نوروز ۱۴۰۰ در حالی آغاز می‌شود که فعلاً ویروس منحوس کرونا بر جامعه سایه افکنده و محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد.

شكوفه هاي بهاري

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  در این میان نوروز فرصت خوبی برای گذران اوقات فراغت در کنار خانواده است. جاذبه‌های طبیعی در مناطق شرق پایتخت هم یکی از گزینه‌های مناسب برای خانواده‌هاست که بتوانند در شرایط فعلی که محدودیت حضور در مکان‌های عمومی پر تردد حاکم است، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حال و هوای بهاری طبیعت بهره‌مند شوند.

در فضاهای شهری هم برای نوروز امسال شهرداری‌های مناطق شرق تهران برای شهروندان برنامه‌های تفریحی‌ـ مجازی متعددی را تدارک دیده‌اند که آشنایی با کم و کیف آنها در آستانه ورود به تعطیلات سال نو خالی از لطف نیست. شهرداری‌های مناطق شرق تهران با یک برنامه‌ریزی خاص امکان گردشگری در جاذبه‌های تفریحی شرق پایتخت و همچنین سایر مناطق شهر تهران را به‌صورت مجازی فراهم کرده‌اند. حالا این امکان برای شهروندان وجود دارد که با مراجعه به صفحه اینستاگرام شهرداری مناطق از جاذبه‌های گردشگری مناطق در فضای مجازی بازدید کنند. البته همزمان در ایام نوروز تمام اماکن تفریحی از جمله بوستان‌ها و موزه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرای شهروندان هستند. در گزارش زیر به معرفی اماکن تفریحی و نقاط گردشگری مناطق پرداخته‌ایم.  

بزرگراه شهید بابایی را از شرقی‌ترین نقطه به سمت شمال یعنی جاده تلو پیش بروید، پنج کیلومتر بعد، با گذر از جاده‌ای پیچ در پیچ، نمایی مقابلتان چشمنوازی می‌کند که در یک سمتش دریاچه زیبای لتیان است و در سمت دیگر، درختان قد و نیم قد و آلاچیق‌های چوبی. مجموعه هزار هکتاری تفریحی و گردشگری تلو که قرار است با تکمیل مراحل ساخت و تجهیز آن به بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی‌ـ ورزشی کوهستانی خاورمیانه تبدیل شود. در حال حاضر به دو زمین بازی با وسایل مدرن از جمله ترامپولین و تاپ خانواده، میزهای فوتبال دستی، شطرنج و پینگ‌پنگ مجهز است. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید پیاده‌روی در هوای مطبوع این مجموعه را از دست ندهید.  

  • باغ پرندگان و پارک جنگلی لویزان

یکی از جاذبه‌های گردشگری شرق تهران، باغ پرندگان است که در دل جنگل‌های لویزان قرار دارد. در ایام تعطیلات نوروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانید هم از فضای ۱۱۰۰ هکتاری جنگل لویزان لذت ببرید هم از فضای بکر طبیعت این باغ که سقف آشیانه‌های پرندگان آن با ساقه‌های برنج پوشانده شده و نمای زیبا و خاطره‌انگیزی را پیش رو می‌گذارد. این باغ ۲۳ هکتاری که بیش از ۷۰‌گونه پرنده را در خود جای داده، طراحی زیبا و منحصربه‌فردی دارد و وجود سایه‌بان‌هایی از جنس چوب، نی و پوشال، نیمکت‌های چوبی با طراحی‌متنوع، آلاچیق‌های چوبی، آبشارهای کوچک و زیبا و طراحی هوشمندانه برکه‌ها و پل‌های چوبی بخشی از زیبایی‌ها است.  

  • بوستان صد هکتاری توسکا

در نوروز امسال که شرایط کرونایی هنوز حاکم است و محدودیت‌های متعددی برای رفتن به برخی شهرها و مکان‌های عمومی وجود دارد، رفتن به بوستان‌های سرسبز در همسایگی خودمان می‌تواند تا حدودی حال و هوای حضور در دل طبیعت را برایمان تداعی کند. یکی از امکانات موجود در این زمینه که در محدوده شرق تهران و در همسایگی ما قرار دارد، بوستان توسکا است که بیش از صد هکتار مساحت دارد و پوشش گیاهی آن شامل کاج، صنوبر، زبان گنجشک وچنار است. این بوستان به دلیل پوشش گیاهی مناسب و فضای وسیع از آب و هوای خوبی برخوردار وامکان چادر زدن در سراسر پارک فراهم است و شهروندان می‌توانند اوقات خوشی را در این بوستان سپری کنند. این بوستان در بزرگراه آزادگان، تقاطع بلوار شهرزاد و خیابان صالحی واقع شده است.  

  • دوچرخه‌سواری در پارک ملی سرخه‌حصار 

تماشای شکوفه های بـهاری ///// جمعه

تعداد جاذبه‌های طبیعی در مناطق شرق تهران کم نیست و یکی از آنها، پارک ملی سرخه‌حصار است که در منطقه ۱۳ واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی تهران محسوب می‌شود. به دلیل همین وسعت زیاد امکانات متنوعی هم دارد. آب‌وهوای مطبوع در قله‌های این بوستان و پوشش گیاهی متنوع این مکان را به یک تفرجگاه چهار فصل تبدیل کرده است و از طرفی وجود دو پیست دوچرخه‌سواری مبتدی و حرفه‌ای این مکان را به گزینه خوبی برای ورزش دوستان در ایام تعطیلات نوروزی تبدیل کرده است. پس اگر علاقه‌مند به حضور در دل طبیعت بکر هستید و دوست دارید در ایام تعطیلات عید از جاذبه‌های طبیعی پیرامون خود بهره‌ببرید، حتماً سری به پارک ملی سرخه‌حصار بزنید. اگر به دوچرخه‌سواری در پیست‌های حرفه‌ای هم علاقه دارید می‌توانید از امکانات موجود در این زمینه در پارک ملی سرخه‌حصار بهره‌مند شوید.  

  • عمارت قاجاری در محله مبارک‌آباد

تماشای شکوفه های بـهاری ///// جمعه

عمارت «عین‌الدوله» ‌ بنایی نارنجی رنگ و زیبا با مساحت ۸۰۰‌مترمربع است که در دو طبقه در محله مبارک‌آباد ساخته شده است. این عمارت در اواخر دوره قاجار به دستور عین‌الدوله صدراعظم مظفرالدین شاه بنا شده است.  
این اثر تاریخی با قدمتی نزدیک به یک قرن، دارای معماری خاص دوران قاجاریه است و سالن‌های مجلل و آینه‌کاری شده، ‌اتاق‌های متصل به هم با درها و پنجره‌های هلالی شکل و بالکن‌های بزرگ رو به باغ، بخش‌های مختلف آن هستند. در حال حاضر نگارخانه برگ و کارگاه مجسمه‌سازی در این بنا دایر است.  

  • چهارشنبه‌های گردشگری مجازی 

شهروندان منطقه ۸ می‌توانند نوروز به یاد ماندنی را با ویژه‌برنامه‌های گردشگری مجازی در منطقه ۸ سپری کنند. ویژه‌برنامه «چهارشنبه‌های گردشگری مجازی» طرحی است که در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هرهفته در صفحه اینستاگرام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۸ به نشانی ejtemaee. reg۸ ارائه‌می‌شود و شهروندان می‌توانند از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند. در مناسبت‌های مختلف تا پایان دوران کرونا ویژه‌برنامه‌های خاصی برای شهروندان تدارک دیده شده است که در این شرایط اوقات فرات شهروندان تأمین شود.  

ویژه برنامه نوروزی کتابخوانی

تماشای شکوفه های بـهاری ///// جمعه


در نوروز امسال برای‌ ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان هم برنامه‌های مجازی متعددی تدارک دیده شده است. از جمله، در راستای تحقق شعار «برای مقابله با ویروس کرونا در خانه بمانیم» ویژه‌برنامه نوروزی کتابخوانی در ایام نوروز توسط شهرداری منطقه ۱۵ تدارک دیده شده است. در قالب این برنامه، تلاش شده تا کتاب‌های شاخص و ارزشمند در حوزه‌های متنوع به شهروندان معرفی شود. کتاب‌ها مطابق با گروه‌های سنی مختلف در نظر گرفته شده‌ تا همه شهروندان بتوانند از کتاب به‌عنوان یار مهربان در شرایط ویژه کنونی بهره‌مند شوند. شهروندان می‌توانند با مراجعه به کانال معاونت اجتماعی از طریق http. //t. me/ejf۱۵ از این خدمات بهره‌مند شوند.  
در زیر بخشی از جاذبه‌های گردشگری مناطق معرفی شده است که در صورت موافقت ستاد ملی کرونا در ایام نوروز شهروندان می‌توانند از این جاذبه‌ها بازدید کنند.  
 

کد خبر 590781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha