروندان تأمين كنيم.

به گفته وي در محاسبه سرانه فضاي سبز، مراكز عمومي و دولتي و مراكز تحت پوشش شهرداري تهران را مورد نظر قرار مي‌گيرد اما منازل و پادگان‌ها جزو اين آمار نيست. طبق بخشنامه شهرداري تهران به مناطق 22‌گانه، هرگونه ساخت‌وساز و احداث بنا در پارك‌ها ممنوع است و بايد از آن جلوگيري شود.

  • آزاد‌سازي‌ زمين‌هاي شهري به نفع شهروندان

طي سال‌هاي گذشته بسياري از اراضي كه در محدوده شهري تهران قرار داشته و دراختيار نهادها و ارگان‌هاي مختلف بود، از سوي شهرداري تهران آزاد‌سازي‌ شد و با كاشت درخت و توسعه فضاي سبز به عرصه‌اي عمومي براي پايتخت‌نشينان تبديل شد. نمونه بارز اين اقدام آزادسازي بوستان ولايت است. اين بوستان در مجموع 270هكتار مساحت داشته و كاربري آن نيز بوستان و فضاي فراغتي است. تملك بسياري از اراضي كه در تهران در اختيار نهادهاي مختلف وجود دارد همچنان در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد.

از اين‌رو تأمين فضاهايي به‌منظور ايجاد زيرساخت‌هاي شهري و تأمين سرانه خدماتي از اولويت‌هاي مديريت شهري تهران بوده‌است. اين درحالي است كه ساخت مجتمعي در غرب تهران مدت‌ها مورد توجه نهادهاي گوناگون بود. علي محمد مختاري نيز در اين زمينه گفت: بوستان مادر در اصل يك زمين باير بوده و قرار هم بر اين بود براي بانوان شكل بگيرد كه به‌دليل مشرفيت داشتن، محقق نشد.

رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز تهران ادامه داد: طبق طرح مصوب در كميسيون ماده 5، كاربري اين بوستان تغيير كرده و كاربري مسكوني دارد؛ بنابراين ساخت‌وساز در آن قانوني است. وي در ادامه با بيان اينكه «در حال حاضر 2065بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي مورد بهره‌برداري است،» گفت: «علاوه بر اين بوستان‌هاي موضوعي مثل باغ گل‌ها، 4 بوستان موضوعي در محدوده منطقه 3كه در دست احداث است و بوستان مينياتوري را كه در حال بهره‌برداري است دردستور كار داريم. »

  • فعاليت قانوني مطابق با رأي كميسيون ماده5

شهرداري تهران طي نامه‌اي رسمي به دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري اعلام كرد: ساخت وساز در بوستان مادر مطابق با قانون و داراي پروانه ساختماني از سوي كميسيون ماده 5 است و از آنجا كه منطقه 5 شهرداري تهران از نظر تأمين سرانه فضاي سبز با كسري مواجه نيست، ساخت وساز در اين محدوده براساس ضوابط موجود بلامانع است.

عليرضا نادري،معاون شهردار تهران در اين نامه كه توسط پايگاه خبري بلديه منتشر شده است تأكيد كرد، درصورتي كه كارشناسان شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور نسبت به اين امر ايراد شكلي و ماهوي را طرح و اصرار دارند، شهرداري تهران آمادگي لازم را جهت رسيدگي و تطبيق و تدقيق موضوع داشته و درصورت لزوم و بنا به نياز جلسات كارشناسي حسب نظريه شوراي عالي شهرسازي و معماري نسبت به تأمين سرانه فضاي سبز مازاد در محدوده منطقه را تا سقف 7.1هكتار معادل عرصه زمين صدر‌الذكر اقدام خواهد كرد.

کد خبر 271126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha