توسعه قطب گردشگری سرخه‌حصار در شرق تهران، از موضوعات مطرح در سال‌های اخیر است که مدیریت شهری بر تحقق آن اهتمام و تمرکز دارد و اخیراً هم اعلام شده ۵۶ پروژه پیش‌بینی شده برای این امر در دستور کار است تا هرچه زودتر اهداف مدنظر تحقق یابد.

سرخه حصار

همشهری آنلاین_پروانه بهرام نژاد: مسئولیت هدایت این مجموعه اکنون با «مهدی سیف» مدیر قطب گردشگری سرخه‌حصار در شرق تهران است که از چند ماه پیش عهده‌دار این مسئولیت شده و پیش از این هم رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بوده و دغدغه توسعه گردشگری دارد. او می‌گوید تمام توان خود را با حمایت شهردار منطقه۱۳ و معاونانش و مدیران پروژه‌ها به کار گرفته است تا اجرای ۵۶ پروژه مدنظر در قطب گردشگری شرق تهران و در محل بوستان جنگلی سرخه‌حصار گام به گام و به خوبی پیش برود.

سراغ سیف رفتیم تا از روند اجرای این طرح‌ها و جزئیات آنها بگوید. او معتقد است کارها به خوبی و گام به گام در حال انجام و تحقق است هر چند کرونا بر فعالیت‌های این بخش هم سایه انداخته است.  

 در خبرها صحبت از اجرای ۵۶ پروژه قطب گردشگری در بوستان جنگلی سرخه‌حصار است. درباره این پروژه‌ها بیشتر توضیح دهید.  


بله، باتوجه به ظرفیت‌ این بوستان جنگلی، ۵۶ پروژه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و هوشمندسازی برای این محل تعریف شده‌است که ۴۲ پروژه آن نهایی و بعضی در حال تصویب در شهرداری تهران و تعدادی هم در حال بازنگری و تعریف مجدد است اما در مجموع ۵۶ پروژه‌ در قطب گردشگری تکمیل و به‌ترتیب اجرا و افتتاح خواهد شد. به‌عنوان مثال، اخیراً در زمینه هوشمندسازی، دوربین‌های نظارت تصویری در محل اجرای پروژه نصب شده و پروژه‌ کافه کتاب هم که ماهیت کار فرهنگی دارد، زمستان به بهره‌برداری می‌رسد.  
 ۴۲ پروژه نهایی شده بیشتر در چه حوزه‌هایی قرار دارند؟  
در حال‌حاضر ۳۱ پروژه‌ در حوزه سرمایه‌گذاری نهایی شده که شامل طرح‌هایی از جمله پیست دوچرخه‌سواری، پیست سوارکاری، اسکیت، سورتمه، نمایشگاه گل و گیاه، کافه کتاب، اردوگاه طبیعت، سینما طبیعت، نمایشگاه بومی و محلی اقوام، شهرک ترافیک، بازی‌های کابلی، پل‌هیجان، پل طبیعت، پل سبز، راه چوبی جنگلی، مزرعه گیاهان دارویی، کارتینگ، برکه نرگس، برکه زنبق و بوم کلبه است.

همچنین ۱۱ پروژه هوشمندسازی داریم که شامل جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک، هشدار سریع حریق، کیوسک هوشمند، کنترل هوشمندسازی آب مسیل‌ها، آبیاری هوشمند، دوچرخه اشتراکی و موتور برقی، نیمکت هوشمند، هوشمندسازی کنتورهای آب و چاه، انرژی‌های پاک و نصب دوربین‌های نظارت تصویری است.  
 اجرای این پروژه با چه اهدافی و در چه وسعتی از فضای بوستان جنگلی مدنظر بوده‌است؟  
با توجه به اینکه سیاست شهرداری تهران توزیع امکانات و خدمات گردشگری و پشتیبانی از مناطقی است که فقر فضاهای گردشگری دارند و ارائه خدمات به شهروندان است، این طرح هم از مدت‌ها پیش آغاز شده و ادامه دارد.

در اجرای این طرح اهدافی در حوزه‌هایی مانند فرهنگی، محیط‌زیستی، اقتصادی مد نظر بوده‌است. در کل فضای ۵۴۷ هکتاری سرخه‌حصار برای ایجاد پروژه مورد توجه است و کل مجموعه درگیر خواهد بود اما هرکدام از پروژه‌ها وسعت و مشخصات خاص خود را دارند و ممکن است پروژه‌ای کوچک مقیاس باشد یا پروژه‌ای دیگر بزرگ و فضای بیشتری را به خود اختصاص دهد. مدنظر داشته باشید که مالکیت بوستان جنگلی سرخه‌حصار با شهرداری تهران نیست و متعلق به اداره کل منابع طبیعی استان تهران است و به‌صورت ۳۰ سال واگذار و توسط شهرداری بهره‌برداری از آن انجام می‌شود.

این اقدام کار جدیدی است که با خوش‌فکری‌های شهردار محترم منطقه محقق شده است. ما در۳۰ سال گذشته، از سال ۶۹ تا سال ۹۹ امکان ایجاد فضاهای جدید در اینجا را نداشتیم و فقط بهره‌بردار فضای موجود بودیم اما حالا وضعیت تغییر یافته است.  
 این روزها روند کارهای اجرایی به چه صورت است و طرح‌ها چگونه پیگیری می‌شود؟  


در اینجا باید یادآوری کنم که حضور آقای رحمان‌زاده، شهردار منطقه در معرفی جاذبه‌های گردشگری و قابلیت‌های سرخه‌حصار خیلی مؤثر بوده و از این رو، پروژه قطب گردشگری شرق مطرح شده‌ است. با توجه به قابلیت‌های متعددی که بوستان جنگلی سرخه‌حصار برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دارد، این موضوع از حدود ۲سال و نیم قبل از طرف شورای‌شهر تهران و هیأت‌رئیسه شهرداری تهران پیشنهاد شده و این موضوع به دنبال توزیع عادلانه خدمات گردشگری تهران و توجه بیشتر به گردشگری در شرق تهران است.

در این مدت بازدیدهای متعدد، ارائه گزارش در صحن شورای اسلامی شهر تهران و فعالیت‌های لازم را داشتیم و کارها همچنان در حال پیگیری است. اما با توجه به تعدد پروژه‌ها و زمانبر بودن برخی از آنها، مدت زمان اجرای آنها متفاوت وگاه ممکن است کمی طولانی شود اما بی‌ تردید پروژه قطب گردشگری نهایت به سرانجام می‌رسد. این میان ویروس کرونا که در همه کشور سایه انداخته، اینجا هم تأثیرگذار بوده‌ است.

با این حال ما هر هفته به‌طور منظم شنبه، دوشنبه و پنجشنبه‌ها با مدیران پروژه‌ها با حضور شهردار منطقه و معاونانش جلسه داریم. جلساتی را هم مدیران پروژه‌ها مستمر با سرمایه‌گذاران دارند تا کارها با سرعت بیشتری دنبال شود. با تدبیر شهردار منطقه برای هر پروژه یک مدیر پروژه از همکاران داخل منطقه ۱۳ تعریف شده که این انتخاب در واقع برای سهولت و تسریع در روند اجرای کار است. در مجموع، کارها را به خوبی و گام به گام و با جدیت دنبال می‌کنیم.  
 آیا امکان دارد با اتمام دوره مدیریت شهری فعلی، پروژه قطب گردشگری هم نیمه‌کاره رها شود؟  
اساسا جابه‌جایی مدیران در سیاستگذاری اصلی شهرداری تأثیر ندارد و فعالیت‌های ما با دید فرابخشی انجام‌ می‌شود و برنامه‌های ما وابسته به یک فرد و اداره نیست و یک روند دائمی را طی می‌کند. این میان با توجه به اینکه پروژه‌ها از سوی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران پشتیبانی می‌شود، جای نگرانی وجود ندارد و چه بسا در دوره‌های بعدی ممکن است توجه بیشتری به اینجا شود و بخواهند پروژه‌های دیگری هم به این مجموعه اضافه کنند. چون موضوع گردشگری در همه شئون کشور مورد توجه است و موضوع ایجاد وزارتخانه گردشگری هم موید این مسئله است.  
 یکی از دغدغه‌های دوستداران محیط‌زیست، نگرانی از آسیب رسیدن به حیات طبیعی و حیات وحش بوستان جنگلی سرخه‌حصار با اجرای این ۵۶ پروژه است. آیا این نگرانی قابل قبول و مورد توجه بوده‌است؟  
دغدغه آنها را ما هم داریم اما بی‌ تردید توجه به محیط‌زیست وگونه‌های گیاهی و جانوری اینجا همواره و در همه مراحل مورد توجه دست‌اندرکاران بوده و هست.

این میان ۲جلد دفترچه‌ «طرح مدیریت بهره‌برداری بوستان جنگلی سرخه‌حصار» تهیه شده که به‌زودی به امضای وزیر جهاد کشاورزی و شهردار تهران می‌رسد. ما هر پروژه را لکه‌گذاری کرده و به تأیید اداره کل منابع طبیعی رسانده‌ایم و هر ماه چندین نوبت آنها اقدامات را رصد و پایش می‌کنند و اظهار رضایت کرده‌اند که ما هیچ آسیبی به منابع طبیعی و محیط‌زیست وارد نکرده و نمی‌کنیم و حتی یک درخت بریده نمی‌شود، چه بسا منجر به توسعه فضای سبز اینجا هم می‌شود و با تحقق پروژه قطب گردشگری سرخه‌حصار این بخش از پایتخت هم بیش از پیش رونق و توسعه می‌یابد.  

  • پروژه‌های بوستان جنگلی سرخه‌حصار در حال اجرا و پیگیری است/توسعه قطب گردشگری شرق تهران

بوستان جنگلی سرخه‌حصار در سیزدهمین تکه پایتخت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز و منابع طبیعی تهران محسوب می‌شود که این روزها با اجرای طرح‌های بزرگ و کوچک در صدد تبدیل شدن به قطب گردشگری شرق تهران است. برای این منظور ۵۶ پروژه مدنظر قرار گرفته که برخی از آنها سرمایه‌گذاری و تعدادی هم در حوزه هوشمندسازی است. به کمک «مهدی سیف» مدیر قطب گردشگری شرق تهران با تعدادی از این پروژه‌ها آشنا می‌شوید. پروژه‌هایی که با هدف ارتقای سرانه‌های فرهنگی، فضای سبز، خدماتی و رفاهی در منطقه۱۳ طراحی شده و در حال انجام است.  

  • پروژه‌های هوشمندسازی سرخه‌حصار 

۱‌ـ جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک
 ۲‌ـ هشدار سریع حریق
 ۳‌ـ کیوسک هوشمند
 ۴‌ـ کنترل و هوشمندسازی آب مسیل‌ها
 ۵‌ـ آبیاری هوشمند
۶‌ـ دوچرخه اشتراکی و موتور برقی
 ۷‌ـ نیمکت هوشمند
 ۸‌ـ هوشمندسازی کنتورهای آب و چاه
 ۹‌ـ انرژی‌های پاک
۱۰‌ـ نصب دوربین‌های نظارت تصویری داخل پارک 
۱۱‌ـ نصب دوربین‌های نظارت تصویری پلاک‌خوان

بخشی از پروژه‌های پیشنهادی زیرساختی 
 تکمیل سرویس بهداشتی
 افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی 
 ساخت آبخوری 
 تجهیز و بهره‌برداری از مجموعه نرگس 
 تجهیز و بهره‌برداری از مجموعه زنبق 
 توسعه شبکه آبیاری 
 ساخت دیوار مالون 
 ساخت اسکان اضطراری 
 ساخت ساختمان اسکان کارگری
 

شناسنامه بوستان جنگلی سرخه‌حصار
مساحت: ۵۴۷. ۸۴ هکتار
تعدادگونه‌های گیاهی: بیش از ۳۵ خانواده گیاهی
گونه‌های جانوری: بیش از ۵۰‌گونه پستانداران، خزندگان و پرندگان
 

۴۱‌گونه گیاهی در اراضی صخره‌ای و مناطق مرتفع و۳۴‌گونه هم در تپه‌ ماهورهای این منطقه جنگلی وجود دارد.  

۲ گونه گیاهی گون و درمنه، مهم‌ترین‌گونه‌های گیاهی مرتعی بوستان جنگلی سرخه‌حصار است.  

۵۴۷ هکتار، وسعت بوستان جنگلی سرخه‌حصار است

۴۱۰ هکتار از وسعت جنگل سرخه‌حصار زیر پوشش گیاهان دست کاشت است.  

۵۶ پروژه سرمایه‌گذاری و هوشمندسازی در بوستان جنگلی سرخه‌حصار در حال اجرا است.  

  • ۳۱ پروژه سرمایه‌گذاری در قطب گردشگری شرق تهران

  پل طبیعت، بازارچه سبز، پل سبز، باغ گیاه‌شناسی، اردوگاه طبیعت، پیست اسکیت، راه چوبی جنگلی، دوچرخه‌سواری، کارتینگ، سوارکاری، سورتمه، حمام نمک، طب سنتی، پارکینگ‌عمومی، شهرک ترافیک، رستوران خیابان سنبل، رستوران پیست دوچرخه، حوضچه آبگیر و رستوران، نمایشگاه بومی محلی، کافه کتاب، سینما طبیعت، پل هیجان، زیپ لاین، برکه زنبق، برکه نرگس، بوفه، مرکز خرید و فروش گل و گیاه، بوم کلبه، تلکه کابین و تله سیژ و مزرعه گیاهان دارویی ۳۱ پروژه سرمایه‌گذاری مجموعه گردشگری سرخه‌حصار است که عنوان برخی از آنها موقتی بوده و ممکن است در مراحل بعدی تغییر یابد.

۱‌ـ پل طبیعت
مساحت: ۲هزارمترمربع 
محل جانمایی: بین تپه عبدالله و تپه توسعه
درصد پیشرفت: مرحله طراحی و تصویب 
۲‌ـ پل بازارچه
 مساحت: ۷۵۰‌مترمربع
محل جانمایی: بین درب اول تا پارک نیما وبین درب دوم تا پل تهرانپارس
درصدپیشرفت: در حال مطالعه و اولویت‌بندی
۳‌ـ پل سبز
مساحت: در حال مطالعه 
محل جانمایی: بین تپه عبدالله و خیابان دماوند
درصد پیشرفت: در حال مطالعه 
۴‌ـ باغ گیاه شناسی
مساحت: ۳هزارمترمربع
محل جانمایی: حدفاصل خیابان نیلوفر و لادن
۵‌ـ اردوگاه طبیعت
مساحت: ۴ هزارمترمربع
محل جانمایی: خیابان افرا
درصد پیشرفت: در حال مذاکره اولیه با سرمایه‌گذار
۶‌ـ پیست اسکیت
مساحت: ۲هزار و ۵۰۰‌مترمربع
محل جانمایی: در محل زمین چمن مصنوعی
درصد پیشرفت: در حال مذاکره اولیه با سرمایه‌گذار
۷‌ـ راه چوبی جنگلی
مساحت: یک کیلومتر طول 
محل جانمایی: جنب درب جدید
درصد پیشرفت: در حال مذاکره با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری
۸‌ـ دوچرخه‌سواری
مساحت: به‌صورت رینگ داخل بوستان
محل جانمایی: پیست دوچرخه‌سواری
درصد پیشرفت: درحال مذاکره با سازمان ورزش 
۹‌ـ کارتینگ
مساحت: حدود ۲هزارمترمربع 
محل جانمایی: داخل پیست دوچرخه‌سواری 
درصد پیشرفت: مذاکره با سازمان ورزش
۱۰‌ـ مجموعه سوارکاری
مساحت: ۶هزارمترمربع
محل جانمایی: در ۲ قطعه زمین خاکی
درصد پیشرفت: مذاکره با سازمان ورزش
۱۱‌ـ سورتمه 
مساحت: در حال طراحی مسیر 
درصد پیشرفت: مذاکره با سازمان ورزش
محل جانمایی: خیابان سنبل 
۱۲‌ـ حمام نمک
مساحت: ۴۰۰‌متر 
محل جانمایی: جنب چاه شماره ۲
درصد پیشرفت: در حال جانمایی
۱۳‌ـ طب سنتی
مساحت: هزارمترمربع 
محل جانمایی: جنب چاه شماره ۲
درصد پیشرفت: در حال جانمایی
۱۴‌ـ پارکینگ عمومی
مساحت: ۴هزارمترمربع 
محل جانمایی: خیابان کاج
درصد پیشرفت: درحال اجرا
۱۵‌ـ شهرک ترافیک
مساحت: ۲ هکتار
محل جانمایی: پارک ترافیک
درصد پیشرفت: آماده بهره‌برداری
۱۶‌ـ رستوران خیابان سنبل
مساحت: هزار و ۶۰۰‌مترمربع
محل جانمایی: خیابان اطلسی، جنب پینت‌بال
درصد پیشرفت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
۱۷‌ـ رستوران پیست دوچرخه‌سواری
مساحت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
محل جانمایی: پیست دوچرخه‌
درصد پیشرفت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
۱۸‌ـ حوضچه، آبگیر و رستوران
مساحت: ۸هزار و ۵۰۰‌مترمربع 
محل جانمایی: ابتدای تپه توسعه
درصد پیشرفت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
۱۹‌ـ نمایشگاه بومی و محلی
مساحت: هزار و۵۰۰‌مترمربع 
محل جانمایی: خیابان صنوبر
درصد پیشرفت: مذاکره اولیه با سرمایه‌گذار 
۲۰‌ـ کافه کتاب
مساحت: ۵۵‌مترمربع
محل جانمایی: تقاطع خیابن‌های اقاقیا و اسپیدار
درصد پیشرفت: تا بهمن‌ماه افتتاح می‌شود 
۲۱‌ـ سینما طبیعت 
مساحت: ۲ هزارمترمربع
محل جانمایی: بین در اول تا پارک نیما و بین در دوم تا پل تهرانپارس
درصد پیشرفت: در حال مذاکره با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با هدف پخش فیلم در فضای باز
۲۲‌ـ پل هیجان
مساحت: ۵۰۰‌مترمربع
محل جانمایی: تپه بالای خیابان سنبل 
درصد پیشرفت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
۲۳‌ـ نام پروژه اسلیپ وی
مساحت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
محل جانمایی: تپه بالای خیابان سنبل
درصد پیشرفت: درحال مذاکره با سازمان ورزش 
۲۴‌ـ زیپ لاین
مساحت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
محل جانمایی: تپه بالای خیابان سنبل
درصد پیشرفت: درحال مذاکره با سازمان ورزش
۲۵‌ـ برکه زنبق
مساحت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
محل جانمایی: 
مجموعه زنبق
درصد پیشرفت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
۲۶‌ـ برکه نرگس
مساحت: در حال تهیه بسته سرمایه‌گذاری
محل جانمایی: مجموعه نرگس 
۲۷‌ـ بوفه
مساحت: در حال تهیه 
محل جانمایی: سطح پارک
درصد پیشرفت: درحال جانمایی نیازسنجی 
۲۸‌ـ مرکز خرید و فروش گل و گیاه
مساحت: ۳ هزارمترمربع
محل جانمایی: تقاطع بزرگراه‌های شهید یاسینی و سردار سلیمانی (رسالت)
درصد پیشرفت: آماده بهره‌برداری
۲۹‌ـ بوم کلبه 
مساحت: ۱۰ هزارمترمربع 
محل جانمایی: زون ۲ بحران (دامنه بوستان جنگلی سرخه‌حصار)
درصد پیشرفت: امسال به بهره‌برداری می‌رسد
۳۰‌ـ بازی‌های کابلی تله کابین و تله سیژ
مساحت: حدود ۳هزارمترمربع
محل جانمایی: بین سرویس ۱۶ تا تپه سنبل 
درصد پیشرفت: در حال طراحی و تهیه بسته سرمایه‌گذاری
۳۱‌ـ مزرعه گیاهان دارویی 
مساحت: ۳هزارمترمربع
محل جانمایی: خیابان بلوط، جنب مجموعه نرگس
درصد پیشرفت: درحال اجرای عملیات عمرانی 
 

کد خبر 574298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha