مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

مرضیه موسوی: خیلی‌ها دارند این روزها سنگ گردشگری را به سینه می‌زنند. گردشگری، عامل فرهنگی و اقتصادی مهمی است که می‌تواند زندگی مردمان یک کشور را زیر و رو کند.

 با سنگ به سينه‌زدن چيزي درست نمي‌شود، بايد كاري كرد. نخستين كار هم، مديريت درست و حسابي داشته‌هايمان است. ما در چهار گوشه شهرمان، پارك‌هاي جنگلي‌ زيبايي داريم و اين، البته همه داشته‌هايمان در زمينه گردشگري نيست. به هر حال براي گردشگري، طبيعت پارك‌هاي جنگلي‌گزينه فوق‌العاده‌اي است، آن هم با امكاناتي كه دارد و گونه‌هاي طبيعي‌اي كه در خودش جاي داده است. اين مجموعه‌ها، حتي توانايي خدمات‌رساني به گردشگران و مهمانان خارجي را هم مي‌تواند داشته باشد. از همين‌جا مي‌توان شروع كرد.

نام پارك جنگلي: چيتگر

پارك جنگلي چيتگر يكي از بزرگ‌ترين پارك‌هاي جنگلي پايتخت است. اين بوستان، مجتمع فرهنگي ـ ورزشي، سالن اجتماعات و انبار، ايستگاه آتش‌نشاني، رستوران و بوفه، پاركينگ، پيست اسكيت‌سواري، آلاچيق، زمين بازي كودكان و... دارد و معمولا پاتوقي براي ورزشكاران است. در ضمن ۲ ايستگاه مترو هم در مجاورت پارك چيتگر واقع شده‌اند. در پارك جنگلي چيتگر، حدود ۱۴ كيلومتر جاده آسفالته درجه يك وجود دارد كه براي پياده‌روي بسيار مناسب است.
ديدني‌هاي پارك: اگر اهل دوچرخه‌سواري هستيد حتما خودتان را به پيست دوچرخه‌سواري اين بوستان بزرگ برسانيد و ساعت‌ها ركاب بزنيد و از زيبايي‌هاي طبيعت لذت ببريد.
مساحت پارك: ۱۴۵۰ هكتار.
كجا برويد: بزرگراه تهران-كرج.

نام پارك جنگلي: لويزان

لويزان واقع در منطقه ۴ شهرداري تهران، از شمال به اُزگل، از جنوب به تپه‌هاي شمس‌آباد، از غرب به حسين‌آباد و از شرق به شيان محدود مي‌شود. اين بوستان بزرگ شهري، از تمام امكانات معمول پارك‌هاي شهري برخوردار است. هتل شيان، استخر، سونا، مسجد، زمين فوتبال و واليبال، سكوهايي براي استفاده مردم و... ازجمله امكانات اين پارك است.
ديدني‌هاي پارك: خودتان به ارتفاعات اين پارك جنگلي برسانيد و مناظر زيباي طبيعي و ابرشهر را از اين نقاط نگاه كنيد تا تصويري ماندگار در ذهنتان ثبت شود. در ضمن اگر كمي صبر كنيد تا هوا تاريك شود، از آن بالا تهران را زير پا‌هايتان مثل يك آسمان پرستاره، روشن و زيبا خواهيد ديد.
مساحت پارك: ۱۱۰۰ هكتار.
كجا برويد: بزرگراه شهيد زين‌الدين.

نام پارك جنگلي: پرديسان

بوستان جنگلي پرديسان يكي از پارك‌هاي جنگلي بزرگ و مشهور شهر تهران است. اين پارك، يك بوستان تفريحي و آموزشي به‌حساب مي‌آيد. اين جنگل تقريبا مصنوعي را مي‌توان ارائه‌دهنده خدمات آموزشي و پژوهشي دانست. پارك پرديسان از طريق شبكه بزرگراهي پايتخت دسترسي خوبي براي شهروندان دارد. موزه آب و باغ‌وحش اين پارك جنگلي ازجمله امكانات مهم اين مركز تفريحي به‌حساب مي‌آيد. حيات‌وحش موجود در پارك شامل گوشتخواران، علفخواران، پرندگان شكاري و ساير پرندگان است.
ديدني‌هاي پارك: موزه تنوع زيستي با انواع حيوانات تاكسيدرمي شده و البته بعضا زنده، يكي از جذابيت‎هاي اين پارك جنگلي است.
مساحت پارك: حدود ۲۷۵ هكتار.
كجا برويد: بزرگراه همت يا بزرگراه حكيم.

نام پارك جنگلي: خجير

پارك ملي خجير همانند پارك ملي سرخه‌حصار در شرق تهران قرار گرفته است. در خيلي از نقاط پارك ملي خجير مي‌توانيد ساختمان‌هاي شهر تهران، رودهن و بومهن را ببينيد. اين منظره در شب واقعا ديدني است. اين پارك جنگلي منطقه‌اي كوهستاني و تپه ماهوري به‌حساب مي‌آيد كه رودخانه جاجرود در آن جريان دارد. امكانات اوليه پارك‌هاي جنگلي ديگر در اينجا هم پيدا مي‌شود.
ديدني‌هاي پارك: اگر به ديدن حيات‌وحش زنده علاقه داريد به اين پارك برويد و خوب چشم‌هايتان را به‌كار بيندازيد. در پارك ملي خجير انواع پرندگان و پستانداران زيست مي‌كنند. جالب اينكه هنوز آهو در منطقه ديده مي‌شود.
مساحت پارك: تقريبا ۱۲۰ هكتار.
كجا برويد: چهارراه تهرانپارس، جاده دماوند.

نام پارك جنگلي: سوهانك

موقعيت جغرافيايي، كوهستاني، گردشگري و تاريخي پارك جنگلي سوهانك، اين مركز تفريحي را نسبت به مراكز ديگر متمايز مي‌كند. تجهيزات بدنسازي در نقاط مختلف اين پارك نصب شده است. محل استراحت هم تا دلتان بخواهد در اين پارك پيدا مي‌شود. اين پارك جنگلي زيبا به تعداد بسيار زيادي آلاچيق و نيمكت مجهز شده است كه مي‌توانيد روي آنها نفسي تازه كنيد.
ديدني‌هاي پارك: اهل پياده‌روي هستيد؟ اگر پاسختان مثبت است پيشنهاد مي‌كنيم حداقل براي يك‌بار شال و كلاه كنيد و سري به معابر زيباي پارك جنگلي سوهانك بزنيد. معابر اين پارك جنگلي در فصول مختلف سال آنقدر جذاب و دوست داشتني است كه ساعت‌ها بدون خستگي مي‌توانيد در آنها پياده‌روي كنيد.
مساحت پارك: حدود ۲۰۰ هكتار.
كجا برويد: بزرگراه لشكرك.

پيشنهاد ويژه
نام پارك جنگلي: سرخه‌حصار

سرخه‌حصار، نگين سبزي در بخش شرقي پايتخت است. ديدني‌هاي چشمگير و مناظر طبيعي و سرسبز سبب شده اين ناحيه، به ناحيه‌اي حفاظت شده با قدمت تاريخي حدود250سال تبديل شود. حدود 150هكتار از زمين‌هاي سرخه‌حصار كه حالا به‌عنوان يك پارك ملي شناخته مي‌شود، در سال 79 با هماهنگي سازمان محيط‌زيست و سازمان پارك‌ها درختكاري شده و به شهرداري تحويل داده شده است. پارك جنگلي سرخه‌حصار كه حالا عبارت «قطب گردشگري شرق تهران» را هم يدك مي‌كشد داراي امكاناتي نظير پارك ترافيك، بوستان‌سنگي، زمين چمن مصنوعي، پيست دوچرخه‌سواري، پيست موتورهاي ساحلي، حيات‌وحش، سالن تيراندازي، سرسره‌هاي بزرگ، زمين بازي كودكان، بوفه، آلاچيق و... است كه هر يك به تنهايي مي‌توانند انگيزه‌اي براي رفتن به اين پارك زيبا باشند.
ديدني‌هاي پارك: بي‌برو برگرد، بوستان سنگي نرگس بهترين چشم‌انداز پارك جنگلي سرخه‌حصار است. وجود آبنما، آبشار، بركه و آلاچيق‌هاي مختلف، نماي زيبايي به اين بوستان سنگي بخشيده‌ است. استراحت، آن هم زير آلاچيق‌هاي بوستان نرگس آنقدر دلچسب است كه خانواده‌ها در روزهاي تعطيل براي در اختيار گرفتن‌ اين آلاچيق‌ها با هم رقابت مي‌كنند.
مساحت پارك: حدود ۱۵۰ هكتار.
كجا برويد: چهارراه تهرانپارس، بزرگراه ياسيني.

بي‌خيال مبلمان شهري

خيلي روي مبلمان شهري و آلاچيق در طبيعت حساب نكنيد و حتما يك زيرانداز با خودتان داشته باشيد. با داشتن يك زيرانداز، حداقل خيالتان راحت است كه هر جا دلتان خواست مي‌توانيد مستقر شويد و از زيبايي‌هاي طبيعت لذت ببريد. در ضمن مجبور نخواهيد بود فشار قلوه‌سنگ‌هاي زمين‌هاي ناهموار را روي بدنتان تحمل كنيد.
مطالعه در طبيعت
بعضي‌ها به طبيعت مي‌روند تا فقط از ديدن زيبايي‌هاي طبيعت لذت ببرند ولي بعضي‌ها هم هستند كه در آرامش طبيعت مي‌توانند به كارهاي مورد علاقه‌شان بپردازند. اگر جزو دسته دوم هستيد حتما مي‌دانيد كه طبيعت محل خوبي براي مطالعه است. در ضمن، نويسندگي در طبيعت هم ايده خوبي محسوب مي‌شود.
ريخت و قيافه طبيعت
باور كنيد داشتن كمي شخصيت اصلا چيز بدي نيست. ريختن زباله و آشغال در طبيعت نشان‌دهنده نداشتن شخصيت است. اگر مي‌خواهيد طبيعت را مثل اماكن شهري از ريخت و قيافه بيندازيد تا مي‌توانيد زباله توليد كنيد و دوروبرتان بريزيد. فقط يادتان باشد كه با اين كار بايد تا چند وقت ديگر دور تفريحي به نام طبيعت‌گردي را يك خط قرمز بكشيد.
يك جا نمانيد
اگر يك جاي دنج گير آورديد تمام وقت‌تان را به نشستن در اين جاي دنج نگذرانيد، در بسياري از نقاط طبيعي اطراف تهران كلي جاي ديدني وجود دارد كه مي‌توانيد از ديدنشان در اين برنامه تفريحي‌تان لذت ببريد. اگر حرفه‌اي باشيد در بعضي از نقاط طبيعت مي‌توانيد پرندگان يا حيوانات را پيدا كنيد و بيشتر به طبيعت بكر نزديك شويد.
زياده‌روي درخوردن تنقلات
مگر مي‌شود براي پيك‌نيك و تفريح كردن به طبيعت رفت و با تنقلات مختلف شكمي از عزا درنياورد. انواع ميوه و تخمه و هله‌هوله‌هاي ديگر مي‌توانند حس و حال ديگري به اين تفريح كوتاه‌مدت شما بدهند. فقط خيلي زياده‌روي نكنيد كه بعدا از دماغتان درنيايد. كاري نكنيد كه طبيعت‌گردي‌تان تبديل به دردسر شود.
شنيدن موسيقي طبيعت
خسته نشديد اينقدر به صداي موسيقي الكترونيك غيرطبيعي گوش سپرديد، كمي هم بگذاريد گوشتان صداي طبيعت را بشنود. حتي شنيدن صداي موسيقي آرامش‌بخش هم نمي‌تواند جاي موسيقي طبيعي باد، تكان خوردن برگ‌ها و شرشر رودخانه‌ها را بگيرد. باور كنيد اين موسيقي از هر موسيقي ديگري مي‌تواند آرامش‌بخش‌تر باشد.

 

کد خبر 273298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha